Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gazon aanleggen

PeterMoestuin

Recommended Posts

Achter onze tuin ga ik een stuk (14 m2) gazon aanleggen. Hiervoor heb ik graszaad gekocht. Nu ben ik benieuwd naar de beste manier van mijn grond klaar maken en zaaien. Tot nu toe gedaan:

- grond omgespit

- bovenste laag met compost vermengd

- kalk gestrooid, aangezien de zuurgraad te laag is

Mijn vragen:

- wanneer kan ik het beste zaaien? Nu al of wachten tot dat het warmer is? Zo ja, hoe warm moet het zijn?

- kan ik koemest van de stal gebruiken? Zo niet, welke mest wel?

- hoe kan ik de zaden beschermen tegen vogels?

- heb je nog andere tips?

nou, ik zou nog even wachten, de grond moet toch wel een graad of 10 zijn, ook s'nachts, dat wordt wel begin mei

verder heb je na het zaaien wat water/regen nodig, want de boel mag niet uitdrogen

grond vlak maken, plank aan je klomp

even licht harken en zaaien, daarna licht aandrukken

antivogel erbij: draden met snippers alufolie, of een rol gaas luchtig uitrollen

wachten tot het opkomt, eerste weken niet lopen laat staan maaien

pas mesten als het goed aan de groei is, verse koemest is te? scherp en heeft veel kluiten, ik zou poedergedroogde koemest strooien

Sorry RobO, ben het niet helemaal met je eens. Gras groeit reeds bij 2 a 3 gr. Nu zal zaad wat hogere temperaturen verlangen ja, maar nu zaaien is prima hoor. Je hoeft echt niet te wachten tot mei.

Wel is het inderdaad zo, dat het zaad ( dit weekend zaaien bv ) water nodig heeft. Vocht. Dus oppassen voor uitdrogen van de grond ja.

Na gezaaid te hebben ( en ervoor ook niet ) heeft het gras zeker geen mest nodig. Niet doen. Pas na de 1e maaibeurt es iets gaan toevoegen, beter later nog. Na de 1e 2 maaibeurten wat compost strooien bv is wel te doen. Niet voor het zaaien; nergens voor nodig. Dat zaad groeit toch wel, en heeft die voedingsstoffen echt niet nodig. Beschermen tegen vogels wel ja. Afhankelijk wat jij aan vogels hebt en hoeveel. Is het echt erg ? Netten bv of garen spannen. met glinsterdingen die bewegen in de wind. Is het zaad eenmaal ontkiemd, heb je nergens meer last van ( Jawel : mollen )

Zelf heb ik in het verleden een tuin laten aanleggen door hoveniers bij mij uit de buurt, deze heb ik destijds gevonden via een offerte aanvraag op Tuinmanofferte.nl. Uiteindelijk kreeg ik netjes binnen 24uur een offerte in mijn mailbox, super handig! Omdat ik in de buurt van Gouda woon kreeg ik dan ook netjes een hovenier vanuit Gouda aangeboden. Verschoor Groenprojecten te Gouda, heeft voor mij toen een gazon aangelegd binnen 1 dag deel.