Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat nu al zaaien in de koude kas? (april)


Monique22

Aanbevolen berichten

Dat is nu het leuke van de koude kas, Monique! Je kunt beginnen!

 

Buiten is de grond nog te koud...zou ik wachten tot zeker komend weekend met de meeste gewassen. Dan zijn de dagtemperaturen al een weekje boven de 10 graden en zijn er wat buitjes regen gevallen. Dan kan het buiten snel kiemen en doorgroeien.

Maar in de kas of platte bak (die heb ik) kun je nu wel beginnen en wat daagjes voorsprong boeken: koolsoorten, erwten en peulen, slasoorten, prei, bietjes...enz kun je voorzaaien. Of een rijtje spinazie, rucola, radijzen enz. voor een vroege oogst. Die kunnen allemaal best tegen wat kou, zelfs een beetje nachtvorst.

 

Ik zou zeggen: "Duik maar lekker je kasje in...en laat het buiten maar even lekker regenen op de bedjes!" (Hier is het sinds een half uur lekker aan het spetteren buiten...en ik ben blij, na - eindelijk - 2 zonnige dagen harken en cultiveren, dat er na een lange koude en droge periode eindelijk wat warmte en vocht in de grond komt!)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 2 MM bakken en heb er 4 weken geleden al spinazie, rucola, radijs, wortel, lenteui en bloemkool in gezaaid en het komt allemaal al prachtig op. Mijns inziens kun je dus beginnen aangezien het buiten in de volle grond zonder afdekking al lekker gaat.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het klinkt misschien ook als een erg blonde vraag, maar het is nu nog zou koud, dat ik erg twijfelde...........

Vorig jaar om deze tijd was ik allang bezig

 

Dat is nu het leuke van de koude kas, Monique! Je kunt beginnen!

 

Buiten is de grond nog te koud...zou ik wachten tot zeker komend weekend met de meeste gewassen. Dan zijn de dagtemperaturen al een weekje boven de 10 graden en zijn er wat buitjes regen gevallen. Dan kan het buiten snel kiemen en doorgroeien.

Maar in de kas of platte bak (die heb ik) kun je nu wel beginnen en wat daagjes voorsprong boeken: koolsoorten, erwten en peulen, slasoorten, prei, bietjes...enz kun je voorzaaien. Of een rijtje spinazie, rucola, radijzen enz. voor een vroege oogst. Die kunnen allemaal best tegen wat kou, zelfs een beetje nachtvorst.

 

Ik zou zeggen: "Duik maar lekker je kasje in...en laat het buiten maar even lekker regenen op de bedjes!" (Hier is het sinds een half uur lekker aan het spetteren buiten...en ik ben blij, na - eindelijk - 2 zonnige dagen harken en cultiveren, dat er na een lange koude en droge periode eindelijk wat warmte en vocht in de grond komt!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu toch helemaal niet koud meer juist ? En we gaan vanaf nu alleen maar omhoog ! Er kan vanaf nu heul heul veel. Lekker doen nu . lekker beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Is het beter om nu voor te zaaien in een kweekkasje (ik heb er 1 van de boerenbond van 7/8 euro groenkweekkastje) of kan je ook al in de volle grond? Is de grond nog niet te koud? Ik woon in zeeland en bij ons is het nu overdag 8-10 graden en wat bewolkt.. kan je dan nu bijvoorbeeld al wortels zaaien?

 

nog een aparte vraag ik heb 2 weken geleden had ik wat stambonen gezaaid in een bakje.. en in de kamer bij het raam gezet.. (temp. 20 graden), maar niks is opgekomen ze zijn allemaal weg gerot wat doe ik fout? misschien teveel water of? hoe doen jullie het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kan er al in volle grond gezaaid worden. Maar dan wel groentes die geschikt zijn om te zaaien in deze tijd van het jaar. Achterop de zakjes zaad kan je daar informatie over vinden.

Wortels kan je nu prima buiten zaaien. Hou er wel rekening mee dat ze lang doen over het kiemen.

 

Qua bonen ben je waarschijnlijk veel te vroeg (of het moeten droogbonen zijn, die mogen wat eerder).

 

Voor allerlei standaard (en niet standaard) zaai adviezen kun je misschien eens hier rondkijken:

http://www.mooiemoestuin.nl/

Je kan per groente opzoeken hoe en wat en wanneer. Gewoon lekker veel lezen en aldoende wijzer en wijzer worden.

 

En misschien is een zaaitabel ook handig voor jou... Kan je al voor een eurotje kopen bij vdWal of ergens op het net opsporen en uitprinten. Dan kan je per maand zien wat er wáár te zaaien valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

stel ik zaai zaterdag wortels en bietjes...dan geef je 1x veel water...moet je daarna in de kiemtijd (1-2weken) blijven water geven?

en helpt een vliesdoek om het sneller op te laten komen?

 

ik heb al het een en ander op internet/moestuinforum gelezen.. over kiemen.. maar het blijft voor mij beetje vaag wat de beste methode is om voor te zaaien.

3 weken geleden had ik stambonen voorgezaaid in een bak (plasticbakje) met gaatjes.. en de bonen 1x flink water gegeven, maar ze zijn allemaal weggerot terwijl de grond toch aardig droog was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja bonen moeten vochtig kiemen dus niet nat, wij stoppen ze in een potje met potgrond en plantspuiten alleen als het echt nodig is

 

had jouw bakje wel gaatjes? hebben die bonen even gezwommen?

 

andere zaden kunnen wel wat meer water hebben maar ook hier: vochtig is genoeg; wij testen elke dag even met onze vochtigheidsmeter (= rechter wijsvinger)

 

vliesdoek houdt het een ietsiepietsie warmer of koeler overdag, en ook wat vochtiger; je kunt eventueel over het doek wat gieteren; en het beschermt je zaden tegen vogels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo allemaal,

 

Mijn zaailingen zijn nu 2 weken oud (rode kool, rode bieten(kroten) en bloemkool) en ze staan in van die vakjes van 2 bij 2 cm (geschat). Dat zijn behoorlijk kleine vakjes vind ik zelf.

Er beginnen ondertussen worteltjes aan de onderkant uit te komen nog maar net 1 of 2 sprietjes.. Wat moet ik doen?

gewoon door laten groeien en ze over 2 weken uitplanten in volle grond? (Is dit mogelijk want dat is voor mij het makkelijkste heb namelijk geen potjes van 10 bij 10cm) of moet je ze eerst nog verplanten in grotere potten?

 

groetjes,

 

Snowie

img632011921366230118.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Snowie. Je zit denk ik een beetje in een verkeerd topic met je vraag. Maar ja hoor. Je zaailingen kunnen nog wel even. Hoewel ik ze érg lang vind ( koeler zetten en MEEEER licht geven !!!! ), als de échte blaadjes zijn verschenen en wat groter zijn , die blaadjes , kan je ze naar de tuin verhuizen , of verspenen in grotere potjes. En vlot beginnen met afharden. Zie alle topics daarover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...