Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Voorzaaien met houtkachelverwarming

Piroska

Recommended Posts

Ik heb dit jaar voor het eerst een houtkachel als verwarming in Nederland.

Nu merk ik helaas dus dat het voorzaaien van veel groente niet goed gaat:

Het kiemen op de schoorsteenmantel achter de kachelpijp gaat uitstekend, ook met paprika, peper en aubergine, snelle kieming.

Maar dan:

In de ochtend en nacht is de kachel uit, de temperatuur in huis zakt dan aanzienlijk, ergens in de middag gaat de kachel weer aan, soms in de ochtend al als het erg koud is en de temperatuur stijgt enorm. Mijn zaailingen zijn verre van blij met deze kachel! Vooral ook omdat er geen zon is de laatste tijd dus ook geen warm vensterbankje. Toen we vorig jaar nog een gaskachel hadden was de temperatuur in huis constant en ging het wel goed.

Iemand ervaring met voorzaaien met houtkachel zonder warme zonnige vensterbanken? tips?

Ik stook van acht uur smorgens tot twaalf uur snachts.

De komkommers en tomaten staan op vier meter afstand van mijn acht kilowatt kachel.

Ze staan nu een tien cm hoog en willen graag veel water verder weinig last ervan.

De temperatuur smorgens bij de planten is 19 graden en als ik naar bed ga tussen de 27 en 30 graden op die plek.

De plantjes hebben het hier naar de zin

Geen ervaring met een houtkachel. Wel heb ik in het verleden 's avonds laat een lekkere warme kruik gemaakt in een kistje, goed geïsoleerd en toegedekt met stro waar je ingezaaide potjes heerlijk warm in stonden. Overdag stonden ze bij de gaskachel. Nu heb ik CV en dan gaan ze 's nachts in het verwarmingshok.

@Zeeuw ja dan stook jij ook langer dan wij, wij stoken niet voordat we gaan werken in de ochtend, dat loont de moeite niet, dus hij gaat pas weer aan als we terug zijn, als we lange dagen maken is het erg lang koud dus..

@Camilla (ow.. schrijf ik dat goed? kan niet meer terugkijken) Dat is wel een goed idee misschien, ik heb nog van die piepschuimbakken, daar kan een kruikje in.. wat schattig!

edit, toch met een K dus..

Iemand ervaring met voorzaaien met houtkachel zonder warme zonnige vensterbanken? tips?

Die hoge temperaturen zijn niet écht nodig hoor, duurt dan alleen wat langer.

Maar als je dan toch graag vroeg zaait en een snelle kieming, zou je een verwarmingsmatje eronder kunnen leggen of een propagator met bodemverwarming.