Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tomatenplant toppen


Hanneke

Aanbevolen berichten

Hallo Hanneke,

 

Ik vrees dat je daarmee de groei uit de tomaat hebt gehaald. Is dat je enige tomatenplant?

 

Wat ik je wil aanraden is als er nog dieven ontstaan in de top van de tomaat deze te laten zitten. Mogelijk kan je deze dief dan verder uit laten groeien en naar boven lijden. Laat ook de andere dieven lager op de stengel groeien als die er nog zitten. Verder zou ik gewoon proberen en kijken wat er nog van komt.

 

Kijk ook even hier voor wat meer informatie over het toppen van tomaten:

https://www.moestuinforum.nl/tomaten-toppen-dieven-en-bladsnoei-t45.html#p80

 

Hou ons op de hoogte van de vorderingen als je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou altijd de regel aan alleen te dieven lager op de plant. Die zijn niet alleen makkelijker te verwijderen maar ook makkelijker te herkennen als dief. Ik probeer zo min mogelijk in de buurt van de top te komen en daar te dieven, dat kan later ook nog.

 

agg57a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Het is weer bijna zo ver, [ik heb ook tomaten in de kweek] dus ik haal dit topic even omhoog.

 

Tomaten 'dieven'

 

Kweek uw eigen tomaten! Haal wel de kleine zijscheutjes weg, anders wordt de plant te groot en krijgen de tomaten geen kans. Dit noemt men 'tomaten dieven'. Bekijk de video.

http://www.groei.nl/index.php?id=24335

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rick, dank voor het schopje en het filmpje. Had er nog nooit over gehoord dus heel handig om even op te slaan in het geheugen

Ik ga ook maar s beginnen aan het zaaien van de tomaten. Ik ben er nog niet aan begonnen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Hanneke

 

Ik ben nog nieuw maar las je vraag. Zelf werk ik in de tomaten. Het is niet erg als je de top eruit hebt gehaald. Als je een dief laat staan en door laat groeien kun je deze later als top pakken. In de kwekerij laten wij zelf ook een dief staan in het begin van de plant zodat we van een plant dus 2 toppen hebben. De rest van de dieven worden elke week weg gehaald.

groetjes Mieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik dan weer vraag over ik las hier ergen dat je een tomaat op hoogte van een meter expres kan toppen dat hij niet zo hoog wordt.

Is dit wel een aanrader of kun je beter niet toppen en de tomaatplant zo hoog laten worden als hij zelf wil enkel pluizen?

 

1 dief laten staan als extra top vindt ik een mooie tip Mieke dit verhoogd denk ik produktie (maar mischien niet handig met tomaat spiraal), maar zelfde vraag worden dan die twee groeipunten later nog getopt ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik las hier ergen dat je een tomaat op hoogte van een meter expres kan toppen dat hij niet zo hoog wordt. Is dit wel een aanrader of kun je beter niet toppen en de tomaatplant zo hoog laten worden als hij zelf wil enkel pluizen?
Toppen heeft weinig met hoogte te maken Hans maar wordt gedaan omdat op een gegeven moment later in het seizoen de nieuw te vormen tomaten toch niet meer kunnen afrijpen. Zou je de top er dan niet uithalen dan is alles wat aan voedingsstoffen in die tomaatjes terecht komt verspilde energie en die voedingsstoffen kunnen beter gebruikt worden voor tomaten die nog wel de kans hebben om af te rijpen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi das duidelijk toppen is een aanrader, maar waneer toppen beslis je dat dan bv in een bepaalde maand of toch bepaalde hoogte ?

En pluis je dan nog verder of stop je met pluizen na het toppen want waarschijnlijk loopt hij door toppen weer uit op onderste bladoksels ?

(goeie anwoorden Frans vandaag, daar heb ik wat aan )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar vondt ik het antwoord,

 

"'Verwijder de groeitop van de hoofdscheut twee bladeren boven de bovenste bloemtros, als de plant de vereiste hoogte heeft bereikt. . In de volle grond top je meestal na de 4e of 5e tros. Onder glas top je na 6 – 8 trossen. Eerder of later toppen kan ook bijvoorbeeld wanneer de plant de vereiste hoogte heeft bereikt""

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jasmin

Met een plant met 2 toppen is de opbrengst groter.

 

toppen werd hier al beschreven door frans. Wij in de kas hebben sinds januari de planten in de kas staan en wij halen pas de top eruit in September. Dan kan de plant nog de rest van zijn energie in de tomaten stoppen voordat de plant in December geruimd wordt.

In onze eigen moestuin hebben wij de planten net als de bonen tussen 2 palen staan met ijzerdraad. En hangen de tomatenplant aan touw en wordt steeds een slag om het touw gedraaid. Bonen doen het zelf tomaten moet je helpen. Wordt de plant te groot laten we hem een stukje zakken.

In de kas en moestuin halen we ook de bladeren ervan af. Dus als je de plant laat zakken heb je onder alleen nog maar de stengel over de tomaten en bladeren zijn eraf. De bladeren worden eraf gehaald zodat deze tomaten bij kunnen kleuren en het oogsten is gemakkelijker.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Op bladsnijmes.nl staat een filmpje met wat ik bedoel met bladsnijden.

groetjes Mieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jasmin

foto's van mij met de tomaten heb ik niet. laat ik maar zeggen ben niet zo fotogeniek.

Kan je wel verwijzen naar de website van bladsnijmes.nl. Als je het laatste filmpje onderaan bekijkt zie je de 2 toppige planten. rond de 30 seconden is het heel duidelijk te zien dat het eerst een stengel is en die dan ineens is opgesplitst in 2. Dit is over het hele filmpje wel te zien. Voor mij is het gemakkelijker want ik weet waar ik naar moet kijken. Kijk maar of je het ziet en zal nog even zoeken op internet of ik een duidelijke foto kan vinden.

Groetjes Mieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...