Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoenen zaaien


Tuinder

Aanbevolen berichten

Vorig jaar heb ik een pompoen gekweekt waar ik nu flink wat zaden van over heb.

Hiervan heb ik er begin januari een 5 tal en eind januari nog eens een 5 tal binnenshuis gezaaid. Van deze tien is er 1 uitgekomen. Nu is mijn vraag komt dit door te weinig zon in januari? Of komt dit door de relatief harde schil om de zaden? en zo ja wat kan ik hier aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinder,

 

Januari is wat vroeg om pompoen te zaaien, eind april - begin mei is een betere tijd.

Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat de zaden ook in januari op kunnen komen, een temperatuur van +/- 20 graden volstaat. De zaden mogen ongeveer 1,5 tot 2 cm diep gezaaid worden onder een luchtig grondmengsel. Waarschijnlijk is de temperatuur de oorzaak van de slechte opkomst, maar misschien heb je ook oud zaad gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gelijk hebt Hans, sommige rassen vragen wat hogere temperaturen, maar doorgaans volstaat 20 graden voor de meeste soorten.

 

Op plantaardig wordt zelfs gesproken van:

Belangrijk bij het zaaien van pompoenen is dat de grond voldoende droog en warm is (15°C op 5 cm diepte).

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/pompoenen-biologische-kweken-teelthandleiding/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoen en Meloen is enigste wat ik vrij hoog 25 graden laat ontkiemen, en opkomst is dan vrijwel 100 %

bij lagere temp ontwikkeld slechts een deel van het zaad, en vrij langzaam waardoor rot van vooral de grote zaden meer kans loopt.

Je hoort veel verschillend advies natuurlijk maar ik volg advies van deze mensen die veel ervaring hebben met heel veel soorten.

http://www.pompoenzaden-decoshop.nl/pompoenzadenshop/default.asp?page=content&Id=2874&sid=UGfLMNJ27XYvISSxXTSvTQTUMMvcSP

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar heb ik verschillende soorten pompoenen gezaaid

dit half april rechtstreeks in potjes van 9 cm en deze op de grond gezet in mijn plastieken koepelserre ( zonder verwarming)

en alles is zeer vlot opgekomen

dit jaar doe ik het weer zo omdat de planten dan de juist grote hebben om de 15 mei buiten te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...