Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Oerprei gezocht

Recommended Posts

Gemma, eventueel heb ik nog wat zaad. Mijn eigen zaailingen groeien voorspoedig, doch - als alle prei - langzaam. (Wat me opvalt i.t.t. gewone prei zaailingen is dat prei 1 a 2 wortels vormt, oerprei meerdere) Of je er voorsprong mee behaalt t.o.v. bolletjes in augustus, betwijfel ik echter. Ik had zaad als back-up, aangezien verleden jaar veel oerpreiplanten door vorst gesneuveld zijn. Dit jaar niet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Kruizen ze niet heel makkelijk met andere ui-soorten Weknow? Ik had er ook wel zaad van willen nemen, maar heb ook bloeiende bieslook-soorten en Welsh Onion.

Met zaaien duurt het denk ik een jaar langer voor je een beetje grote plantjes/bolletjes krijgt.

@Gemma: ik ben door de drukte ook helemaal vergeten om het potje mee te geven aan bijv. Erny. Voor de Noordelijke dag? De plantjes zijn wat fragiel om te versturen ben ik bang.

Het zaad is niet door mij geoogst. Ik kocht het van Hugo d'Hooghe via VELT. Hugo is DE oerprei propagandist en verspreider in Belgie. Dat zit wel goed dus.

Ik verwacht dat de zaailingen die ik heb (begin februari gezaaid) als kleine zomerprei oogstbaar worden....Ze lopen niet achter t.o.v. de gewone zomerprei die ik gelijktijdig zaaide. Ben ook benieuwd of de plantjes gaan doorgroeien of zullen afsterven in juli...en of er dit jaar al kleien bolletjes zijn...? Proberen is leren, nietwaar!?

Is goed Gemma. Kreeg al je P-bericht en wilde net gaan antwoorden.

• 2 weeks later...

Gemma, kom je wel eens in de buurt van Beilen? Ik heb wel in mijn tuin staan. Het beste is om in augustus bolletjes te planten. Maar je mag het nu ook wel proberen. Misschien kunnen we wat afspreken.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Helaas Medine. Het zaad dat ik over had, heb ik weggegeven. De beste/snelste manier om oerprei of "doorlevende prei" (de naam die in Vlaanderen eraan gegeven wordt en daar is hij wat meer gangbaar) te krijgen is via bolletjes. Ik heb verleden jaar bolletjes gekocht. Die rijpen in juli/begin augustus (plant sterft dan af) en kunnen in augustus/september weer geplant worden. Voor de winter vormt zich een preiplant van pakweg 20 cm. die de winter overleeft in de tuin (mits niet te koud zoals verleden jaar) en dan in maart/april weer begint te groeien. Ik denk dat ik nu nog een 12 a 15 goede planten overheb, wil er wat opeten (daar heb je ze tenslotte voor) en een stuk of 5 a 6 laten staan voor bolletjes en om wat meer oerprei te kunnen gaan planten.

Ik heb aan een paar mensen al wat bolletjes beloofd (o.a. aan Greetje op dit forum)...dus het is wat afhankelijk van de bolletjes-oogst of er nog wat voor je overschiet.

Wil je zeker zijn, dan kun je ze best bestellen. Dat kan bij Hugo D'Hooghe in Belgie (waar ik ze kocht: 5,- + enkele euro's porto voor 30 stuks...dus niet goedkoop...google even op die naam en je vindt hem geheit) Verleden jaar had Vreeken ze ook een periode....maar ook behoorlijk aan de prijs. Misschien zijn er op dit forum mensen die intussen een redelijke kweekomvang hebben en kunnen ruilen/weggeven/verkopen.....? Wil je oerprei tussen pakweg mei en juli eten als zeer vroege prei, dan heb je toch minstens een 60 a 70 plantbolletjes nodig..temeer omdat niet alle plantjes het overleven en ze niet zo dik worden als prei in de winkel!

Aanvulling op vorige bericht:

Ik zie nu, Medine, dat je in de buurt van Antwerpen woont. Hugo D'Hooghe woont ook ergens in die buurt. Stuur hem een mail....?! Hij heeft zeker bolltjes van de zomer en waarschijnlijk ook zaden!