Kuikhoven Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Ik weet niet of dit bericht onder de "kruiden" hoort maar ik vroeg me af hoe je zaden krijgt van de IJslandse papaver.Ik heb op de site van hobbyzaden gelezen dat alleen de zaden eetbaar zijn van deze bloem. Maar waar zitten die zaden? Misschien een hele domme vraag maar heb echt geen idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 IJslandse papaver = Meconopsis cambrica ? Geel papavertje dus ? Bedoel je die ? ( geurt heerlijk ) Daarvan zitten de zaden in de zaadhoofden. iets ovale doosjes, waarvan de schotten tussen de ribben van dat doosje bij rijpheid en droogte openvouwen , terugrollen, en dan de zaden vallen , en door wat wind tot een meter van de plant valt. ( geen windzaad hoor ) Dat dat zaad eetbaar is, was mij onbekend, maar geloof je gelijk.Zaad kan je nemen van planten die iemand heeft, of online zoeken / bestellen. Heb je de plant eenmaal in de tuin, raak je m niet zo maar kwijt en heb je zaden voor jaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuikhoven Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Ik heb hem hier gevonden: http://www.hobbyzaden.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=210&category_id=92&option=com_virtuemart&Itemid=1Allerlei kleurtjes, ziet er erg fleurig uit dus leek me leuk voor in de moestuin. Zeker als dus die zaden eetbaar zijn. Maar komt het bloemetje dan uit dat "doosje" waar je het over hebt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 De meerjarge papaver royal wedding kan je ook eten http://seedsfromholland.com/NL/Overblijvend/Papaver/Royal_Wedding/913413 Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Ha ! Zo zie je maar waarom Nederlandse benamingen wel vaker tot verwarring leiden. Ik kende het woord Ijslandse papaver alleen voor de schijnpapaver Meconopsis. Die Papaver nudicaule is niks geen makkelijk plantje hoor ! ( en ruikt niet helaas ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuikhoven Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Geen makkelijk plantje? In welke zin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 gevoelig voor nattigheid, maar helemaal voor droogte. Bij mij zijn ze in het verleden meermaals weggekwijnt. Bloeien dan ook maar kort.Worden veelvuldig aangeboden bij tuincentra vanwege de schijnbaar overdadige bloei, maar in de tuin zelf vallen ze vaak weg, stoppen met bloeien , whatever. Wél leuk hoor ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuikhoven Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Goed te weten. Ik ga het dit jaar maar eens proberen. Eens zien wat het wordt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 . Maar komt het bloemetje dan uit dat "doosje" waar je het over hebt? Nee het is andersom, na het bloemetje komt het doosje.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuikhoven Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Dank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts