Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaat en komkommer gaan niet samen?

knoflookbol

Recommended Posts

Hoi,

Vorig jaar heb ik tomaten en komkommers naast elkaar gezet in mijn kas.

Nou las ik bij combinatie teelt, dat dit absoluut geen goede buren zijn

Ben dit jaar erg bezig met combineren..

Mijn vraag is, als ik ze in 2 aparte bakken zet > dus niet samen in 1 stuk grond, maakt het dan uit?

Of is het iets dat de plant zelf afgeeft? of beestjes die ze aantekken? (ik kan de antwoord op deze vragen nergens op internet vinden).

Groetjes Bol

Ps: opbrengst was vorig jr niet zo best..

Het gaat om een stof die de tomatenplanten afgeven. Alle planten stoten deze stof uit, maar de tomatenplant extra veel en daar reageert een komkommer erg slecht op. Ik zet zelf mijn tomaten en komkommers buiten (dus niet in een kas) en dan minimaal 3 meter bij elkaar vandaan.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Bij mij staan ze door elkaar heen net als bij alle andere tuinders op de tuin hier en moet zeggen de opbrengsten zijn super.

Mijn kas is ongeveer drie bij anderhalf en had er drie komkommers in staan en tien tomaten en dat is wat proppen maar nergens last van gehad. Praktijk en theorie zijn soms andere dingen gelukkig

Die combinatieteelt is ook een lastig iets doordat veel websites maar zelden vermelden waarom dat wat ze overgenomen hebben zo is. Vaak is het gebaseerd op een ervaring van de oorspronkelijke auteur van een boek in plaats van (wetenschappelijke) bewijzen. Uitzonderingen daargelaten. Die ervaringen zijn vervolgens door jan en alleman overgenomen op het internet zonder te weten over het wat en waarom... Een voorbeeldje zijn de wortels en uien naast elkaar voor het afweren van wortel-uivlieg. Mijn ervaring is dat het in mijn tuin niet werkt en ik ken ook niemand waarbij dat wel zo is. Kortom: kijk bij dit soort dingen eens goed naar je bron.

De gunstige en ongunstige plantcombinaties moet je volgensmij vanuit ten minste drie ideeën bekijken:

• de groenten helpen/beïnvloeden elkaar. Bijvoorbeeld mais naast bonen waarbij de laatstgenoemde zorgt voor een extra stikstofvoorziening
  • de groenten kunnen goed bij elkaar staan vanwege teeltomstandigheden, formaat, groeisnelheid, hoogte, etc, zoals bijvoorbeeld wortel-ui of sla onder stokbonen.
  • de planten verwarren insecten en andere organismen of trekken ze juist aan (knoflook, afrikaantjes, phacelia)
  • nog meer?

Naar mijn weten is de gedachte achter het niet samen planten van tomaat en komkommer (in de kas) dat de gewenste teeltomstandigheden niet gelijk zijn. Ze beïnvloeden elkaar, zover ik weet, niet negatief onder de grond!! Komkommers groeien graag in een wat vochtigere warme omgeving terwijl tomaten in deze vochtige omgeving snel last van schimmels krijgen (bijvoorbeeld botrytis) en visa versa. Mijn ervaring is dat de combinatie tomaat en komkommer in de praktijk gewoon goed gaat. Ik teel ze al jaren bij elkaar in de kasgrond en heb nog geen negatieve effecten opgemerkt.

Een slechte opbrengst zou ik eerder zoeken in andere dingen.

Super bedankt voor de info!

Ik ben een beginner, dus ze kunnen mij op het internet van alles wijsmaken.

Misschien moet ik maar eens eigen ervaring gaan kweken

Ik ga het gewoon weer proberen.. als het allemaal gaat passen, en ik zet ook wat buiten neer

kan ik gelijk het verschil zien.

Thnxie!

• 9 years later...
Op 31-3-2013 om 00:35, knoflookbol zei:

Hoi,

Bedankt! Dat wilde ik weten

Dan laat ik de tomaten binnen staan, en zet ik de komkommerplantjes buiten..

Ik hoorde dat paprika wel met tomaten gaan, dus dan deel ik mijn kas iets anders in

Weer wat geleerd

Paprika/pepers (Capsicum) en tomaten gaan goed samen. Staan bij mij in de moestuin allebei buiten in de volle grond in rijen naast elkaar, de pepers wel ten zuiden van de tomaten. 

Vallen beide ook binnen de nachtschadefamilie.