Merel Geplaatst: 1 februari 2013 Geplaatst: 1 februari 2013 Hmmmm, ik durf mijn vraag hier bijna niet te stellen. Het gaat om ontbrekende kennis van planten die ik ook nog eens ernstig heb verwaarloosd. Afgelopen augustus kocht ik bij een tuincentrum wat broccoliplantjes en heb ze in mijn mm-bakken gezet en verder niet meer naar omgekeken. Er verschenen broccoliroosjes, het werd kouder en ging sneeuwen en die broccoliplanten bleven maar staan. Vandaag toch maar eens gekeken en het lijkt erop dat ik zojuist nog eetbare broccoli heb geoogst. Nu ik me erin verdiep (ja, behoorlijk laat inderdaad) lees ik verhalen dat je broccoli moet oogsten voordat ze in bloei zijn geschoten en dat ze daarna niet meer eetbaar zijn. Kan het ook zijn dat mijn planten zo verwaarloosd zijn dat ze de bloei over hebben geslagen??? Is deze broccoli nog eetbaar? Bij deze een close-up van een van de broccoliroosjes: Quote indefruitboomgaard
Kamilla Geplaatst: 1 februari 2013 Geplaatst: 1 februari 2013 Voor zover ik jouw foto bekijk, is de broccoli super gelukt Wat er met "bloei" bedoeld wordt, is dat er lange bloemstengels uit je broccoli groeien met gele bloempjes die daarna zaad gaan vormen. Waarschijnlijk zou die fase in de loop van het voorjaar aan gaan breken als je deze plant had laten staan. Smakelijk eten. Quote
Frans Geplaatst: 1 februari 2013 Geplaatst: 1 februari 2013 Kan het ook zijn dat mijn planten zo verwaarloosd zijn dat ze de bloei over hebben geslagen???De bloei overslaan is niet mogelijk Merel want al die groene bolletjes waaruit zo'n broccoliroosje bestaat zijn juist de toekomstige bloemetjes. Peuter zo'n bolletje maar eens open en bekijk hem eens goed. De kou heeft de ontwikkeling van de bloemetjes tijdelijk stopgezet en daardoor is je broccoli nog steeds bruikbaar. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Merel Geplaatst: 1 februari 2013 Auteur Geplaatst: 1 februari 2013 Beste Kamilla en Frans, dank jullie wel voor jullie snelle antwoorden. Ben er helemaal blij mee: broccoli uit eigen tuin! Joepie! De broccoli mag vanavond mee in de hartige taart! En weer wat geleerd. Ik hoop dat de volgende oogst meer gebaseerd is op mijn kennis dan op geluk ! Quote indefruitboomgaard
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.