Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wortel, sla en radijs


freggel

Aanbevolen berichten

Ik heb een hoop sla-, radijs- en wortelzaadjes die ik dit jaar gespreid wil gaan zaaien om de oogst goed te verdelen. Nou vroeg ik me af of het de moeite waard is om binnenkort (over een week of 2) als eens een klein rijtje te zaaien. Ik weet dat het nog heel erg vroeg in het jaar is, maar omdat ik toch zoveel zaadjes heb wil ik het eens proberen. Is dit te doen of is de grond nog veel te koud en gaat het niet ontkiemen?

Ik verwacht geen superoogsten hoor, wil alleen weten of de zaadjes überhaupt uit zullen komen en zullen groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radijsjes moet lukken. Busselwortelen zal ook wel lukken bij mij staan ze in de koude kas en zijn ze nu aan het kiemen. De kiemplantjes van wortelen zijn ongevoelig voor vriestemperaturen tot -6°C. Sla zou ik gewoon binnen voorzaaien.

 

Fragmenten van het artikel van plantaardig: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/wortelen-zaaien-kan-al-vanaf-de-jaarwisseling/

Op een zonnige droge dag, vorstvrij natuurlijk, kan je dan al beginnen met de teelt van busselwortelen in de kas of onder kleine plastiektunnels. [...] In de tunnel wordt op de grond van het zaaibed nog eens een plastiekfolie gelegd. [...] Het ras Mokum staat nog steeds gekend als het standaardras voor de vroege wortelteelt. Klik hier voor het teeltschema van dit ras.

 

Als je de zaaiingen aanvat eind januari of in februari hoef je geen gebruik meer te maken van kleine plastiekkoepeltjes, maar is het toch best om een dubbele afdekking van het zaaibed te voorzien. Dit betekent eerst een laag vliesdoek en daarover een flodderfolie (geperforeerde folie). De tweede plastiekfolie wordt dan vanaf half maart verwijderd. Een stuk van de zaaiing kan ook met één laag plastiek afgedekt worden, zodat deze wortelen dan iets lager oogstbaar zijn. Deze wortelen kunnen geoogst worden vanaf juni

 

Vanaf eind februari kan je met een gerust hart wortelen gaan uitzaaien zonder afdekking. Wat afdekking met agryldoek kan dan nog een lichte teeltspreiding in de hand werken. Ook de rassenkeuze kan de teeltspreiding bevorderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radijsjes heb ik zo`n 8 dagen geleden al voor het eerste experimenteel over de grond in het mini tunnelkasje gestrooid, sommigen komen nu al uit . Of ze vorst gaan overleven weet ik niet, maar tot nu toe werkt het dus inderdaad wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik radijsjes gezaaid, maar in een grote bloembak, daar wat blokken hout onder gezet zodat hij niet op de grond staat (scheelt toch weer in temperatuurr, in de garage. Denk dat die dan zeker wel zullen ontkiemen,

komend weekend ben ik van plan buiten te gaan zaaien, als het weer dat toelaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...