Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Organisch

arca

Recommended Posts

Het is niet raadzaam om onverteerd materiaal op of door de bovenste laag te leggen. Het verteren neemt stikstof van de omgeving, die eigenlijk je plantjes hard nodig zullen hebben. Het staat ook niet zo fraai, maar dat is bijzaak. Je kunt beter een compostbak kopen of maken en het afval daarin composteren. Pas als het goed rijp is zou ik het over de tuin doen, zelfs onrijpe compost is niet goed voor je planten.

Het gebruik van onverteerde aardappelschillen kan aardappelziekte veroorzaken. In de schillen vind je meestal nog "ogen" en die kunnen weer uitlopen als aardappelplant in het verkeerde bedje. Het aanbrengen van houtsnippers onder fruitbomen en struiken is wel een aarader om uitdroging van de grond en onkruidgroei tegen te gaan.

In princiepe kan het geen kwaat hoor elke boer die bv kolen teelt snijdt de kolen er handmatig af en laat de stronk met bladeren een maand of zo rotten en spit alles onder.

Veel percelen hier staan nog vol aardappels er uithalen is duurder dan wat het opbrengt dus spitten ze het om en telen ze er weer wat anders op.

Als zij het doen en hun grond is meestal zeer goed te noemen zou ik niet weten waarom je het in een moestuin niet op de zelfde manier zou kunnen doen.

Wij boeren toch ook alleen dan in het klein.

Inspitten zal inderdaad even wat stikstof onttrekken (tijdelijk). Als het zachte blaadjes zijn is dat maar heel even.

Gewoon boven op leggen kan volgens mij bij veel dingen wel.

Aardappelschillen is inderdaad niet zo'n goed idee behalve als je het behandeld als onkruid en uittrekt/omschoffelt.

Als we straks in het slakkenseizoen komen en het is regenachtig zou ik uitkijken dat je geen buffet voor slakken creëert. Dan is mulchen met droge materialen (ook zongedroogd onkruid wat nog niet in zaad is geschoten) een beter idee - of de mulch even tijdelijk verwijderen.

Koffiedik is nooit een probleem.

Planten die graag op onrijpe compost leven zijn pompoen en courgette. Hiervoor kan je eventueel een kuil maken (ca. 40 cm diep - houd de aarde van boven en van onderen even apart), voor de helft vullen met takjes, vers compostmateriaal, aarde weer erop - eerst die van onderen en dan die van boven, het bodemleven zal je dankbaar zijn - je krijgt dan een heuveltje wat na verloop van tijd weer inzakt. Na 3-5 weken pompoen of courgette erop planten, blije plant.

Voor overschotten aan plantaardig materiaal is een composthoop wel zo handig. Makkelijk zelf maken. Vaak kan je ook van iemand gratis zo'n compostvat krijgen. Veel mensen hebben ooit een poging gedaan en het ging mis omdat in de handleiding niet stond dat je water moet toevoegen. Die zijn die dingen dan liever kwijt dan rijk. Beetje rondvragen, dan heb je er waarschijnlijk een binnen enkele weken.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Niet alle planten zullen blij zijn als je onrijpe compost gebruikt. Wortelen en uien zijn hier niet bij gebaat omdat je er dan sneller wortel en uienvlieg aantrekt. Als je onrijpe compost in de herfst opbrengt speelt dat natuurlijk niet omdat het verder kan vergaan over de winter.

Onlangs las ik ergens dat kool ook geen onrijpe compost wil.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 2 weeks later...
In princiepe kan het geen kwaat hoor elke boer die bv kolen teelt snijdt de kolen er handmatig af en laat de stronk met bladeren een maand of zo rotten en spit alles onder.

Veel percelen hier staan nog vol aardappels er uithalen is duurder dan wat het opbrengt dus spitten ze het om en telen ze er weer wat anders op.

Als zij het doen en hun grond is meestal zeer goed te noemen zou ik niet weten waarom je het in een moestuin niet op de zelfde manier zou kunnen doen.

Wij boeren toch ook alleen dan in het klein.

Als er geen ziektes zijn, zie ik ook geen probleem. Maar als die er wel zijn, zijn je rapen gaar, want die krijg je niet snel weg zonder gif.