Nepomuk1983 Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Ik heb gezaaid in zaai- en stekgrond, zodra ze een paar echte bladeren hebben verpot ik mijn zaailingen in potgrond. Maar..potgrond heeft natuurlijk geen eeuwige voeding en sommige plantjes, bijv de pepers moeten voorlopig nnog wel even binnen blijven. Geven jullie extra voeding en zo ja, wat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Ik geef geen extra voeding omdat de relatief korte tijd waarin ze in een potje staan, voldoende is tot de uitplant in de tuin. Maar ik bouw mijn grond in de potjes iets anders op: onderin een laag klei uit de tuin, een klein klontje mest en/of een beetje bloedmeel en beendermeel en dan pas de potgrond. Het duurt dus even voordat de worteltjes de klei en het mestklontje gevonden hebben. Bewerkelijk, maar dan heb ik er helemaal geen omkijken meer naar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Kamilla, klontje mest, wat versta jij daar onder? Als het is wat ik denk, een klontje 'vaste'-mest en ook nog een beetje bloed- en beendermeel, da's dan wel héél stevige kost voor een jonge plant. Plantenwortels hebben geen tandjes, dus kunnen alleen 'vloeibaar' voedsel opnemen. De, voor particulieren, in de handel verkrijgbare potgrond is door de fabrikant voorzien van meststoffen in een voor de planten makkelijk opneembare (lees oplosbare) vorm. 'Vaste' mest moet eerst door enziemen e.d. omgezet worden in een voor de plant opneembare vorm, dat vergt de nodige tijd. Bloedmeel is een kort werkende meststof en wordt over het algemeen gebruikt om planten een groeistoot te geven en heeft pas zin als de plant eenmaal groot genoeg is om volgas door te groeien. Beendermeel is een lange termijn meststof en heeft bij een plant die relatief kort in een potje staat m.i.z. niet zoveel nut. Ik zou de pepertje een beetje (½ dosis van wat op de verpakking staat) vloeibare tomatenmest met het gietwater geven. Als je teveel mest aan jonge planten geeft krijg je, afgezien van de effecten van te weinig licht, van die slappe ielle plantjes, terwijl je juist moet streven naar gedronge stevige plantjes. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Onder een klontje mest versta ik inderdaad een paar konijnenkeutels of een klein droog klontje hertenmest van 2 tot 3 CM. Heel weinig dus en door het water geven zullen de wortels het met mest vermengde vocht opnemen. Ook de bloed- en beendermeel worden voorzichtig gestrooid met een eierlepeltje. De zware kost wordt met mate toegevoegd. Als het plantje aan uitpoten toe is na een 4, 5 of 6 weken, zijn alle toevoegingen helemaal door een stevig wortelpakket ingekapseld. Doordat ik zorgvuldig het hele kluitje over plant, gaan stoffen die op termijn zouden werken niet verloren. Mijn pootgoed kijkt me altijd dankbaar aan. Tenminste... dat meen ik er in te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Bij mij krijgen de jonge planten ook geen voeding. Als zaailing al helemaal niet. Ik doe het zo: zaaien in zaai/stekgrond of potgrond, dan verspenen naar een p9 potje met potgrond. Als de worteltjes zichtbaar zijn aan de onderkant van de pot en het nog geen tijd is om uit te planten verpot ik ze nog éénmaal naar een grotere potmaat. Op deze manier hebben de planten voldoende ruimte om te wortelen en tevens de beschikking over verse potgrond met voeding. De potgrond die in de tuincentra te koop is bevat ongeveer voor 6 weken voeding. Ik mest paprika's, pepers en tomaten zelf pas als de eerste bloemen en vruchten zijn verschenen. Wil je toch mesten dan zou ik dat zeer spaarzaam / sterk verdund doen, zoals Corv hierboven al schreef. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nepomuk1983 Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Ok, bedankt voor de tips. Ik ga mijn eerste zaailingen dit weekend overpotten in p9 potjes. Mochten ze voor het tijd is om ze uit te planten de pot uit groeien dan zet ik nog een keer in een grotere pot. Zo min mogelijk bemesten dus tot ze groter zijn en op de plek staan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Ook ik mest niet bij omdat er op de zak vaak staat dat er voor acht weken voeding in zit.Als ik ze buiten uitplant krijgen ze wel gelijk wat kunstmest in het plantag en wat op de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts