Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fruitboompjes en struiken naar andere tuin verplaatsen

steven

Recommended Posts

Ik heb een moestuin en deze volledig met kleinfruit en laagstamboompjes ingericht. Ik ga over naar een andere tuin. Dat betekent mijn tuin leeghalen en alles in de nieuwe tuin planten.

Ik heb de afgelopen vijf jaar een hele serie fruitbomen en struiken gepland, maar die moeten er dus nu uit. Het gaat onder meer om appel, peren, abrikoos, nashipeer, pruim, frambozen en blauwe bessen. De oudste staan er nu vijf jaar, de jongste heb ik afgelopen herfst neergezet.

Het ziet er naar uit dat ik pas in mei overkan naar de nieuwe tuin. Dat is het meest ongunstige moment om boompjes en struiken te verplaatsen, dus ben ik op zoek naar advies.

Hoe kan ik een en ander het beste voorbereiden, nu al uitgraven, rondsteken of in potten zetten? Alle bloesem straks verwijderen, terugsnoeien, of gewoon alles laten gaan. Ik heb zelf de neiging om alles gewoon te laten groeien en bloeien en dan in mei met zo groot mogelijke kluit te verplanten, wat denk jij?

Ik zat ongeveer met dezelfde vraag .

Ik heb 2 boompjes gekocht bij Bakker .

Helaas heeft eentje het niet overleefd .

Nu de moestuin groter wordt , zou ik het boompje dat nog leeft , op de plaats van het dode boompje willen plaatsen .

Het is nog wel geen groot boompje en het gaat meer om een terrasplantje .

Is het mogelijk om hem in maart/april te verplaatsen ?

Nu ja , dat valt me dus al 2 keer voor dit jaar .

Eerst met het fruitboompje dat niets doet dan met een bessenstruik die al helemaal gedroogd en stuk aankomt .

Om nu 2 x moeilijk te gaan doen .

Nee hoor , heb mezelf beloofd om er niets meer te bestellen .

Wel jammer want mijn moeder is er altijd tevreden over geweest .

Die postorder bedrijven vind ik persoonlijk ook maar rommel , maar je moet echt niet laten om te mailen.

Je hebt betaald voor 5 jaar garantie wan je hebt je boom minstens dubbel te duur betaald., maak dus gerust meermaals aanspraak op je recht op garantie. ze doen daar niet moeilijk.

Mijn ouders hebben tot 3 keer toe een boom opnieuw gekregen , de laatste doet het gelukkig nu wel heel goed.

PS: vergeet niet dat je 5 jaar garantie hebt bij bakker hé . 1 mailtje en ze sturen je een nieuw boompje

En sowieso heb je overal eventjes garantie denk ik:

In principe heb je binnen het eerste halve jaar na aankoop, als koper/consument wettelijke bescherming (ookwel wettelijke garantie genoemd) bij vrijwel alle produkten die je koopt. Dat is bij een marmot zo, maar ook bij een wasmachine en ook bij een boom. In dat eerste halve jaar hoef je als koper niets te bewijzen. De verkoper moet bewijzen dat je het produkt ondeskundig hebt behandeld en dat daardoor het defekt is ontsaan.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/boom-garantie/