Itoero Geplaatst: 16 april 2013 Auteur Geplaatst: 16 april 2013 Ik ga tomatenmeststof en zeewier geven. Hoe groot wordt gemiddeld een meloenplant? Na 2 echte bladeren top je de plant zodat er zijscheuten komen.Je laat de sterkste zijscheut in leven....wordt dit dan je hoofdstengel?En volgens internet zou in de eerste 6 bladoksels de mannelijke bloemen komen.De zijscheuten boven de eerste 6 bladeren gaan de vrouwelijke bloemen maken.Klopt dat ongeveer? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
BonTon Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Ik heb zelf een kas gemaakt met de maten 2.30 m bij 1.45 en 1 m hoog . Hoeveel meloenplanten kan ik hier plaatsen en een goede oogst verkrijgen. Zelf dacht ik aan vier stuks maar hoor graag wat beter is. Quote
Itoero Geplaatst: 8 mei 2013 Auteur Geplaatst: 8 mei 2013 Als de stengel van een meloenplantje wat lang is, mag je die dan wat dieper in de aarde steken zoals je bij tomaten doet? En er zijn witte dunne slierten aan mijn plantjes...wat is dat? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Itoero Geplaatst: 24 mei 2013 Auteur Geplaatst: 24 mei 2013 Eens er een mannelijk bloempje verschijnt, hoe lang blijft dat?Blijven ze rustig wachten op de vrouwtjes? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
heidike_21 Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 nee volgens mij is het net andersom .Mijn mannelijke bloemen waren eerst daarna een vrouwelijk bloempje .Mannelijk bloempje bleef gesloten terwijl het vrouwtje open ging .Later is het vrouwelijk bloempje afgestorven maar de mannetjes zijn nog steeds niet open gegaan . Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/
Itoero Geplaatst: 16 juni 2013 Auteur Geplaatst: 16 juni 2013 Die vrouwelijke bloemen hebben hier een heel korte levenstermijn, van zodra er een open is, moet ik ze bevruchten.Er zit een hommel in de serre, en hij zit de hele tijd aan de bloempjes van de tomaten.Nu dacht ik dat daar geen nectar in zit.domme hommel Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
hannabelgje Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Ik had een gekochte meloenplant is mijn kas staan, maar die kreeg gekrulde balderen en is nu dood. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan. Quote
mamabeer Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Hallo, ik ben ook aan het experimenteren met meloenen....ik heb er een aantal uit zaad opgekweekt op de vensterbank en ik heb er een paar gekocht. Ik heb alles tegelijk in de volle grond gezegd vorige week (zonder afharden) en nu zie ik ineens al die verhalen over mannetjesbloempjes en vrouwtjes bloempjes en helpen met bestuiven, toppen en opbinden.....ik heb ze juist wijd uit elkaar gezet zodat ze de bodem zouden bedekken en ik minder last van onkruid zou hebben.....moet ik ze dan ook toppen????? en als ze gewoon in de open lucht staan, moet ik me dan ook nog met kwastjes bezig gaan houden of regelt moeder natuur het dan wel zelf? Of hebben ze in de open lucht helemaal geen schijn van kans en moeten ze in een kas? Ik hoop dat iemand antwoord weet, alvast bedankt! groetjesmamabeer Quote
64leukehobby Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 In ons klimaat zijn er eigenlijk geen meloenen soorten geschikt om die buiten een kas te kweken.Niet alleen vanwege het temperatuurverschil met een kas ,maar ook vanwege het feit dat meloenen kwetsbaar zijn voor ziekte aan de wortelsdoor vocht. In de kas plant ik de meloenplanten op een ""verhoging"( breed ongeveer 50 cm.)en geef dan water niet direct op de wortels van de plant.Op deze wijze heb je veel minder last van verwelkingsziekte Ik probeer ook af en toe meloen te kweken in de buitenlucht,echter de plant zelf heb ik dan afgedekt met een minikweekkas en de plant laat ik verder groeien buiten ,doordat ik een stukje hout leg onder mijn minikas .In een goede zomer kan het op deze wijze lukken om wel redelijk tot goed eetbare meloenen te kweken. Quote
Bit Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Misschien een paar foto's ter verduidelijking ? Quote
Itoero Geplaatst: 25 juni 2013 Auteur Geplaatst: 25 juni 2013 Hoe zie je of een vrouwelijk bloempje bevrucht is?Moet je wachten tot het meloentje begint te groeien? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
64leukehobby Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Hoe je kan zien of de meloenplant bevrucht is.Antw. Erg snel de verdikking van de vrouwelijke bloem zal niet dikker worden en over het algemeen gaat de verdikking ook verkleuren van groen naar zacht geel.Uiteindelijk valt de bloem af. Quote
mamabeer Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 van de 5 meloen planten die ik had staan heeft er 1 echt meloenen gegeven...in de volle grond...zonder hulp....maar dit was zo laat in het seizoen dat ze niet meer de kans gekregen hebben om aan de plant te rijpen.....toch hebben we 1 meloen kunnen eten....hij miste iets zoetheid maar was wel mooi van kleur en sappig zat....ik denk dat ik veel te danken had aan de hittegolf....zou het anders ook niet kunnen verklaren want was mn eerste jaar en heb er nauwelijks naar om gekeken eigenlijk...mede door dit bericht overigens. dacht dat het kansloos was. ze hebben het onkruid op een paar m2 weggehouden en dat was voor mij de hoofdzaak....maar beetje oogsten was stiekem toch ook wel heel leuk dus ga het volgend jaar zeker weer proberen. Quote
sluipwesp Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Itoero, heb jij dit seizoen nog meloenen geoogst? Quote
Itoero Geplaatst: 31 december 2013 Auteur Geplaatst: 31 december 2013 Ik heb een vrij goede oogst gehad van witte suikermeloen en de gewone cavallion.Na ongeveer 2 rijpe meloenen per plant, zijn de meloenen stoppen met groeien, zijn ze afgerijpt en zijn de planten afgestorven.Aan m'n ananasmeloen hingen 2 grote meloenen ...mooie meloenen en goed van smaak. Die plant is niet afgestorven zoals de suiker en cavallion.Ik had ook een hoornmeloen, die vruchten hadden echt geen smaak. Ik vind zelfgekweekte meloenen niet lekkerder dan die uit de winkel.Ze hebben wel veel meer sap. ps: Ik ga dit jaar de Crane Melon zaaien...als ik zaad vind tenminste. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Marcus Geplaatst: 9 augustus 2014 Geplaatst: 9 augustus 2014 IK heb meloenen in de koude bak staan, pas nu vormen ze vruchtjes die ongeveer 3 cm groot zijn.Mijn vraag is of deze nog tot gerijpte meloenen kunnen uitgroeien of is het al te laat in het seizoen? Quote
Gemma Geplaatst: 9 augustus 2014 Geplaatst: 9 augustus 2014 Ik heb ze ook in plattebak.Nu 19 grote meloenen geteld en inderdaad nog een aantal kleintjes. Ook geen idee of dat nog wat wordt. Weet wel dat ze heel snel kunnen groeien. Komende week doe ik de ramen van de plattebak weer dicht om de warmte er in te houden. Met zonnetje erop loopt het dan snel op tot 30 graden.Wel temperzon op de ramen gedaan.We gaan zien of de kleintjes het nog gaan redden.Ik denk in elk geval een aantal vast wel. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
DennisUtrecht Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Ik heb de eerste 2 meloenen al een week of wat geleden gegeten! Stonden wel in de kas, en omdat het niet koud was in het voorjaar,gingen ze al snel goed groeien. Quote
sjuutje Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Ik ben bang dat ik spint in de meloenplanten heb, iemand enig idee wat ik daaraan kan doen?De meloenen hangen al een mooie tijd maar groeien niet meer door, ze zijn nu ongeveer 15 cm in doorsnee en ik heb geen idee of ze al rijp zijn. Ik heb de planten samen met tomaatjes in de kas staan, overdag deur en ramen open en in de (koudere) nachten doe ik de deur dicht. Het dakraam gaat automatisch dicht en de andere blijft altijd openstaan. Quote
Gemma Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Zelf geen last van. Sprak laatst een tuinder die de planten bespoot met een knoflook aftreksel.Blijkt goed te helpen tegen spint.succes. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Marcus Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Ik heb de eerste 2 meloenen al een week of wat geleden gegeten! Stonden wel in de kas, en omdat het niet koud was in het voorjaar,gingen ze al snel goed groeien.Ik heb ook al een meloen geoogst maar daar gaat het hem niet om, mijn vraag is of de meloentjes die er nu nog zijn nog het rijpe stadium kunnen halen. Quote
sluipwesp Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Waar staat die koude bak, buiten of in een kas? In de kas worden ze zeker nog rijp als de plant gezond blijft, maar buiten zal dat volgens mij moeilijk worden, tenzij het een heel zonnig plekje uit de wind is. Quote
Marcus Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Meloenen staan uiteraard niet buien maar in de platte bak, overdekt met plastiek. Zelfs bij het frisse weer nu wordt het met zon gemakkelijk +25 °C en meer.Ze groeien in ieder geval goed, zijn nu al 5 cm groot. Gisteren er wel eentje afgeknipt want bleek een soort siamese tweeling te zijn, twee vruchtjes die aan elkaar gegroeid leken. Quote
sluipwesp Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Als het een normaal formaat meloen is en de bak op een zonnige plaats staat zal dat wel goed komen. Vorig jaar had ik in de kas oog meloenen die eind augustus waren gezet en werden allemaal gewoon rijp. Quote
Marcus Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Bedankt voor het antwoord.Bijkomend vraagje, ik zie dat er zes vruchten gezet zijn, moet ik er een paar weg halen voor een betere groei? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.