jennifer3 Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Hallo,Ik wil met de kleuters in de klas zaadjes zaaien en vervolgens eten. Tuinkers is populair, maar ik vind het niet leuk en lekker genoeg! Ik wil dat die kinderen werken met een langer kiemproces dan 1 week.Het liefst in de zomer een lekkere smoothie of iets dergelijks maken van fruit of groente dat ze zelf gezaaid hebben.Het liefste ook met aardbeien. Kan dit? Zijn daar ideale leefomstandigheden voor nodig? En wanneer kan ik het beste beginnen?Zijn er andere tips en suggesties voor zaden die in de klas te zaaien zijn? Alle tips zijn welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimschepers Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Kruiden doen het bij mij goed binnen bv:tijm, basilicum, koriander, rozemarijn, peterselie, bieslook of munt Voor de rest paprika, pepertjes of tomaten. Al is dit wel een langdurig proces en pas rijpe vrucht gevenals de kinderen vakantie hebben. (augustus of september) Aardbei doe ik dit jaar ook voor het eerst binnenshuis samen met een klein framboos plantje.Ik heb gehoord dat je geen volmaakte vrucht krijgt omdat de bloemetjes niet bestoven kunnen worden door wespen of bijen.Zaaien heb ik het echter niet gedaan, als je dat zou doen krijg je dit jaar ook nog geen vrucht volgens mij.Kleine plantjes kun je kopen bij een kweker voor €0,50 ct per stuk. Je zou ook verschillende soorten sla kunnen zaaien: pluksla, veldsla of rucola. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Ik zaai al jaren in de klas tomaten, paprika's en komkommers met de jongste klassen op school. Elk kind krijgt een eigen potje met een plantje dat tegen de grote vakantie mee naar huis mag, of eerder als de planten groot genoeg zijn om naar buiten te gaan. Je hebt nog geen oogst in de klas, maar de kinderen kunnen wel zien hoe hun eigen olantje groeit en dan thuis verder kweken. Zaai wel een oaar extra van elke soort voor de plantjes die het onverhoopt niet redden om terleurstelling bij de kids te voorkomen. Elk kind kan kiezen wat hij/zij wil hebben aan plant. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jennifer3 Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Oke bedankt al voor deze reacties. Kan iemand bevestigen of je inderdaad geen volgroeide vruchten krijgt als ze niet worden bestoven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Paprika, tomaat en komkommer hebben allemaal wat hulp nodig om te bevruchten als ze binnen staan. Met een penseeltje wat stuifmeel uit een bloem overbrengen naar een andere bloem. In de kas, waar plantjes dicht bij elkaar staan, wordt voor tomaten ook de tikmethode toegepast...elke dag enkele keren met een stokje tegen elk plantje tikken (zodat het stuifmeel uit dezelfde bloem op de stamper kan vallen...een paar centimeter waarvoor buiten wind zorgt). Dat van aardbeien is wel een leuk idee! Wat je zou kunnen doen is enkele (doordragende?) grote planten om te laten zien "hoe het wordt"... en zelf plantjes uit zaad laten opkweken, die (bij doordragers) "na de grote vakantie ook zo worden". Buiten lekker hebben aardbeienplantjes ook het voordeel dat ze wat minder kwetsbaar/breekbaar zijn en compacter dan die vruchtgewassen. Wat me ook heel goed mogelijk lijkt is te werken met sla.... Zo een knapperige of zachte (en gekleurde...) verse blaadjes lusten de meeste kinderen wel. Kies voor groene en rode slasoorten die kleine kropjes vormen (bijvoorbeeld type Romeinse sla) en zaai in potjes van 9 cm+ zodat je met per potje 5 a 6 zaadjes toch enkele plantjes (in meerdere kleuren?) krijgt. Je kunt ook kiezen voor snijsla, maar dan wat meer zaden in een potje zaaien. Die maken geen kropjes, maar je plukt/snijdt de blaadjes af ca. 4 weken na het zaaien en als je dat niet te rigoreus doet, kan dit meerdere keren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hallo,ook wij hebben wel binnen gezaaid,tomaten wil wel,dan zet je tijdens warme voorjaarsdagen,en zonnige zomerdagen de plantjes overdag gewoon lekker buiten. Dan worden ze wel bestoven,en afrijpen wil best binnen. Sla deed het niet goed,de lokalen waren te warm. Wij moeten een constante temeratuur van 22 graden hebben,en sla vind dat erg warmPaprika ,en pepers gingen heel erg goed,maar helaas,die lusten de kinderen niet. Althans de meesten niet.Dit jaar hebben we makkelijke moestuinen,en daar gaan we sla e.d. in zaaien. Zo kunnen we lekker broodjes gezond maken van de zomer,en met de aardappels in zakken,maken we onze eigen patat en chips.(wij tuinieren met kinderen van 2-12 jaar KDV,en BSO) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts