Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hahaha...lijken wel van die kleine lams koteletjes! Ik vind het leuk!

Geplaatst:

Oei, wat schattig, lijken wel lamskoteletjes

Geplaatst:

Wel oppassen met gekookte botjes met je honden. Verhitte botten splinteren.

Vlees ziet er mooi uit

Eten jullie nu ook nog wel eens ander vlees (vraag me gewoon af, vind zo'n gaaf idee zelfvoorzienend zijn)

Geplaatst:

@ Hoi Jorieke, Het vlees past gemakkelijk in de vriezer, er kan nog wel een lammetje (eind dit jaar is het al een schaap) bij. Vanavond een paar karbonaadjes geprobeerd. HEERLIJK!

Dank je wel!

Groetjes, Harry en Monique

Geplaatst:
We hebben al meer vraag gehad naar het lamsvlees, dus daar hoor je t.z.t. wel meer over!

Jippie, lamsvlees

Geplaatst:

@ Jorieke: heel graag, bij de gedachte aan lekkere lamsstoofpotjes loopt het water me in de mond

Geplaatst:

Had ik dat eerder geweten, waren we nog een uurtje gebleven

Vandaag de schnitzels geprobeerd. Super!!

Jammer dat ik niet aan spareribs heb gedacht, die had ik graag mee willen nemen.....

Geplaatst:

@jorieke, heb je nog een mini hammetje? Een complete achterpoot om te pekelen en te drogen

Geplaatst:

Oh, Jorieke, wat leuk dat je dit zo doet! Ik struikelde vanmiddag al over een ander varkenstopic van je, en ik wilde al aanbieden om te komen helpen uitbenen (gewoon omdat ik dat ns gedaan wil hebben) toen ik zag dat t slachten alweer verleden tijd was.

Maar ik ben erg benieuwd hoe je woont/werkt en ik wil graag wat vlees van je kopen. Of ruilhandel tegen een paar broden en wat hulp, kan ook Ik zal je ook even PB'en.

elizabet.nl

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

zodra ik zeker weet of ik naar het moestuin forum dag kom wil ik wel een sparerib bestellen! ben ik verzot op! meteen vriendje maar lief aan kijken, wel leuk he zo een moestuindag

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Ergens in november gaat er weer een varken naar de slager. Voorlopig de laatste, de rest is nog big of volwassen zeug ( en dus nodig voor het voortbestaan van de soort )

Hij is lang niet zo vet als 'Spekkie' die we in augustus naar de slager brachten. Het betreft sowieso een Piétrain/Bentheimer kruising, die hebben wat minder vet vlees van nature.

Hij is al wel oud (nou... toch zeker ouder dan een jaar, ik moet even opzoeken hoe oud precies) en dus is zijn vlees vast mooi voorzien van dunne vet-adertjes, wat het mooie donkerroze vlees lekker mals maakt.

Er worden weer standaard stukjes van gesneden, zoals speklappen, karbonades, filetlapjes, schnitzels, etc. Maar als je op tijd bent, kan je ook een groter stuk bestellen. Kinnebakken bijvoorbeeld. Of een hele ham (voor of achterpoot), of een groot stuk buikspek. Om zelf te drogen, zouten, roken, wat dan ook.

Afhalen kan in Zelhem, dan krijg je er meteen een rondleiding bij Mag je knuffelen met biggen, krabbelen aan volwassen varkens (die pletten je zo ongeveer als je daar mee knuffelt, vandaar ) of meehelpen met een voerronde. Alles is mogelijk.

Zo rond de slachtdatum kan je het vers ophalen, dus mensen die wat groots bestellen die moeten dan wel in die week langs kunnen komen. Daarna gaat alles in de vriezer, en wordt alles keihard bevroren. Geseald, vacuüm, en in de meeste gevallen (speklappen, karbonades, etc.) per 2 verpakt.

Mocht je andere porties willen, dan kan dat ook, graag op tijd melden!

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Het buikspek en de spareribs zijn al zo goed als gereserveerd! Voor de pakketten snijden we nog gewoon speklappen, dus die zullen goed aanwezig zijn als je een assorti-pakket besteld Maar qua grotere stukken spek (om zelf te roken/zouten/etc.) is alles 'op'.

Van de ene helft van het varken snijden we lapjes en blokjes en gehakt, en van de andere helft snijden we grotere stukken. We hebben als het goed is al een 'klant' voor de achterpoot/ham, en dus 2 klanten voor het buikspek en de spareribs.

Er zijn dan nog wat mooie stukken over, zoals de voorpoot/schouder (mooi als schouderham, groot stuk om te roosteren voor kerst? etc.) En ook wat stukken die uit de nek en de schouder komen.

Kinnebakken, poten, snuit, kop, lever, nieren, tong, hart, zijn ook nog niet besteld

En dan is er natuurlijk ook weer lekker wat gehakt, voor al die lekkere gehaktballen die de komende tijd gedraaid gaan worden voor bij stamppotten

Geplaatst:

We hebben van de week de eerste 4 van "jouw" speklapjes verorberd en ze zijn verrukkulluk !!!! Jammer dat je zo ver uit de buurt van Rotjeknor woont, anders was ik zeker weer geïnteresseerd !!!

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Nou, even per PB peilen of iedereen (die de zaken niet ingevoren wil hebben) volgende week of die week daarop langs zou kunnen komen om het vlees op te pikken. En dan kan ik de datum prikken.

De achterham is trouwens nog steeds beschikbaar, hij zou gaan naar iemand waar we elke week varkensvoer van krijgen. Maar hij heeft er nu geen tijd voor.

Ondertussen lachen we ons krom om het varken in kwestie. Het is niet echt een mooi beest, vrij bloot/kaal en hij kijkt wat stom uit zijn ogen. Dat kan hij ook niet helpen, hij is nou eenmaal een piétrain/Bentheimer kruising. En die zijn lang niet zo mooi als een Duroc

Maar goed: we gooien steeds dorre bladeren van maïskolven in zijn veldje. Daar zitten vaak nog kolven tussen, en zeker wat korrels. Dus dan staat hij altijd blij te zoeken en te eten.

Die bladeren gaat hij daarna verzamelen in zijn bek, en dan rent hij hard naar zijn plastic hokje (zo'n IBC-tank). En dan legt hij dat blad daar in, om er 's avonds lekker op te kunnen slapen! De stapel wordt steeds hoger, straks rolt hij er nog uit

Dat gedrag zien we normaal niet bij varkens, meestal slepen ze juist alle stro/bedekking UIT hun hokken. Alleen zeugen maken echt een nest, maar dan alleen als ze gaan bevallen. En dit is echt geen zeug, dus biggen hoeven we niet te verwachten.

Geplaatst:

Gek blij beest

Wij zitten hier eindelijk aan de leverworst Jorieke, het duurde even voordat we hem bij dochterlief uit de vriezer hebben gehaald. Lie heeft meteen een halve worst op..hij vind hem erg lekker.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ok, de datum is nu officieel geprikt Vanaf woensdag de 13e ('s avonds) is alles versneden en verpakt. 'Hammie' heeft nog 2 weken om zich vol te vreten aan bijvoorbeeld alle valappels die we nog bij elkaar hebben geharkt na de storm van een paar dagen terug.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic