Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook en walnoot

Pimschepers

Recommended Posts

Ik heb een walnoot gevonden tijdens het omspitten van de grond, hij is begonnen met kiemen.

Iemand enig idee hoe diep ik hem moet terugstoppen en hoelang het kiemproces duurt van een walnoot?

In de koelkast vond ik ook knoflook wat aan het kiemen was.

2013-03-13-1393591363284075.422013-03-13-1393991363284076.43

Deze heb ik in een kasje gestopt. Zou dit gewoon een een volwaardige knoflookplant van worden?

Alvast bedankt

Die knofloken doen het makkelijk vanzelf wel. Makkelijk gewasje. zonnig, ondiep planten, net na deze vorstdagen gewoon in de grond , iets verhoogd als het een erg natte tuin is.

Die walnoot inderdaad tót 5cm diep planten, mag ook wel 2 a 3 zijn. hij drukt zijn noot weer naar boven, geeft niks. De wortel gaat de grond in en een tijdje daarna komt de scheut ( groen ) omhoog. Duurt allemaal wel even ja ( mei / juni zie je hem verschijnen ). Gaat vast goed, is geen moeilijk ding. Vorst deert m niet zo hoor.

• 4 weeks later...

Ow, die is prachtig he ? Maar dat heb je binnen gedaan zie ik ? Ja, dan gaat dat sneller. Niet naar buiten dan nu. Afharden en met een week naar buiten. Niet veel langer binnen houden. Ding is een buitending. Maar nu hij zo vlot uitgekomen is , ook geen vorst op toestaan nog. Is wel winterhard als kale boom later, maar nu kan ie even geen vorst verdragen, omdat ie al blad heeft ( Noten lopen erg laat uit met het blad, meestal in onze streken ná de vorsten )

Nee, je weet nu niet wat voor soort het is. Of eigenlijk wél : het is geen soortje. Het is een zaailing En nu dus een wilde. Worden grote bomen hoor, maar boompje groot, plantertje dood. Dat is dan weer een geruststelling.

Niet mesten , lekker in de tuin zetten , zonnige plek. Met een jaar of 10 is het een 3-4 meter hoge boom , met een kruin van 2 a 3m doorsnede. Snoeien in november, of als het dunnere takken zijn ( opkronen bv ) tijdens het groeiseizoen. Niet in de winter en voorjaar.

Ja. Maar bomen ( geldt wel voor alle bomen ) hoef je niet speciaal te snoeien he ? Ze worden ook vanzelf wel gewoon een boom, de een wat groter dan de andere.

Snoeien doen mensen, omdat ze de boom óf mooier van vorm willen maken ( als sier-ding) óf om vruchthout te stimuleren ( hier niet van toepassing ) óf omdat ie anders te groot wordt in een stadstuintje bv ofzo.

De 1e jaren is snoei bij jou niet van toepassing, wanneer wél, dan begeleidingssnoei naar een kruinboom toe, wat jij wil. Maar 1e jaar nog zeker niet.