Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ook even voorstellen...


Castaneda

Aanbevolen berichten

Ik ben Castaneda, 27 jaar (leuk om te zien dat er toch heel veel jongeren op dit forum aanwezig zijn), werk als hovenier en volg daar ook de opleiding voor. Ik ben sinds 2 jaar aan het groente en fruit verbouwen in de achtertuin (kleinschalig). En sinds vorig jaar heb ik ong. 100m2 op een tuinvereniging.

 

Dit jaar wil ik een wilde groente en fruittuin aanleggen, een beetje volgens het permacultuur concept en dan vooral van Sepp Holzer en Masanobu Fukuoka. Dat betekent bloemen, groente en fruit, kris kras door elkaar heen, alle grond bedekken en onkruid ook gedeeltelijk laten staan.

De mollen hebben me al geholpen om het grasveld stuk te maken en om te woelen.

 

Dit was mijn moestuin vorig jaar in de lente:

2s1r5sg.jpg

 

Dit is mijn moestuin zoals hij er vandaag uitzag:

2dh5y4k.jpg

 

En zo hoop ik hem ongeveer eruit te laten zien, in ieder geval zo alles door elkaar, lekker wild:

15d5gkg.jpg

 

Verder kijk ik er naar uit om te zien hoe de kwaliteit van de gewassen zal zijn, met de Brix-meter. En dan experimenteren.

Ik wil van alles proberen dit jaar/heb zaadjes voor:

 

Pompoenen, Paddestoelen, Malvablad, Sla, Aardbeien, Perzik, Appels, Peren, Pruimen, Appelbessen, Gojibessen, Blauwe bessen, Frambozen, Shallon fruit, heel veel verschillende soorten blad groenten (brave hendrik, zeemelde, spinazie, sla, snijbiet, chicorei enz), aardig wat geneeskruiden, kruiden voor thee, sperziebonen, mais, peulen etc.

 

Ik hoop dat het allemaal van de grond komt

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh nee, ik bedoelde dat 'zaadjes' niet zo. Ik heb zaadjes voor alle groente gewassen, de fruitbomen en struiken zijn allemaal al 2 of 3 jaar oude laagstammen en de bessenstruiken zijn al gewoon struiken of enkele takken (gestekt).

 

Ik merk hier op het forum en in het dagelijks leven dat het gebruik van woorden heel verwarrend kan zijn, iedereen geeft zijn eigen betekenis aan woorden en het is daarom soms lastig elkaar te begrijpen.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Castaneda. Je hebt je er zo te lezen al aardig in de materie van permacultuur verdiept. Ik ben benieuwd hoe die permacultuur concepten er straks in de praktijk uit komen te zien, denk dat het een behoorlijke trial and error proef zal worden. Dat maakt het natuurlijk ook weer leuk.

 

Houd ons op de hoogte als je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trial and error is de juiste term, ik heb zelf geen flauw idee hoe het uit gaat pakken, maar de theorie heeft me helemaal gegrepen.

 

Het is toch prachtig om te lezen dat je bijv. helemaal geen last van slakken hoeft te hebben, in bijv. je sla. De slakken zitten wel op en in je sla, maar ze zullen er niet van eten, waarom? Omdat je sla een gezonde plant is. Wanneer sla geen gezonde plant is komen de slakken het opruimen => ze eten van je sla, maar zodra jou sla planten werkelijk gezond zijn, zul je geen last meer hebben van slakken vraat. (Uit "EM in de praktijk").

En dit heb ik vorig jaar ook werkelijk mogen ervaren. Het 1e jaar (2 jaar terug) vraten de slakken mijn sla op en na het gebruik van EM (bokashi, mineralen enz.) vorig jaar, zaten de slakken wel op en in de sla, maar geen vraat. Heel apart.

Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de Brix metingen dit jaar, kijken of het allemaal werkelijk zo is.

 

En door mijn werkstuk Ziekten en Plagen en de boeken en informatie die ik daarvoor heb gelezen, ben ik er nu ook van overtuigd dat dat eigenlijk alle ziekten en plagen gewoonweg het gevolg zijn van zieke en zwakke planten. Zouden je planten werkelijk gezond zijn, dan heb je nergens meer last van. En als ik het boekje van Dr. Andersen (The anatomy of Life and energy in agriculture) mag geloven, dan hebben alle zieke en zwakke planten hetzelfde probleem: namelijk een tekort aan calcium en fosfor.

 

Maar dan is weer de vraag of je deze stoffen weer direct moet toedienen, wanneer de informatie van Louis Kervran en Viktor Schauberger leest, die zeggen dat planten biochemische fabrieken zijn, waar het ene element in het andere wordt getransmuteerd. Zo kan calcium worden verkregen uit: kalium, silicium, magnesium.

 

Dat is toch geweldige informatie? Dit soort dingen wordt ik helemaal enthousiast van. Wat ik er praktisch mee kan, is soms nog een lastig iets, maar ik vind het altijd goed om te weten.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt een beetje utopisch, maar zoals ik al eens in een ander topic vermelde een ervaren bio tuinder hanteerde dit principe ook met onkruid en claimde amper last te hebben van ziektes op de planten (voornamelijk de aardappels). Maar het druist ook een beetje in tegen de gangbare (niet per definitie goed) claim dat aardappels goed moeten kunnen opdrogen, met hoog onkruid daartussen lukt dat niet optimaal.

 

Ik ga je in ieder geval volgen (misschien een eigen seizoenstopic aanmaken?), maar voorlopig zweer ik nog bij een overzichtelijke tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn slakken hebben geen weet van dat EM-principe.

Ze vreten alles wat los en vast zit als ik ze niet opruim.

Gelukkig laten ze mijn tomatenplanten met rust, maar als ook maar 1 tomaatje de grond durft te raken zitten ze er zo met een stuk of 5 bovenop.

In mijn ervaring trekken zich die beesten nergens niks van aan en vreten ze zich overal doorheen.

Ik hoor het graag als het bij jou lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theorie is prachtig. Nu nog de slakken vertellen.. Ik geloof het niet zo bij slakjes, die willen gewoon eten en kiezen het zachtste blad uit. Schimmels, bacteriën en insecten komen wel af op bomen die, zoals wij het noemen, "lopen te kwarren". Dit komt omdat die een slechter afweersysteem hebben. Een boom die te nat staat krijgt bijv. heel snel een schimmelziekte.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Vastaneda (mooie naam joh ) welkom op het forum....

 

Jeetje wat een theorie wist niet eens dat je het ook zo theoretisch kon opvatten laat staan opschrijven . Ik volg zover ik heb kunnen lezen geen enkele theorie op vruchtwisseling na dan ! Maar het klinkt allemaal fantastisch, leuk om te lezen dat je er zoveel plezier uit haalt. Nu inderdaad maar hopen dat de praktijk de theorie niet onderuithaalt .

 

In ieder geval veel plezier op het forum en ik hoop nog wel wat van de thoriëen te kunnen lezen, en vooral of het idd allemaal klopt .

 

Greets Ronnie

Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW!

 

http://ronniesmoestuin.jimdo.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als antwoord op de twijfel over de slakken die gezonde planten met rust zouden laten: vorig jaar heb ik het zelf ervaren (dat schreef ik ook al), de slakken zaten op en in mijn sla, maar aten er niet van. Ben benieuwd hoe het dit jaar is, want nu kan ik het ook werkelijk meten (Brix).

 

Maar overal in de Natuur werkt het zo, net zoals Frans zegt over de schimmels en bacterien (/virussen) die kwakkelende bomen aantasten, => de Natuur ruimt zieke en zwakke planten op. Dit vindt ik terug in alle boeken die ik over dit onderwerp lees. Zo heeft Dr. Philip S. Callahan onderzoek gedaan naar het leven van insecten => hun voelsprieten werken als electromagnetische antennes, waarmee ze de hele wereld waarnemen => alles is namelijk frequentie/energie. Nu geven zieke en zwakke planten andere frequenties/straling af, dan gezonde planten en insecten weten dus precies wat wat is. ("Tuning into Nature" heet het boek, maar je kan het ook elders lezen.)

 

Ik zal dit jaar foto's nemen, als ik de slakken weer aantref.

 

Maar probeer het voor jezelf zou ik zeggen, dat is de enige manier om het zelf te ervaren/geloven enz. Kijk, ik kan jullie toch niet overtuigen, want het wordt pas werkelijkheid voor jezelf wanneer je iets met eigen ogen ziet, toch?

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Castenada,

 

Welkom op het forum!

 

Het is inderdaad zo dat de meeste mensen het andersom doen en proberen een strak tuintje te maken zonder onkruid (mijn eigen tuin is daar een mooi voorbeeld van: moestuin-in-utrecht-t565.html ).

 

Ik ben echter wel geintrigeerd geraakt door jou aanpak, houd je ons op de hoogte van alle ontwikkelingen?

 

Vr. gr,

 

Niek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, leuk dat je gaat experimenteren. Ik wil het een beetje half/half doen... Ook ik zoek nog een beetje naar de theorie die bij mijn gevoel past. Zoveel mogelijk door en met elkaar planten, maar ook geen zooitje... en ik wil opbrengst... simpel... niet alleen maar experiment voor het experiment... verhoogde bedden in elk geval in een aantal vakken, maar de aardappelen voorlopig volgens een rouleerschema. Dat betekent dat ik drie a vier vakken zonder verhoogde bedden zal laten... voorlopig dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de website, de zaai/verzorgings informatie komt zeker van pas. Ik ben altijd wel in voor nieuwe websites en informatie, zeker wanneer men de materie werkelijk onderzocht heeft en met werkelijke Natuurlijke (uitleg over alles nu Werkelijk in elkaar zit) informatie komt, of gewoon iets nieuws hebben.

 

Goed om te zien dat er in Amerika nu ook zoveel mensen deze kant opgaan, ondanks dat ze daar natuurlijk wel toe worden gedwongen nu vele mensen daar hun huis en alles kwijt raken. Maar dat zet je wel aan het denken en doet je waarschijnlijk veel 'gezonder' leven. (Ik lees het net terug en ik bedoel dat de mensen daar dat denken. Woorden zijn best lastig)

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net ineens dat ik je nog geen welkom heb geheten

Alsnog welkom op dit forum

Ik vind je reakties heel interessant, lees ze meestal goed door en heb zelfs filmpjes van Sepp bekeken om te zien wat je bedoelde. Heel inspirerend. Je reaktie over zeezout vond ik ook wel interessant, wij gebruiken dat al jaren bij het eten, maar niet in de tuin

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Helly, leuk om te horen dat je het waardeert. Er is nog veel meer informatie die ik graag zou willen delen, want je leest het bijna nergens anders.

 

Alles begon voor mij zo'n twee jaar geleden, toen ik via wikipedia op het onderwerp ecologisch tuinieren kwam, waar o.a. stond over goede en slechte buren enz. Sindsdien ben ik meer en meer gaan onderzoeken hoe de plantenwereld en voornamelijk gerelateerd aan moestuinieren, nu werkelijk in elkaar zit. En ik kwam erachter dat we gewoon zoveel dingen niet weten. Zoveel dingen die eigenlijk gewoon standaard kennis zou moeten zijn, maar op de 1 of andere manier lijken we van deze kennis te worden weggeleid.

 

Want wie weet er bijv. hoe een plant nu Werkelijk groeit? Dat zou toch hartstikke belangrijk moeten zijn om te weten, maar ik zie niemand die dit werkelijk onderzoekt en ook de kennis die ik op school krijg aangeboden vertelt me er niets over. De meeste verhalen over fotosynthese bijv. laten de meest essentiele dingen achterwege, en dit is geen hoge school of moeilijke informatie ofzo, gewoon praktische normale dingen. Of dit expres gebeurt of niet, ik weet het niet, maar ik vind het heel vreemd.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...