Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

IJslandse papaver

Kuikhoven

Recommended Posts

Ik weet niet of dit bericht onder de "kruiden" hoort maar ik vroeg me af hoe je zaden krijgt van de IJslandse papaver.

Ik heb op de site van hobbyzaden gelezen dat alleen de zaden eetbaar zijn van deze bloem. Maar waar zitten die zaden? Misschien een hele domme vraag maar heb echt geen idee.

IJslandse papaver = Meconopsis cambrica ? Geel papavertje dus ? Bedoel je die ? ( geurt heerlijk )

Daarvan zitten de zaden in de zaadhoofden. iets ovale doosjes, waarvan de schotten tussen de ribben van dat doosje bij rijpheid en droogte openvouwen , terugrollen, en dan de zaden vallen , en door wat wind tot een meter van de plant valt. ( geen windzaad hoor ) Dat dat zaad eetbaar is, was mij onbekend, maar geloof je gelijk.

Zaad kan je nemen van planten die iemand heeft, of online zoeken / bestellen. Heb je de plant eenmaal in de tuin, raak je m niet zo maar kwijt en heb je zaden voor jaren.

Ik heb hem hier gevonden: http://www.hobbyzaden.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=210&category_id=92&option=com_virtuemart&Itemid=1

Allerlei kleurtjes, ziet er erg fleurig uit dus leek me leuk voor in de moestuin. Zeker als dus die zaden eetbaar zijn. Maar komt het bloemetje dan uit dat "doosje" waar je het over hebt?

Ha ! Zo zie je maar waarom Nederlandse benamingen wel vaker tot verwarring leiden. Ik kende het woord Ijslandse papaver alleen voor de schijnpapaver Meconopsis.

Die Papaver nudicaule is niks geen makkelijk plantje hoor ! ( en ruikt niet helaas )

gevoelig voor nattigheid, maar helemaal voor droogte. Bij mij zijn ze in het verleden meermaals weggekwijnt. Bloeien dan ook maar kort.

Worden veelvuldig aangeboden bij tuincentra vanwege de schijnbaar overdadige bloei, maar in de tuin zelf vallen ze vaak weg, stoppen met bloeien , whatever.

Wél leuk hoor !