Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vijver in buurt van moestuin aanleggen

T&M

Recommended Posts

Ik neem aan dat het een bepaald positief effect heeft op de moestuin om een vijver in de buurt te hebben.

Bv libellen die vervelende vliegjes eten, padden en kikkers die de jonge naaktslakken opeten, het aantrekken van vogels die zich komen wassen en drinken en bovendien de rupsen opeten.

Heb altijd al een vijver gewild. Omdat ik kleine kinderen heb wil ik een verhoogde natuurlijke vijver gaan aanleggen hier kunnen ze niet zomaar in vallen. Het idee om nu een vijver aam te leggen en dan nog wel een verhoogde, komt omdat ik een terras ga aanleggen en redelijk wat overtollig zand ga hebben. Kan ik dit in ene weg hier voor gebruiken. onze moestuin is achteraan in de tuin gelegen en tegen de moestuin heb ik een pergola staan waar fijn zitten is onder de druivelaars. Hierbij wil ik dan de vijver aanleggen.

Nog iemand een vijver. ? Foto's ?

• 2 weeks later...

een vijver is altijd mooi .

maar met kleine kinderen blijft het oppassen .ook een verhoogde vijver ...Klimmen > heb ook eens een zoontje gehad die over een hek gind had zich zijn zitstoeltje gepakt en zo de tuin ingegaan waar de vijver was .via het hekje van plus-80 hoog

maar een vijver met kinderen kan zeker .al bij al goed nadenken .hoe je het op een veilige manier kunt maken .zo dat je toch veel plezier van je vijver kunt hebben ..

heb je geen foto,s van d eplek waar je .je vijver wilt heben ..

ja heb je dat verhaal toen ook gelezen .van dat kindje dat in de vijver van de buren was verdronken .hij was onder de afrasterings draad doorgegaan .vond dat toen zo erg .....

ik denk dat een vijver hardstikke goed is voor de tuin, maar ik weet niet of een verhoogde vijver mooi/handig is. Je moet dan wel met vijverplastic werken lijkt mij, daarnaast zul je de oevers glooiend moeten maken om kikkers/salamanders aan te trekken. Van kinderen heb ik niet zoveel verstand

Oh en uit eigen ervaring:

Hier kwamen we wonen en er was een grote vijver aanwezig, met in het midden een 'bruggetje' om erover te gaan naar de rest van de tuin.

Echter is het hier in Duitsland zo, dat je ten allen tijde aansprakelijk bent als er iemand bij jouw vijver kan komen (en kan verdrinken). Gelukkig stond er dus ook een afsluitbaar hek, voor de vijver, over de hele breedte van de tuin.

Onze kinderen zijn nu 5 en 6, weten heel heel heel erg goed dat ze niet mogen rennen over het bruggetje, niet aan de vijveroever/kant mogen komen en papa of mama moeten vragen als ze willen kijken naar kikkers, libellen, vissen, etc. Ze weten dat ze kunnen verdrinken, dus ze kennen de gevaren. Echter zal water en diertjes toch altijd kinderen blijven aantrekken, dus normaliter zit het hek gewoon dicht en mogen ze pas naar achter als ze papa of mama hebben gevraagd.

wat je zou kunnen doen als je een verhoogde vijver wil

je doet de rand verhogen met bv metsel stenen . zo kun je hem namelijk ook verhogen .

hoe oud zijn je kinderen .. wat ik mijn kinderen destijds heb aangeleert is als we na de vijver gingen kijken dan zij ik altijd dat ze of moesten gaan zitten of ze konden ligent na de vijver kijken ...zo konden ze er ook nooit invallen .

maar zonder toezicht liet ik ze er niet heen gaan

Dank voor de reacties!

Ben altijd al gek geweest van vijvers en alles rondom dit.

Het was altijd bedoeling om pad een vijver aan te leggen vanzodra kinderen groot genoeg zijn. Maar nu we de helft van garage gaan afbreken, hebben we een hoop grote kalkstenen. De ideale basis en stevigheid voor aanmaak van verhoogde vijver (50 cm) en gaan dit op natuurlijke manier maken dus eigenlijk een lichte heuvel in ovaal vorm glooiend dus en aangekleed met lage beplanting in deze heuvel bv siergrassen bodembedekkers zelfs kruiden zoals bieslook en munt! deze komt met 1 deel tegen de pergola aan met een recht muurtje.

Nu, de veiligheid van mijn kinderen gaat boven alles, dus ga wel draad van 1 meter voorzien. Zodat ze er stiekem ook niet bij kunnen. De vijver is ook in zicht vanuit de woning. dat is vanzelfsprekend! Zal foto maken vanwaar het komt dan krijgen jullie mss ook ideeën.

Intussen nog meermaals besproken over de vijver. Hij gaat er niet komen. In ieder geval niet in buurt van moestuin en ook geen vissen, wat er wel gaat komen is een zwemvijver aan terras aan het huis, ook 50 cm boven het maaiveld met een moeras plantenfilter, puur natuur dus. Tevens degelijk afgewerkt met afrastering

Wij hebben hier een grote vijver pal naast de kassen en bakken. Ideaal idd met de beestjes. Van de week zag ik nog een dikke groene kikker bij mijn kassen.

Gruwelde ik vroeger al van deze beestjes als ik mee moest helpen op het land, ben het nog steeds niet kwijt haha

Voor wat betreft kinderen en een vijver. Zeker moet je ze informeren over de gevaren. Maar ga er niet al te krampachtig mee om.

Wij hebben deze vijver zelf aangelegd en op sommige stukken is ie wel 3 meter diep.

Onze oudste, was toen zes denk ik, hebben we samen met een vriendje er in laten springen.

Zo van, nou springen jullie er maar in, dan weet je hoe het is en voelt, en dat was heel nat en koud. Het nieuwtje was er af. Ze waren er snel weer uit want dit is toch anders met de vissen en planten. Ze hebben er eigenlijk nauwelijks oog voor gehad verder. Ook als er wat ijs op lag waren ze erg voorzichtig.