Ga naar inhoud

Welke volgorde van kas, grondbewerking en bemesting?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb voor de winter een stukje land omgespit waar ik dit jaar mijn moestuin ga maken. Er komt ook een kas op te staan.

Nu is mijn vraag:

wat is de beste volgorde van de volgende werkzaamheden?:

- kas opbouwen

- stuk grond bemesten

- stuk grond frezen

Wat is de beste maand om de kas op te bouwen? Ik dacht zelf zo rond maart/april, maar is dit dan nog vroeg genoeg om er tomaten en komkommers in te zetten?

Ik hoor graag jullie tips en adviezen.

Groetjes sanne

Geplaatst:

De "beste" volgorde is m.i. datgene voorrang te geven dat op dat moment noodzakelijk is. Als jij vroege spinazie in je kas gezaaid had willen hebben, staat het opbouwen van de kas op nummer 1. Het opbrengen van mest op de rest van je tuin staat daar los van. Frezen kan pas als de vorst uit de grond is en dan is het wel de bedoeling dat de mest er al opgebracht is.

Geplaatst:

Ik ga geen vroege spinazie zaaien.

In welke maand kun je dan het beste de meste erop brengen?

Moet je dat er gewoon op leggen, of door de grond mengen, zoja hoe diep ongeveer?

Geplaatst:

Op klei is het gebruikelijk dat je de mest in het najaar/winter onderspit. Op zandgrond doe je dat in het voorjaar. Op mijn tuinen (ook klei) werk ik met verhoogde bakken. Die maak ik onkruidvrij en de mest/compost spreidt ik over het oppervlak. De wormen halen het door de grond heen. De compost dek ik nog af met bladeren (niet van fruitbomen kunnen ziektes bevatten) of stro. Dit houdt de grond lekker luchtig en open. Overigens is het ook goed om je phwaarde in de gaten te houden om te zien of je nog moet kalken. Kalk en mest niet tegelijkertijd opbrengen die beiinvloeden elkaars werking. Het is niet zo heel erg hoor als de mest of compost er nu nog niet op ligt. Ongeveer 2 weken voor je gaat zaaien/planten onderwerken lukt ook nog wel.

Groet Nicolette

Geplaatst:

Hoi Nicolette,

Ik heb toen ik het stukje omspitte er wel wat paardenmest op gedaan. Dit heb ik niet in de grond ingewerkt, dus ik weet niet of de voedingsstoffen nu opgenomen zijn.

Hoe kun je controleren of de ph waarde in de grond goed is?

Geplaatst:

Ik ga morgen even naar de winkel om van zo'n test te kopen.'

Waarom is het beter om op klei in het najaar de grond te bemesten?

Zou ik het ook nog kunnen doen voordat ik de planten in de grond zet, dus over een aantal weken als de grond vorstvrij is.

Geplaatst:

Omdat je het meestal tegelijk uitvoert met het spitten. Doordat je dat doet voordat er vorst komt en dan valt de klei mooi uiteen. Op zandgrond heeft het geen zin om te spitten in het najaar daarom doe je daar de bewerking in het voorjaar. De mest toevoegen is handiger met de grondbewerking. Doordat ik niet spit, kiep ik het in het najaar, begin winter eroverheen maar puur omdat het bodemleven dan de tijd heeft om het voor mij er doorheen te halen. In theorie kan je ook spitten in het voorjaar maar dan moet je alle klompen zelf fijn maken en das best een werkje. maar niet onmogelijk

Geplaatst:

Bij ons wordt aangeraden de mest niet open en bloot te laten liggen (vlgns mij moeten de beroeps het ook injecteren en/of onderploegen) omdat er dan stikstof verdwijnt (en omdat het meurt voor de buren ).

Dus op de bult ligt het ónder en óp een zeil en op de tuin wordt het snel ondergewerkt.

Geplaatst:

Dat geldt inderdaad voor de verse mest. Die mag overigens niet eens gewoon op de grond neergelegd worden maar daar moeten stenen of iets dergelijks. Heeft iets te maken met het oppervlakte water. Maar goed vergane mest ruikt niet meer en ziet en ruikt als gewone grond.

Geplaatst:
Bij ons wordt aangeraden de mest niet open en bloot te laten liggen (vlgns mij moeten de beroeps het ook injecteren en/of onderploegen)

Dus op de bult ligt het ónder en óp een zeil en op de tuin wordt het snel ondergewerkt.

Injecteren/onderwerken geld alleen voor drijfmest (en niet voor particulieren vanwege de geringe hoeveelheden). Bij opslag van vaste mest moet je er voor zorgen dat het percolaat (uittredend vocht) niet in het oppervlaktewater loopt, verder geen verplichtingen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Via een grondtest kreeg ik te horen dat ik mijn toekomstige tuin moet bemesten en kalk moet strooien.

Kan ik nu beter eerst kalk strooien en daarna mest onder spitten of beter andersom?

Ik wil de grond in maart frezen en in mei zullen de planten erop komen te staan. Is de mest dan al voldoende verteerd? Het gaat om paardenmest van vorig jaar.

Geplaatst:

Ik heb gister kalk gestrooid, maar hoeveel tijd moet er ongeveer tussen zitten voordat ik mest onder kan gaan spitten?

Hoe lang duurt het ongeveer voordat de kalk opgenomen is door de grond?

Geplaatst:

Ik zit ook op klei en als ik jou was zou ik nu gewoon je mest er in spitten en als het over een week of drie voldoende lang droog is geweest lekker frezen.

Als alles gefreesd is lekker zaaien en aan het einde van het seizoen in december lekker mesten en spitten. Niet zoals velen in november spitten want in die maand valt veel regen en kan je grond dichtslaan en dat is zonde. Vanaf december heb je meestal minder regen en minder kans dus dat je grond dicht slaat.

Je kas opbouwen zou ik nu ook gelijk doen je kan nu lekker alles gaan voor zaaien.

Al met al een paar dagen vrij nemen deze week het wordt prima weer.

Ga eens de polder in en kijk eens om je heen. Vandaag zag ik vanaf mijn paard dat een aantal boeren stront hadden geïnjecteerd. Een andere boer had net koeienmest met stro over het land verspreidt. Weer een ander had geploegd en een ander gespit. Als zij dat soort dingen doen kan jij het ook nog makkelijk.

Geplaatst:

Maar als ik nu mest onder spit heeft dat dan geen tegengestelde werking op de kalk die ik heb gestrooid?

Had zoiets op Internet gelezen.

Geplaatst:

Kalk heeft wel invloed op kunstmest maar op organische is mij niet bekend. Daar kan ik naar vragen bij de boer maar overige forumleden weten het misschien wel?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...