Merel Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Ik snap iets niet. Overal lees ik dat peterselie tweejarig is. Maar vandaag heb ik mijn oude peterselieplant gerooid. Vorig jaar heeft ie gebloeid en heb ik zaden kunnen oogsten. Desondanks komt ie gewoon weer op. En het zijn geen zaailingen. Bij het rooien zag ik duidelijk nieuwe uitlopertjes op dikke, oude wortels. Linksonder het midden van de volgende foto zou je het kunnen zien: Ik heb een paar van die dikke wortels met uitlopers in een pot met verse grond gezet. Hoe zit het nou precies? Ik heb het idee dat peterselie een vaste plant is, maar volgens de meeste bronnen is dat dus niet zo. Wat zie ik over het hoofd? Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Dat viel mij hier ook op! Zag exact het zelfde gister, peterselie die het 3e jaar in gaat en weer begint uit te lopen. Denk eerlijk gezegd dat het wel trager/minder vol zal groeien dan jongere peterselie Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Misschien dat ze meestal wordt opgeruimd als ze gaat bloeien (in het 2e jaar) en dus als 2-jarige wordt gekweekt....? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Ik ga mijn 'oude' peterselieplant vergelijken met de nieuwe, uit het zaad van vorig jaar, opgekomen planten. Die staan alweer boven de grond. Een leuk experimentje voor deze zomer. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Peterselie kun je over houden alleen na 2 jaar schiet hij heel snel in bloei.Je kunt er dus jongen scheuten af halen en weer planten om dit te voorkomen.Dit geld ook voor selderij, maar de kans dat hij in bloei schiet is groter dan met jonge plantjes uit zaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts