Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bloempotten ontsmetten / phytophtora

bio-fee

Recommended Posts

Ik heb nog een aantal grote bloempotten buiten staan met daarin potgrond, waarin vorig jaar tomatenplanten hebben gegroeid. Deze planten hebben allemaal phythophtora gehad. De planten heb ik vorig najaar verwijderd maar verder heb ik er niks aan gedaan.

Ik wil de potten opnieuw gaan gebruiken.

De potgrond zal ik maar het beste weggooien denk ik?

En hoe kan ik de potten ontsmetten? Kleinere potjes gooi ik in de vaatwasser maar dat gaat met deze potten niet lukken.

Ik ga ze ontsmetten met azijn

Goedkoop, veilig & milieu vriendelijk. EN: Bacterie & schimmel dodend

Reinigen met azijn is niet alleen economisch maar ook veilig en milieuvriendelijk. Azijn wordt reeds generaties lang gebruikt als reinigingsmiddel. Het azijnzuur is een efficiënt ontsmettingsmiddel en reinigingsmiddel dat zeepschuim reinigt, sommige minerale (kalk) ophopingen verwijdert, en bacteriën en schimmels bestrijdt.

Oh dus ik hoef de potgrond niet weg te gooien, als ik er maar geen tomaten meer in kweek? Dat is mooi, dat scheelt dan alweer.

Ik zal eens met azijn aan de gang gaan (als het niet meer zo kkkkkkoud is...), bedankt voor de tip!

• 2 years later...
  • 3 weeks later...

Er bestaat een biologisch middel om te ontsmetten, heb het zelf ook in huis alleen is de naam mij even ontsnapt...

Ben het gaan halen bij een winkel waar ze landbouwspullen verkopen.

Deze kan ook dienen om je kas te ontsmetten, en als het in de grond loopt kan het geen kwaad voor de gewassen.

Ik heb het zelfs ooit per accident aan mijn tomatenplantjes gegeven ( dacht dat het voeding was )

de tomaten hebben er geen hinder van ondervonden.

Zal het straks even opzoeken.