RobO Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Wie heeft er ervaring met het verschuiven van de oogst vanwege de vakantie? Dat zit zo: we gaan in juli weg voor een paar weekjes en onze tuinoppas is heel vriendelijk maar heeft niet zoveel zin om 5 kg snijbonen, 3 kg andijvie, 20 kg pruimen, etc etc etc in te vriezen... Ik zou natuurlijk later kunnen zaaien maar er zijn grenzen toch, 3 weken later zaaien betekent nog niet 3 weken later oogsten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Ik hou van elk jaar elke datum bij van zaai-plant en oogst in een Excel bestand, zo kan ik zien wanneer ik iets zaai of plant wanneer ongeveer de oogstdatum is. Natuurlijk is er nog het weer dat kan tegenspelen zowel positief als negatief. Maar bij de meeste langlopende teelten is dit voor elk jaar nagenoeg zelfde teeltijd. Op 3 à 5 dagen na kan ik weten wanneer oogstgevoelige teelten zoals kolen, erwten, boontjes, spinazie enz te oogsten zijn. Teelten die niet oogstgevoelig zijn zoals wortelen, aardappelen enz speelt geen rol. Een buitenbeentje is aardbeien, buiten heb je daar minder invloed op, afdekken geeft maar 1 tot 2 weken oogstvervroeging. Dit jaar ga ik de aardbeibakken langer volgens het weerbeeld in de serre laten en pas naar buiten brengen zodat mijne supperoogst net niet valt zoals in 2012 toen ik net in Spanje was en anderen er ruzie konden over maken, wie ze steelde(n). Dus int kort samengevat, ik vul bv in dat ik 2 stuks bloemkool uitplant (hoogte 15cm) en zie meteen wat de oogstdatum is. Bij herhalings zaaien of planten zie ik dan ook meteen wanneer de volgende zaai of plantdatum is, die komt dan in mijn agenda te staan, kwestie het niet te vergeten of te vroeg of te laat te zaaien of planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 3 weken later zaaien betekent nog niet 3 weken later oogsten ? In principe wel. Dat geldt zeker voor andijvie, maar eigenlijk ook voor je snijbonen. Als je normaal gesproken oogst in juli, dan kan je gewoon later beginnen met zaaien. Voor mij wisselt het ook: vorig jaar vier weken weg in juli, nu pas later in augustus. Ik moet de bonen dus vroeg zetten (of heeel laat). Alleen aan je pruimen doe je weinig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 dank alvast, ik ga nog even puzzelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts