Jump to content
Itoero

Veel vragen over meloen

Recommended Posts

Charentais.

Heb één plant in koude bak waarvan ik slechts één vrucht geoogst heb (slechte vruchtzetting vroeger op het seizoen) en er nu wel gezette vruchten zijn.

Heb er ook één in de serre waar er vier vruchten aan 't groeien en rijpen zijn, wellicht allemaal oogstbaar deze maand.

Okee. Wij hebben geen Charentais maar wel Sweet Granite, een soort die aangepast is aan ons frissere klimaat en die dus gewoon buiten groeit. Ze zijn volgens ons nu aan de rijping begonnen, dus ik vermoed dat die van jou in de serre nog zeker zullen rijpen. In de koude bak ook als het weer zomers genoeg is.

MeloenEigenkweekOnrijp201449101407949206.jpg

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Wauw, dat is mooi! Waar heb je het zaad gekocht? Is het evt. mogelijk om het zaad in een vd zadenenveloppen mee te laten gaan?

Okee. Wij hebben geen Charentais maar wel Sweet Granite, een soort die aangepast is aan ons frissere klimaat en die dus gewoon buiten groeit. Ze zijn volgens ons nu aan de rijping begonnen, dus ik vermoed dat die van jou in de serre nog zeker zullen rijpen. In de koude bak ook als het weer zomers genoeg is.

Ik hou je op de hoogte. Het weer zal de komende tien dagen wat tegenvallen, zeker wat betreft temperatuur, het is vooral belangrijk dat de zon schijnt en in het westen van Vlaanderen zal dit bij dit convectief weertype wel meevallen. Weer is een hobby van mij, ben trouwens moderator van het Nederlands/Vlaams weerforum: www.weerwoord.be

Ben ook wel geïnteresseerd in die Sweet Granite.

@Enjoy: Hier kan je ze ook kopen:

http://denieuwetuin.be/35-meloenen-buiten

Ziet er niet goed uit voor mijn meloenen in de koude bak, veel te koud weer. Ik vermoed dat ik ze eind volgende maand op de composthoop zal mogen gooien.

Ik heb één watermeloen aan de plant hangen. Die is nu 1,5 keer zo groot als een tennisbal ongeveer. Die zal het wel niet gaan halen he?

Ziet er niet goed uit voor mijn meloenen in de koude bak, veel te koud weer. Ik vermoed dat ik ze eind volgende maand op de composthoop zal mogen gooien.

same here, ben ook bang dat mijn twee charentais meloentjes (nu formaat tennisbal) het niet gaan redden

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Gisteren 2 meloenen geoogst.

Een watermeloen sugar baby, heerlijk rood, sappig en rijp.

Kleine 8 kilo.

En een witte watermeloen , cream of saskatchewan.

Flinke 3 kilo.

Ook rijp, wit van binnen.

Iets frisser qua smaak dan de sugar baby.

Liggen nu nog een aantal grote sugar baby's, een paar ananas meloenen en twee cream of saskatchewan.

Allemaal al gewenst grootte.

Moeten alleen nog afrijpen, maar denk dat dat thuis op de fruitschaal ook goed lukt.

Blad begint overigens slecht te worden nu.

Te koud, maar aangezien mijn meloenen al het juiste formaat hebben bereikt heb ik goede hoop op afrijping.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Nadat een paar weken terug de grootste meloengevallen was, waarbij de plant afbrak zijn er nu toch weer wat vruchten die iets gaan worden.

IMG789272151409476302.JPG

IMG789374361409476317.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.