Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Paprika's kiemtijd?

T&M

Recommended Posts

Hallo. had op 5 februari rode gele en snack paprika's gezaaid deze hebben voldoende licht en staat rond een temperatuur van 20 graden in woonkamer.

Het is ondertussen bijna maart en nog geen. Teken van leven te zien. Gaar hier nog iets van komen of kan ik beter mijn voorzorgen nemen en opnieuw zaaien mits je vroeg moet beginnen met paprika's? Of nog even geduld hebben?

Bij mij zijn ze gezaaid op 6 februari. Ze staan in de keuken op de vensterbank boven de centrale verwarming (die echter alleen 's morgens maar een uurtje aan is). Voor de rest hier verwarming met houtkachel. Overdag is het hier altijd rond of iets boven de 20°C. 's Nachts rond de 15 à 16°C met het koude weer nu. De eerste paprika's en pepers zijn uitgekomen na 10 dagen. Van de 72 zaadjes zijn er nu op het ogenblik 37 ontkiemd, dus iets meer dan de helft. Van sommige variëteiten zijn al alle zaadjes (3 per soort) gekiemd, van sommige andere nog niks. Maar verwacht dat er de komende dagen nog wel een deel gaan ontkiemen.

Hier zijn ze ook na ongeveer 10-14 dagen ontkiemd, staan nu (na verspenen) ongeveer 7cm hoog van het kiemblaadje tot de kroon. Nu moet ik wel zeggen dat ik enkel paprika/peper zaden gebruik die uit de supermarkt komen. Geen idee of dat enig verschil maakt in kiemkracht

wel ik had er ook schrik voor, vorige week de paprikas gezaaid, 4 soorten en van elk 3 stuks, heb er 2 nodig per soort.

en de eerste komen sinds vandaag op. wel nog maar 1 soort.

is het eerste jaar dat ik zaai, en temperatuur hier binnen, overdag tussen 20 en 24 graden, 's nachts een 18 graden.

groetjes

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.