heidike_21 Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Ik heb boven in de berging ( een plaats waar geen verwarming aanwezig is ) 8 Maxim aardbeiplantjes staan .Deze geven pas vanaf juni/juli bloemen denk ik .Nu is de vraag wanneer kan ik ze buiten zetten .Ik heb het vandaag wel aan de expert bij Horta gevraagd maar het is nog steeds niet echt duidelijk .Hij liet me enkele aardbeiplantjes zien die in de winkel stonden waar al bloem in zat .Hij zei dat je deze best niet meer kon buiten zetten want de plant zou het wel overleven maar de bloemen en vruchten niet .Hij zei me ook dat je aardbeien ook best in augustus kon planten .Nu ja , dat wist ik allemaal al wel maar ik moest ze even uit doen om de grond om te spitten .Weten jullie nu of ik mijn aardbeien al terug kan zetten ? Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Wacht even tot de vorst weg is. Plant ze evt. tijdelijk binnen in potten, koele en lichte plek. Dan gaan ze aan de groei....maar vergeet ze dan niet af te harden voor het uitplanten! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Wat is "af te harden"? MvgMindless Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Afharden is de plantjes geleidelijk laten wennen aan de buitentemperaturen, dus dan zet je ze een week lang enkele uurtjes buiten, elke dag een beetje langer. Moet me wel van het hart dat aardbeiplanten gewoon winterhard zijn en ik mijn Maxim's vorig jaar al begin maart heb uitgeplant, het toen ok nog gewoon gevroren heeft, en deze het geweldig hebben gedaan. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Heeft u ervaring met Maxim aardbeien ? Wat vond je van de smaak ? Ik ben volledig onbekend met deze aardbeien .Ik heb mij enkel laten meeslepen door de grote van de aardbeien .Ik vond het wel eens leuk om dat rasje voor mijn zoontje te proberen Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Aardbeien kun je best het hele jaar buiten laten staan, ze zijn goed winterhard! Qua smaak:hoe-smaken-jouw-eigen-gekweekte-aardbeien-t5805-40.html en post46920.html?hilit=maxim%20smaak#p46920 Over smaak valt niet te twisten... Ligt er ook aan wat je liefst wil! Een zurige, een mierzoete, een sappige... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Ik vond het lekkere aardbeien! Maar zoals gezegd inderdaad, smaken verschillen. Ik vond ze lekker zoet en sappig in elk geval. Het zijn wel planten die groot moeten staan, die dus echt flink de ruimte nodig hebben, want immers: hoe groter de vrucht, hoe groter de plant. (en groot worden ze! Een vriendin van me noemde het geen aardbeien maar handtassen, zo groot zijn de vruchten!) Ik had ze vorig jaar te klein gezet en heb ze in het najaar ruimer gezet. Ze hebben de hele winter buiten gestaan, zonder afdekking en komen nu prachtig terug. Ik ben erg benieuwd naar de opbrengst dit jaar (2e jaar zou altijd het beste oogstjaar zijn bij aardbeien!). Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Geeft hij het 2de jaar meer vruchten ? Ooh dan moet ik even wat veranderen aan mijn ideeën .Ik dacht in augustus de moederplant uit te doen en de jonge plantjes in de plaats te zetten .De moederplant weg te geven aangezien ik dacht dat ze het 1ste jaar de meeste aardbeien gaven .En het 2de jaar dus minder .Nu ja , eventueel geef ik de jonge plantjes weg of als ik nog plaats over heb zet ik ze erbij .Ik heb 3 planten staan per 1m35 ( dat is de breedte van mijn moestuin ) dus ongeveer 40 cm uit elkaar .Zou dat voldoende zijn ? Ik weet niet of het goed zichtbaar is op de foto . Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Ja hoor, dat is ruim voldoende ruimte. Aardbeien geven allemaal het tweede jaar het meeste opbrengst. Vanaf het 3e jaar wordt de opbrengst minder. Hier even een stukje dat ik gekopieerd heb van internet over de 3-jarige cyclus van aardbeiplanten:3-jarige cyclus Voor de meeste aardbeien soorten geldt dat de vruchtopbrengst in het 2e jaar het beste is. Het 1e jaar wordt gebruikt voor de groei en in mindere mate voor vruchten. Vanaf het 3e jaar wordt de opbrengst steeds minder. Zorg er daarom voor dat u elk jaar een nieuw aantal planten stekt of zaait zodat u altijd 2-jarige planten heeft! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts