Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kweekbakken op de vensterbank zetten?

Recommended Posts

Ik heb van die kweekbakken gekocht bij de Lidl, heel handig met vakjes, en daar heb ik nu tomaten, aardbeien, paprika, en aubergine in gezaaid.

Maar kunnen die kweekbakken nu gewoon in de vensterbank staan? Daar is wel het meeste zon, maar is het ook het koudste omdat het bij het glas staat.

Hoe doen jullie dat?

als je een thermometer voor het raam legt zal je zien dat die amper 15 graden aangeeft, tenzij je veel zon en dubbelglasramen heb, is die temperatuur te laag om je zaad te laten kiemen.

wil je toch verder dan moet je de bakjes meer de kamer inplaatsen of misschie een dubbel gevouwen vel bubbeltjes plastic tegen het raam zetten, kan misschien helpen die kou een beetje op te vangen. maar over het algemeen is 15 graden veeel te laag om wat dan ook te laten kiemen.

groetjes

hay, daar bedoelen ze mee dat je de zaden af moetdekken met een glasplaatje of huishoud folie om het vocht in de aarde te houden zodat de zaadjes niet uitdrogen tijdens de kiemperiode. is er een zaadje al boven gekomen verwijder je dat glas of folie weer, is dus alleen bedoeld de aarde vochtig te houden

als je de bakjes bijvoorbeeld op of boven een verwarming zou zetten krijgen ze veel meer warmte in de eerste begintijd,kiemen dan sneller, eenmaal bovengekomen zaailingen kunnen dan wel wat koeler staan in je vensterbank

Edited by Guest

Ik heb ook tomaten, peper, aubergine en paprika gezaaid in kweekkasjes en deze heb ik bovenop de radiator gezet, vlakbij het raam. Binnen 1 week was alles netjes ontkiemt, en de aubergine binnen 2 weken. De meeste zaden kiemen graag warm en hoeven niet perse licht te staan, mits je lichtkiemend zaad hebt, maar dan staat het heel duidelijk op de verpakking.

Dus eerst warm, en na ontkieming vooral licht zetten.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Het ligt er maar net aan wat je kweekt. 15 graden is echt veel te kil voor paprika's en pepers, maar sla zou wel moeten kunnen. Even goed kijken dus wat je kweekt en wat wel en niet kan bij welke temperaturen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

De rucola en pluksla is allemaal opgekomen. DIe staat nu in de vensterbank bij het raam en heb ik de bovenkant van de kweekbak er af gehaald.

En de komkommerzaadjes zijn ook al opgekomen, maar ik heb het vermoeden dat ik daar veel te vroeg mee ben geweest.