eelzuhtjuh Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Volgens de zoekfunctie op het forum is hier nog geen eigen topic over dus start ik er maar een.Van Jorieke heb ik afgelopen najaar stekjes gehad van de griekse bergthee. Deze stekjes zijn niet meer aangeslagen, maar er waren ook wat zaadjes bijgeleverd.Deze heb ik begin maart gezaaid binnenshuis en staan er nu zo bij: Ik heb ondertussen begrepen dat deze plant heel goed winterhard is. Zal ze het eerste jaar ook al bloeien en zaad geven?Hoe smaakt thee gezet van deze plant eigenlijk? Ik gok licht bitter?Alle informatie is verder welkom Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Is Griekse bergthee hetzelfde als bergamot? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Nee, is niet hetzelfde Weknow. Dit plantje blijft laag, en is wintergroen. Mooi dat er wel wat uit de zaadjes is gekomen! Ik weet niet of hij het eerste jaar zal bloeien, ik heb mijn plantje gekocht toen ie al wat groter was. Maar dat jaar bloeide hij al wel. Dus het duurt geen jaren ofzo. Ik heb de blaadjes alleen nog maar gebruikt in een thee-mengsel, omdat ik nog niet teveel wou plukken. Ik kan je de smaak dus nog niet precies vertellen. Niet zeer uitgesproken ofzo. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Ik heb heeeeel spaarzaam gezaaid en de opkomst was heel goed te noemen heb best nog wat zaadjes over.Gaat hij over de bodem kruipen/is het een bodembedekker? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Het smaakt licht salie-achtig. Kruidiger en zachter( als dat mogelijk is)Ik dronk het vroeger vaker in de winter en vond het erg lekker.Als je nog een paar zaadjes kan missen hou ik me aanbevolen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Ik heb nog voor 1 keer zaaien over zullen we maar zeggen.Die hou ik liever zelf voor als de ukkepukkies de overgang naar buiten niet redden.Mocht dat allemaal goed gaan dan wil ik het best afstaan Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Ik had al mijn zaadjes aan Eelzuhtjuh gegeven, dus op de oogstdag in september (?) heb ik wel zaadjes voor je. Dan is de plant al wel uitgebloeid. Ik zal ook eens kijken of het lukt om hem te stekken of af te leggen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 thanks Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Help je me wel even herinneren? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Het plantje is in ieder geval zeer winterhard, heeft al 2 strenge winters zonder bescherming met gemak overleeft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Inderdaad, dat kan je van een paar andere kruiden niet zeggen Zeker niet deze winter, met de ene week 15, en de andere week -5 graden. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Ik ben erg benieuwd hoe ze straks de overgang van warme woonkamer naar buiten gaan vinden.Time will tell Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Dit is dus sideritis syriaca neem ik aan ? Lijkt op een cruising tussen een mini salie en origanum dictamnus. Winterhard tot zone 8 (-12 graden C) dus wel afdekken allicht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts