Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Gaaf, gooi de zaadjes er morgen/overmorgen gelijk in dan. Leuk!

Geplaatst:

Euh.. spinaziezuring? Ik dacht altijd dat zuring gewoon zuring was Ik heb dus 'een' zuring in de tuin, geen idee welke. Moet ik zeker ook eens een keertje proeven... ik durf nog niet zo goed

Geplaatst:
  • Auteur

Haha, nou succes Bianca!

Vandaag dus mn prei bedje leeg gehaald en hier 2 rijen kliswortel gezaaid en op een loos stukje heb ik hyssop gezaaid. Later krijg ik nog Chinese bieslook van mn vriend (Die had iets te enthousiast gezaaid) en zaai ik er binnenkort ook wat Dille. Gewoon omdat ik daar plek heb. De rest van mn kruiden komen ergens anders.

Tevens heb ik ook wat spinazie zuring gezaaid en nog wat bewaard voorals het niet lukt. Dan doe ik het in augustus nog een x.

Ik ben ontzettend benieuwd naar deze nieuwe groentes en kruiden, maar nu eerst prei soep maken met prei en lavas uit eigen tuin. Leuk!

Geplaatst:

kom niet eten . hou niet van prei

Geplaatst:
  • Auteur
kom niet eten . hou niet van prei

Je weet niet wat je mist!!

Maarre vandaag een heerlijke boullion gemaakt van wat kruidnagel, zout en lavas uit de tuin. Jam, jam!

Tevens heb ik vandaag de pastinaak en de koolrabi gezaaid. Ook heb ik ook rondom het tuinboon bedje wat Dille gezaaid. Trouwens heb ik ook naast de Hyssop (die nog niet is uitgekomen ) ook wat Dille gezaaid.

O ja en ik heb het onkruid tussen de tegels weggehaald. Echt super leuk werk!

Geplaatst:
  • Auteur

Nou deze week is het echt te warm om ''hard'' te werken in de tuin, dus naast wat water gegeven, een boekje lezen, een pilsje doen heb ik deze week alleen wat meer bietjes gezaaid en lupine & incarnaat klaver (groenbemesters) gezaaid.

Thuis heb ik 20 suiker mais voorgezaaid en een berg komkommer en augurk.

En nu ga ik raapstelen (uit eigen tuin!) eten in een aardappel salade met als voorgerecht uiensoep (boullion is gemaakt van lavas uit de tuin!) Jammie!

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur
nzj6hk.jpg
Geplaatst:
  • Auteur

De aardappelen komen op.

De raapstelen gaan ook als een speer

hs75lk.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hier mn lavas waar ik graag gebruik van maak aangezien ons huishouden veel soep eet

9va7pk.jpg

Geplaatst:

Na je inleiding in februari ben ik benieuwd hoe het nu met je moestuin gaat, want dat vraagt om een vervolg toch?

Bij mij was het al niet anders. Mijn vrouw is reuze blij dat haar vensterbanken weer leeg zijn. Alles is verhuisd naar de volkstuin, waar ik met de droogte van de afgelopen dagen me een breuk sjouw met water gieten want tot overmaat van ramp vertikt mijn motorpomp het te starten. En binnenkort heb ik een plantenruildag georganiseerd. Overal staan kratten met potjes planten die elke dag om water smeken. Wat doe je jezelf aan denk ik soms. Maar als straks al die tuinders komen ben ik dit al weer vergeten. Als je benieuwd bent naar mijn tuin kijk dan eens op [ http://blog.seniorennet.be/oostgrachttuinders ]

Geplaatst:
  • Auteur

Om je dan een overzicht te laten zien van mijn tuin nu:

axcrrl.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hier mn erwten/bonen/raapsteel/rucola bedje. Alles heeft erg last gehad van aardvlooien, maar gelukkig heeft alles deze aanval wel overleeft. Gehavend zijn ze wel, maar dat trekt wel weer bij.

wus3rb.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hier een foto van mijn zwitserse reuzenpeulen. Hier kan je wel zien dat de aardvlooien er heerlijk van gesnoept hebben

24cupg5.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Maar afijn, ik ben een paar dagen weg geweest en heb toen nog de volgende bonen gekocht: Limburgse Vit, Paarse Zwolse, Cherokee trail of tears en de Pronkboon Grilj. Ik ken ze geen van alle. Dus ben ontzettend benieuwd.

Ik ga zo iig naar mn tuin om water te geven de laatste rij bieten te zaaien en de kievitsboon. Voor de rest moet ik nog even wachten.

Geplaatst:

Jammer van het aangevreten blad. Maar zo te lezen hebben jullie straks een overvloed aan verschillende bonen. Geen nood nog

Alles ziet er prima uit. Je raapsteeltjes kun je eerdaags ook eten. Hoe maak jij t klaar?

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

@ Helly: Eerlijk gezegt heb ik raapstelen aan het beging van dit seizoen ontdekt toen ik et mee kreeg van een medetuinder. Die zei dat ik dr stampot ala stampot rauwe andijvie van moest maken.

Dus eerst je aardappelen koken en pas wanneer je gaat stampen doe je de raapsteel bij. Voor de vleeseter doe je er nog wat spekjes door en voor de vegetarier (zoals ik) snij je mini blokjes tofu en bak je ze hard op met heel veel zout. Lekkere nep spek hebbie dan!

Ook heb et al es in de aardappel salade gedaan.

Gewoon wat aardappelen koken, wat mais, bosui en rauwe raapsteel erbij. Dat allemaal mixen met volle yoghurt peper, zout (verse) basilicum en wat knoflook en klaar!

Ook doe et op mn brood als ik er bijv brie op heb ofzo ipv rucola bijv.

Dus wat ik er tot nu toe van gebrouwen heb... Hoop dat je er wat aan hebt!

Geplaatst:
@ Helly: Eerlijk gezegt heb ik raapstelen aan het beging van dit seizoen ontdekt toen ik et mee kreeg van een medetuinder. Die zei dat ik dr stampot ala stampot rauwe andijvie van moest maken.

Dus eerst je aardappelen koken en pas wanneer je gaat stampen doe je de raapsteel bij. Voor de vleeseter doe je er nog wat spekjes door en voor de vegetarier (zoals ik) snij je mini blokjes tofu en bak je ze hard op met heel veel zout. Lekkere nep spek hebbie dan!

Ook heb et al es in de aardappel salade gedaan.

Gewoon wat aardappelen koken, wat mais, bosui en rauwe raapsteel erbij. Dat allemaal mixen met volle yoghurt peper, zout (verse) basilicum en wat knoflook en klaar!

Ook doe et op mn brood als ik er bijv brie op heb ofzo ipv rucola bijv.

Dus wat ik er tot nu toe van gebrouwen heb... Hoop dat je er wat aan hebt!

Ja daar hebben we wat aan. Wist niet dat je t ook rauw op de boterham kon eten. Maar dan moet je wel kleine steeltjes hebben. Door de aardappel salade vind ik ook wel wat om te onthouden (had je dit al tussen de recepten gezet?). Kan ik dan ook radijs doorheen doen.

Als je geen blokjes tofu erdoor wilt kan je er ook kaasblokjes doorheen roeren als je de raapsteeltjes toevoegt, dan smelt dat door de warme aardappelpuree. Lijkt mij een keer lekker te proberen. Ik weet eigenlijk niet of jij als vegetariër kaas eet

Geplaatst:
  • Auteur

Jaaa, kaas ipv tofu, das een goed idee! Krijg er helemaal honger van! Jam, jam!

Geplaatst:

Je zou t morgen al kunnen proberen, anders in t weekend. Het ziet er toch wel oogstbaar uit.

Je kan er zelfs brandnetelkaas voor gebruiken, geeft net dat beetje meer pit (en groen).

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Sorry Helly, kzie je comment net pas!

Maar idd heb al van de raapstelen gegeten met kaas (geen brantnetelkaas, maar das wel erg lekker! Goed idee!) en het was heeeeeeeerlijk!

Afijn, na een redelijk lange radio stilte ben ik weer terug. De afgelopen tijd vooral water gegeven en onkruid gewied. Niet echt intressant om te melden dacht ik...

Maar afijn vandaag, nu de ijsheiligen zijn geweest, weer druk in de weer geweest: Ik heb sperciebonen gezaaid, mn paprikas en pepers heb ik uit de potten gehaald en in de tuin gezet, mn augurk en mn komkommers uit de potten gehaald en nu bij de bonen in de tuin gezet, en mn courgette heb ik ook in de tuin gezet nu. Tevens heb ik uit et kasje van vrienden mn chinese bieslook en afrikaantjes gehaald en her en dr in de tuin gezet.

Ook heb ik een constructie gemaakt om mijn tomatenplanten tegenaan te laten groeien. Dus die gaan morgen van et balkon naar de tuin. Ik ben benieuwd of het gaat werken! Als ze staan zal ik er ff een foto van maken en hier posten, maar nu eerst weer een berg boullion maken van mn lavas. Een raapstelen/rucola(uit de tuin)/aardappel salade maken en een groente roerbak mix maken met o.a spinazi (uit de tuin). Trek et goed dat ik steeds meer dingen kan eten uit mn tuin.

Op dit moment staat er ook vanalles in bloei zoals mn pepers, paprika, tuinbonen, capucijners, tomaten (daar zitten ookal mini groene tomaten aan bij sommige!) enzovoorts. Leuk!

Geplaatst:

Lekker

Fijn dat je zoveel uit eigen tuin kunt eten. Doet een mens goed. Ik zit er ook aan te denken om een keer rucola door aardappelsalade heen te doen, je wilt ook wel s wat anders ermee doen. Hier op t forum stond ergens een lekker aardappelsalade recept.

Geplaatst:
  • Auteur

rucola door je aardappel salade is erg goed te doen!

Mmmmhhhh, ik weet niet waarom, maar ik kijk zelden op het recepten forum. Ik weet niet waarom eigenlijk.... Ik vind koken heerlijk en ben dr ook stiekem een beetje goed in. (al zeg ik et zelf.... ) Ik zit hier nu tog zo achter et internet, dus ik ga maar es kijken op dat gedeelte van et forum. Ben benieuwd naar dat aardappel salade recept!

Geplaatst:

Mijn recept voor aardappelsalade:

Pannetje gekookte aardappels, in stukjes gesneden

125 gram uitgebakken spekjes (afgekoeld)

1 granny smith in blokjes,

1 rode paprika in blokjes,

wat zilveruitjes, gehalveerd,

7 gedroogde tomaatjes, in hele dunne reepjes

1 bekertje zure room

3 eetlepels mayo

theelepel cajunkruiden (of andere kruiden, wat je zelf lekker vindt)

wat peper

1 teen knoflook, uitgeperst

zure room, mayo, knoflook en kruiden goed mengen, dan de rest van de ingrediënten er voorzichtig door scheppen.

Je kunt met van alles variëren. Hamblokjes met spekjes, of een blikje tonijn, restje gekookte boontjes erdoor, of mais, hardgekookt ei, groene kruiden, etc, etc.

Geplaatst:
  • Auteur

Klinkt goed Harmony!

Gisteren weerde hele dag in de tuin bezig geweest en heb mijn mais en pompoen, die ik nog thuis had staan, in een bedje gedaan. Her en der wat peterselie gezaaid, meloen in een kasje gezaaid en nog wat zonnenbloemen zaaf hier en daar. Mn bieten en pastinaak heb ik uitgedunt en verder heb ik vooral heerlijk van de zon genoten en gekeken hoe alles groeit en bloeit.

Gisteren een heerlijke salade gemaakt ook met dingen van de tuin: rode en groene tuinmelde, rucola, pluksla en spinazi met verse kruiden zoals Bacilicum, peterselie en organo, 2 teentjes knoflook, (die komen helaas niet uit de tuin) wat olijf olie en klaar! Heerlijk!