Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snijbonen zuur


bertie

Aanbevolen berichten

hallo,

 

vanavond maakten we een Weckfles snijbonen open.

Ze waren zuur.

Echt oud was het niet - 30 juni 2012 ingemaakt.

Tijdens het wecken hebben we niets toegevoegd, geen zout of zo.

De weckfles was nog prima vacuüm.

 

Wat kan de reden zijn dat de snijbonen nu zuur zijn?

 

Vanavond dus zonder groente gegeten. Maar niet getreurd, de kippen weten er waarschijnlijk wel raad mee!

 

Dank voor ideeën over wat er mis gegaan kan zijn!

 

bertie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees vrij regelmatig mee op het moestuinforum maar heb me nu maar eens aangemeld.

 

Hallo Bertie,

 

Na jarenlang geweckt te hebben in oude weckpotten heb ik twee jaar geleden besloten om alles nieuw te gaan kopen. De weck van twee jaar geleden is niets mis mee maar bij de weckflessen van afgelopen jaar heb ik exact hetzelfde probleem. De wortels, kool en de boontjes zijn lichtzurig. Tot ik eergisteren een pot haricot vert opende. Het rook zurig, heb de boontjes 3 maal gespoeld en opgezet. Toen ik wat beter er aan rook kwam mij een stalmest tegemoet. Dus dat hebben wij ook maar niet gegeten.

Ik had al eens op internet gezocht wat de zurige lucht kon veroorzaken, er werd verteld dat dit te maken kan hebben met het gebruik van kunstmest maar wij gebruiken nooit kunstmest, wel koemest en ben dan ook bang dat het hier aan kan liggen.

Dit jaar zullen we de moestuin niet gaan bemesten en ik hoop dat we dit jaar geen problemen meer met het wecken krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het meedenken!

 

Ik heb de snijbonen niet zelf geteeld, er was een aanbieding bij de Lidl in het hoogseizoen. Snijbonen vind ik lekker, en ik vond het echt een buitenkans.

Van de gebruikte teeltmethode weet ik dus niets.

 

Het idee van afspoelen en alsnog koken is zeker de moeite waard! Gaan we proberen!

En anders gaat alles naar de kippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Vroeger was wecken heel algemeen. Bij mijn ouders stond de kelder vol weckpotten en dat was bij veel mensen zo.

 

Maar ik heb ook een waarschuwing meegekregen over het eten van eigen inmaak. Met name bij groenten - fruit niet, want dat bevat veel meer suikers -is er een gevaar van zeer ernstige (dodelijke!) voedselvergiftiging en vooral boontjes waren daarvoor berucht! Ik weet niet of het een broodje-aap-verhaal was dat het meermaals voorkwam dat een huisvrouw van een pot bonen proefde om te controleren of ze nog goed waren en daardoor zeer ziek werd of zelfs stierf. De les was: Ingemaakte groente moet je altijd opnieuw zeer heet koken, waardoor de bacterien (salmonella-soort) die er in zouden kunnen zitten zeker gedood zijn, voordat je ze eet.

 

Omdat in dit draadje over het eten van geweckte bonen deze waarschuwing niet genoemd wordt, vermeld ik toch maar even wat ik meen te weten. Beter een waarschuwing te veel, dan binnenkort een verdwenen medeforumlid...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hmmm...nog nooit van gehoord........en zeker niet van geweckte groentes of fruit.......daar ga je niet dood van, zelfs als ze bedorven zijn en je proeft er van.

Mits naar de regels van de kunst geweckt moeten er geen of weinig problemen optreden.

 

Die waarschuwing geldt wel voor vlees en vis gezien de mogelijke aanwezigheid van Botulisme...., daar moet men een tandje bijschakelen voor veiligheid...en daar zou je ook van kunnen sterven door slechts te proeven....

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...