Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

thea welke heer/dame mag dat zijn?

ik heb sinds kort regelmatig dit vogeltje in de tuin:

dsc0311967301363166611.jpg

en let op het eerste bloeiende plantje viooltje,

vorig jaar op bijna dezelfde plek bloeide daar een krokusje

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Ik heb mijn laatste bericht nog niet verstuurd of het sijsje is er weer... en heeft gezelschap meegenomen. De zon staat er nu beter op, dus direct de camera weer volgeschoten. Als het gelukt is plak ik straks nog een plaatje ervan.

@Greetje, is dat een vink?

Geplaatst:

@greetje.

Het is het mannetjes Fazant.

En in jouw tuin de vink.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

bij mij is het een goudvink

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Bij ons dagelijks pimpelmezen, koolmezen, merels, musjes eksters kraaien roodborstjes vinken en een koppeltje bonte spechten die wekelijks te zien zijn. Dat allemaal in onze eigen tuin. Geweldig natuurlijk alleen met de toevallige voorbij komende bosduiven ben ik minder tevreden ivm moestuin.

Geplaatst:

Ik ben ook wat minder blij met de houtduiven die het strooivoer op komen peuzelen. Ik zwaai meestal even en dan gaan ze weer Doe ik ook met ekster, kraai, te groot voor mijn kleine voederplaatsje. Daarom ben ik verrukt als ik kleine vogels als de sijsjes zie, sinds gisteren voor het eerst sinds de acht jaar dat ik hier woon.

Twee plaatjes van de sijsjes zijn redelijk gelukt, ik wil ze toch even showen. Ik had echt zoiets van oh , toen ik ze beide aan zag komen vliegen.

vogeltjes722091363173820.jpg

vogeltjes421581363173861.jpg

Musje smikkelt van de pindakaas die in de minibloempotjes zit, dagelijks een likje per potje aanvullen en je hebt de hele dag gezelligheid in de tuin.

Nu heb ik liever vogels in mijn tuintje dan katten. De golfplaatjes heb ik zo op de schutting geplaatst dat katten weer terugvallen als ze erover willen. Ik zie nu helemaal geen katten meer in de tuin. Zodat ik ook mijn buitengroenten straks met een gerust hart kan eten, zonder dat ze bespoten zijn met de ziekmakende viezigheid van de buurtkatten.

Geplaatst:

Mijn lijst van vogels is ook aardig lang en staat hier al ergens op t forum. De nieuwste bezoeker zijn 3 appelvinken, en gisteren was er een gelige kwikstaart. Samen met Lie al onze boeken afgestroopt, maar we kwamen alleen op een citroenkwikstaart uit..hij was lang niet zo geel als een gewone grote gele kwikstaart. Of iemand anders moet nog een idee hebben van een kwikstaartachtige vogel met een opvallende lange wippende staart en zachtgele kleuren?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Hé Huub, misschien onthouden ze nu die vogelvriendelijke voederplaats en komen ze wel vaker in je tuin.

Dus dat wordt morgen camera gereed, zoomlens erop en schieten maar.

Die foto's natuurlijk hahaha.

En Jet kijk eens bij deze link https://www.google.nl/search?q=kwikstaart+soorten&hl=nl&rlz=1C1GGGE_enNL515NL515&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=WwlBUffwHMK7O6bWgXA&ved=0CEkQsAQ&biw=1440&bih=785

Misschien staat hij of zij hier wel bij.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

hi conny

in en rond mijn moestuin een hoop fladderplezier.

houtduiven, kraaien, kauwen, koolmezen, pimpelmezen, mussen, en spechten. vooral de laatste vind ik tof.

de moestuin ligt naast een slotgracht, dus genieten we ook van vrolijk gesnater en gegak van eenden en ganzen

een stuk verderop heeft iemand een haan, en die vind ik ook geweldig klinken.

vooral als je op zondag heel vroeg bezig bent in de tuin, hoor je alle vogels het beste

Geplaatst:

En Jet kijk eens bij deze link .

Inderdaad een gele kwikstaart dank voor de link.

Geplaatst:

En gisteren was er een sperwer die een merelhapje wou.

Hij/zij heeft hem helemaal op gegeten.

Geplaatst:

@Thea, ja dat gebeurt ook, 't is eten of gegeten worden...

@Connie, de volgende dag waren er 3 sijsjes, ik zie ze nu dagelijks.

Ze eten vooral van de pinda's.

Vandaag ook heel even een roodborstje op bezoek gehad. Niet voor het eerst, maar ik denk dat ik te weinig bosjes heb om ze langer in de tuin te houden.

Geplaatst:
  • Auteur

@ Een mooie omgeving waar jij woont lijkt me. Een specht zie ik haast nooit hier in de stad. Ik heb er één keer één gezien vlakbij huis.

@ Jet graag gedaan hoor.

@ Thea, het is wat Huub zegt. Misschien alleen niet zo leuk om het van dichtbij te zien.

@ Huub, leuk joh dat je Sijsen uitbreiding hebt.

Ik vind het echt leuk om te zien hoeveel vogels jullie zien.

Geplaatst:

Ja dat weten we.maar een sperwerd in de tuin is volgens mij bijzonder.

Het valkje komt regelmatig ook zo de buizerd.Kreeg laatst nog een tik op mijn hoofd van een valkje.

we hebben een stelletje specht in de tuin.\

Geplaatst:
  • Auteur

Och Thea ik dacht dat je het zielig voor de merel vond.

Volgens mij is het inderdaad heel bijzonder.

En zeker omdat jij meerdere roofvogels in je tuin krijgt.

Zou dat valkje misschien dan ook nog een nest in je tuin hebben.

Het lijkt me namelijk beschermend gedrag wat het valkje vertoonde.

Die spechten hameren die ook in je tuin?

Is jouw tuin trouwens dan zo groot?

Geplaatst:

we hebben een grote rommelig tuin.Waar veel vogels komen en gaan.

Erwas eens een gast die had het goudhaantje gezien.Vond het zo jammer dat ik die zelf niet heb gezien.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nu in het voorjaar loopt er weer een fazant rond het huis, soms twee. Mannetjes, wat een prachtige beesten. Loopt dan onder het keukenraam langs, moet ik wel heel stil blijven staan want anders schrikt hij zich wezenloos. Als ik de gordijnen 's ochtends open trek vliegt hij snel weg. Dit is elk jaar zo alleen in het voorjaar, geeft mij het gevoel dat het voorjaar is begonnen.

Geplaatst:

Mooie vogels zijn dat hè! Heb je er wel eens kleintjes bij gezien?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Steeds méér vogels zie ik in mijn tuin.

En net... waren er twee kraaien gezellig romantisch uit eten in de pindakaascorner... waarna het stel al snel van bil... eh van veer... ging in de boom ernaast...

Nu is het mannetje nog wat aan het nakraaien...

Geplaatst:
  • Auteur

Zó Erny,

Zou het dan nu eindelijk eens Lente worden.

Als de vogels nu al van " Veer " gaan.

Groetjes,

Conny.

Geplaatst:

Wij hebben een aan loop kip op ons moestuin complex. Hij graaft er lekker op los. Wie o wie heeft in tresse in de witte me bonte poten kip. Hij vliegt steeds weer over de sloot.

Geplaatst:

Eerst een merel badderend in een bak water, 1 sec nadat de merel weg was zaten dr 9 musjes..

En Vlaamse gaaien weten wel aan materiaal voor nestjes te komen blijkbaar: die breken gewoon takjes van de Sering af, met hun snavel.

Geplaatst:

We wonen tegenover een klein parkje en hier komen zoal: mussen, merels, roodborstjes, koolmezen, pimpelmezen, staartmezen, vinken, vlaamse gaaien, sijsjes, eksters, spreeuwen, houtduiven, tortelduiven, winterkoninkjes, putters, groenlingen en kraaien. Dat alles in een kleine voortuin van 7x5 m. Zo'n acht meter buiten de tuingrens lopen de ooievaars door het parkje. In het parkje staat hun broednest.

Af en toe zien we een bonte specht en boomklevers genoeg te zien dus, en ik voer me arm...

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Merels,vreten in mn moeras ,ploegen mn pasgezaaide sla om. Tortelduiven,komen op visite bij de kippen. Koolmeesjes,bekijken of de Zweedse villa iets voor hen is,en kweetnihoeveel mussen.Zo af en toe een vlaamse gaai,die de pinda's komt roven uit de vogelkrans.

Geplaatst:

Hmm, Die vlaamse gaai ging voor de 3e keer in een half oerwoud van klimop/hedera..(2,5m hoog?): Met een takje.

Waarschijnlijk dus een vlaamse gaaien nest in de tuin!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.