Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaadjes uit zakje bewaren; houdbaarheid?


Elke

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb gisteren allemaal zaadjes van de aanbieding bij de Lidl gekocht. Nu zitten er in 1 zo'n zakje al heel erg veel zaadjes (soms staat er achterop: goed voor 60 planten!). Kan ik ook bv. de helft van het zakje zaaien en de rest bewaren tot volgend jaar? Ik neem aan dat ze dan ook nog wel uitkomen, toch?

 

En dan nog een echte beginners-vraag (want dat ben ik): als ik een kuiltje 'graaf' in de grond...strooi ik daar dan bijvoorbeeld 5 zaadjes in of 1tje per kuiltje?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Elke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

De zaadjes kan je prima bewaren op een droge niet al te warmte plek .

Ik bewaar ze vaak in het zakje waarin je het koopt of in een gripzakje.

 

over het zaaien je kan er meer per plek zaaien en dan uitdunnen maar ik zelf heb de voorkeur aan 1 per plek.

nadeel kan dan zijn dat als je zaadje niet op komt die plek leeg blijft.

 

hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nog een echte beginners-vraag (want dat ben ik): als ik een kuiltje 'graaf' in de grond...strooi ik daar dan bijvoorbeeld 5 zaadjes in of 1tje per kuiltje?

 

Met het graven van kuiltjes of gleufjes als je op rijtjes zaait, moet je ook rekening houden met de grootte van het zaadje. Hoe kleiner het zaadje, hoe minder diep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het zakje hybride spaanse margrieten dat ik bij de Lidl kocht zouden 15 zaden moeten zitten maar het waren er maar 8. Zal wel als compensatie bedoeld zijn voor het teveel aan zaden dat in jouw zakjes zat .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

De houdbaarheid van zaden verschilt van soort tot soort.

Voor veel plantensoorten zit dat ergens tussen de 4 en 6 jaar. Voor een flink deel van de knol-, en peulgewassen is dat minder; het variëert tussen de 1 en 3 jaar.

 

Een goed moestuinboek geeft per soort de houdbaarheid. Voor een specifieke soort wil ik dat wel voor je nazoeken, maar ik heb even geen zin een half boek over te typen.

 

Bij twijfel kan een kiemtest uitkomst geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je echt alles wilt weten over zaad verzamelen en bewaren, dan is dit boek je bijbel: http://shop.arche-noah.at/index.php/buecher/handbuch-samengarntnerei.html

wel in het Duits, met erg informatief en met veel mooie foto's en nuttige wetenswaardigheden. En echt zaadboek

A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows. Doug Larson

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuinbonen 2 jaar

erziebonen 2 jaar

snijbonen 2 jaar

bietjes 5 jaar

snijbiet 5 jaar

broccoli 5 jaar

kool 5 jaar

wortel 3 jaar

komkommer 7 jaar

boerenkool 4 jaar

koolrabi 4 jaar

prei 3 jaar

sla 4 jaar

courgettes etc 6 jaar

ui 4 jaar

peterselie 2 jaar

pastinaak 1 jaar

erwten 2 jaar

radijs 4 jaar

spinazie 2 jaar

koolraap 2 jaar

mais 3 jaar

rettich 2 jaar

uit boekje The complete vegetable grower van John Harrison

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

In mijn boek: Groente en kruiden kweken van Michel Caron staat inderdaad ook dat pastinaak zaden niet lang goed blijven.

Hier staat dat het zaad na 1 OF 2 jaar waarschijnlijk niet meer ontkiemt. Ook is de ontkieming langzaam, zo'n 3 weken.

 

Ik zou dus zelf proberen elke twee jaar nieuw zaad te kopen voor pastinaak en anders inderdaad een kiemtest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ter informatie:

 

A. 3 voorwaarden om kiemkracht van zaad te behouden, in volgorde van belangrijkheid:

- droog

- zo weinig mogelijk contact met zuurstof. (Nieuwe inzichten/onderzoek hierover o.a. in deze link:

http://www.groenkennisnet.nl/agrobiodiversiteit/Pages/NewsLoader.aspx?npid=6488

- koel

 

B. Minder kiemkracht is een gevolg van allerlei biochemische reacties en processen in het zaad die door vocht, zuurstof en warmte enorm veel sneller gaan. Het gaat er niet alleen maar om of het zaad nog bovenkomt, maar ook hoe snel en krachtig en niet misvormd, jonge planten zich ontwikkelen.

 

C. Een lijstje met houdbaarheid van allerlei soorten zaad zegt niet zo heel veel en is heel betrekkelijk. Lees het zo: "als ik het zaad goed droog, in niet geopend of goed gesloten zakje en op een koele plek bewaar, dan kan ik het waarschijnlijk zo veel jaar gebruiken".

Hier een - voorzichtig en niet te optimistisch - lijstje uit het Velt handboek:

1 seizoen na oogst van zaad: (suiker-)mais; alliums; schorseneren, pastinaak)

2 seizoenen na oogst van het zaad: peulgewassen; prei;

Tot 4 seizoenen vanaf oogstjaar: paprika en pepers; tomaat; wortel; aubergine

Tot 5 seizoenen vanaf jaar van oogst: de meeste bladgewassen (sla, witlof; andijvie; spinazie; selderij) en koolgewassen (sluitkolen, boerenkool, rucola; mosterd enz.); bieten en augurken/komkommers.

 

D. Op zakjes zaad staat niet altijd een opdruk en als er een "t.h.t." of "te gebruiken tot" staat is de redenering erbij van de fabrikant onbekend. Vaak gezien bij grote zaadbedrijven, dat alle soorten zaad dezelfde periode van 4 jaar meekregen (van ui tot sla). Er is commercieel belang om de periode te rekken of te standaardiseren. Onbekend is ook de tijd en de manier waarop het zaad was opgeslagen voordat het in zakjes is verpakt. Ik pleit voor verplichting van vermelden van: het jaar en de maand van oogsten van zaad. Omdat dat het enige zekere is, dat samen met het volgen van de bewaaromstandigheden een goede inschatting mogelijk maakt voor gebruikers.

 

E. Als je eigen zaad wilt bewaren overweeg dan vooral je bewaaromstandigheden. Als je zaad goed gedroogd en droog, vacuum (alle lucht er uit of met wat ijzerpoeder) of afgesloten van lucht en zeer koel (misschien zelfs geportioneerd in de vriezer) kunt bewaren, kun je er zelfs vele jaren mee doen.

 

F. Een kiemtest is een goede momentopname. Een groot percentage van de zaden moet vlot en gelijkmatig kiemen. Zinvol bij twijfel: als je economisch afhankelijk bent van goed zaad of het aan anderen wilt verdelen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...