Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bak met poten en wielen vs slakken

Recommended Posts

Hoi Juul,

Vele goede redenen voor zo een verhoogde bak! Maar het voorkomen van slakkenoverlast lijkt me niet zo een sterke reden.

Natuurlijk: slakken kunnen heel lastig zijn. Die schade wil je voorkomen! Daarvoor zijn allerlei tips en trucjes en zelfs middeltjes te vinden!

Maar slakken kunnen ook heel goed klimmen. Als je ze `hebt`, kunnen ze ook langs het wieltje en de poten naar boven en als ze in bak lekkers vinden, daarvan smullen. Je zou dus al het mogelijke moeten doen om dat te voorkomen.

Ook vraag ik me af hoe de wieltjes zich zullen houden in ons Nederlandse kikkerklimaat. Ik vrees dat ze in 1 a 2 jaar verroest en weggerot zullen zijn....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

onze slakken zijn goed getraind in het klimmen op alles wat contact maakt met de grond

het enige wat zou kunnen helpen is ophangen aan koord

of iets scherps/droogs rond de poten strooien, icm koperband,

werkt niet altijd, slakken ruiken een jong slaplantje op meters afstand volgens mij

De poten in bakken met water zetten tegen de slakken... maar dat is dan weer niet zo goed voor je wieltjes...

Of obstakels rond de poten plaatsen waar de slakken moeite mee hebben om te aan hechten. Bepaalde afmeting gaas oid... Of in een bepaalde hoek/angle plaatsen waardoor ze er ook moeite mee "zouden" hebben...

Euh ik snap de wieltjes niet zo, ga je hard wegrijden met de bak als er een slak aankomt

Je zou ook de ruwe kant van (zelfklevend) klittenband om de poten kunnen doen, volgens mij kruipt dat niet zo lekker voor een slak. Zelfde effect als gebroken schelpen om je plantjes heen.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Ik heb later op de dag niet overal zon. Dan is een verrijdbare bak makkelijk.

Voorts lijkt mij de werkhoogte praktischer. Niet zoveel bukken enzovoorts.

Ten derde heeft een slak bij een vierkantemeter bak op de grond over een lengte van 4,80 meter de gelegenheid om ergens omhoog te kruipen. Bij een bak op poten en op wielen is dit slechts een fractie. Misschien iets van een paar centimeter.

Ik heb hier tafeltjes tegen de muur waar potten opstaan. Er komen daar dan wel veel minder slakken dan op andere plekken in de tuin.. (ze moeten een stuk over droge stenen enzo ) maar ze komen er wel.

Beste tegen slakken is denk ik, gewoon de strijd aangaan.

Slakken eitjes en jonge slakjes direct afvoeren (die gaan bij mij dood dus) en grote slakken (soms even in de avond op 'jacht) geef ik een reisje een andere kant op. Moet eigenlijk toegeven dat ik nu al minder eitjes en overwinterende slakjes heb gevonden dan vorig jaar.