bertie Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 hallo, vanavond maakten we een Weckfles snijbonen open.Ze waren zuur.Echt oud was het niet - 30 juni 2012 ingemaakt.Tijdens het wecken hebben we niets toegevoegd, geen zout of zo.De weckfles was nog prima vacuüm. Wat kan de reden zijn dat de snijbonen nu zuur zijn? Vanavond dus zonder groente gegeten. Maar niet getreurd, de kippen weten er waarschijnlijk wel raad mee! Dank voor ideeën over wat er mis gegaan kan zijn! bertie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Ik ga er even van uit dat voor sperziebonen en snijbonen dezelfde regels gelden (lijkt me vreemd als dat niet zo is). help-mijn-sperziebonen-worden-in-de-weck-zuur-t2900-10.html? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Afspoelen en opeten dus? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meintje Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Ik lees vrij regelmatig mee op het moestuinforum maar heb me nu maar eens aangemeld. Hallo Bertie, Na jarenlang geweckt te hebben in oude weckpotten heb ik twee jaar geleden besloten om alles nieuw te gaan kopen. De weck van twee jaar geleden is niets mis mee maar bij de weckflessen van afgelopen jaar heb ik exact hetzelfde probleem. De wortels, kool en de boontjes zijn lichtzurig. Tot ik eergisteren een pot haricot vert opende. Het rook zurig, heb de boontjes 3 maal gespoeld en opgezet. Toen ik wat beter er aan rook kwam mij een stalmest tegemoet. Dus dat hebben wij ook maar niet gegeten.Ik had al eens op internet gezocht wat de zurige lucht kon veroorzaken, er werd verteld dat dit te maken kan hebben met het gebruik van kunstmest maar wij gebruiken nooit kunstmest, wel koemest en ben dan ook bang dat het hier aan kan liggen. Dit jaar zullen we de moestuin niet gaan bemesten en ik hoop dat we dit jaar geen problemen meer met het wecken krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Dank jullie wel voor het meedenken! Ik heb de snijbonen niet zelf geteeld, er was een aanbieding bij de Lidl in het hoogseizoen. Snijbonen vind ik lekker, en ik vond het echt een buitenkans.Van de gebruikte teeltmethode weet ik dus niets. Het idee van afspoelen en alsnog koken is zeker de moeite waard! Gaan we proberen! En anders gaat alles naar de kippen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theepot Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Die snijbonen van de Lidl heb ik ook ingemaakt en zondag gegeten. Samen met geweckde hachee. Bij ons waren de snijbonen volgens mijn man en kids heerlijk. Lekker zacht en zoet. Jammer dat ze bij jou niet goed waren. Ik had rode kool. Ik gruwel van zachte groenten. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Als je het zelf niet eet, zou ik het ook niet aan de kippen geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rob41 Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Hoi het kan zijn dat je de grond te sterk hebt bemest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phili Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Hoi,als je groentes vooral bonen te zwaar bemest zijn worden ze inderdaad zuur als ze ingemaakt worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Die kippetjes zijn mooi zuur! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Vroeger was wecken heel algemeen. Bij mijn ouders stond de kelder vol weckpotten en dat was bij veel mensen zo. Maar ik heb ook een waarschuwing meegekregen over het eten van eigen inmaak. Met name bij groenten - fruit niet, want dat bevat veel meer suikers -is er een gevaar van zeer ernstige (dodelijke!) voedselvergiftiging en vooral boontjes waren daarvoor berucht! Ik weet niet of het een broodje-aap-verhaal was dat het meermaals voorkwam dat een huisvrouw van een pot bonen proefde om te controleren of ze nog goed waren en daardoor zeer ziek werd of zelfs stierf. De les was: Ingemaakte groente moet je altijd opnieuw zeer heet koken, waardoor de bacterien (salmonella-soort) die er in zouden kunnen zitten zeker gedood zijn, voordat je ze eet. Omdat in dit draadje over het eten van geweckte bonen deze waarschuwing niet genoemd wordt, vermeld ik toch maar even wat ik meen te weten. Beter een waarschuwing te veel, dan binnenkort een verdwenen medeforumlid... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Hmmm...nog nooit van gehoord........en zeker niet van geweckte groentes of fruit.......daar ga je niet dood van, zelfs als ze bedorven zijn en je proeft er van.Mits naar de regels van de kunst geweckt moeten er geen of weinig problemen optreden. Die waarschuwing geldt wel voor vlees en vis gezien de mogelijke aanwezigheid van Botulisme...., daar moet men een tandje bijschakelen voor veiligheid...en daar zou je ook van kunnen sterven door slechts te proeven.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts