Helly Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Het lijkt mij een simpele en misschien wel een doeltreffende oplossing. Even mee experimenteren dus!Ik heb alleen potten en bakken staan, dus ze staan hier niet in de volle grond en kunnen niet mee profiteren van het grondwater. Vandaar dat ik een niet al te dure oplossing voor de vakantie zoek. Naar mijn idee loopt zo'n fles water hier in een pot zo leeg en loopt het van onderen er net zo hard weer uit. Quote Good things come in small packages
hansm Geplaatst: 10 mei 2011 Auteur Geplaatst: 10 mei 2011 Helly nog even over water met dik katoen draad, je kunt natuurlijk meerdere draden uit 1 emmer laten hangen je hoeft niet elke plant eigen emmer te geven.bv mijn tomaten komkommers en al dat soort dingen krijgen gelijk zo'n katoendraad, en het werkt best goed naast sproeien krijgen ze zo extra wateren het is naar behoefte van de plant het houd de grond licht vochtig zeker niet kletsnat.bij mij heeft elke tomaat zijn eigen emmer maar lopen er ook katoendraden uit hun emmer naar de planten die eromheen staan.Omdat het bij jouw nog beetje leuk er moet uitzien zou je ook glazen bv wijnflessen of weet ik wat nemen wat er nog beetje leuk uitziet en water kan bevatten.Het waterding moet wel hoger dan de aarde van je potten staan. Quote Players only love you when they're playing.
Claudia69 Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Het lijkt mij een simpele en misschien wel een doeltreffende oplossing. Even mee experimenteren dus!Ik heb alleen potten en bakken staan, dus ze staan hier niet in de volle grond en kunnen niet mee profiteren van het grondwater. Vandaar dat ik een niet al te dure oplossing voor de vakantie zoek. Naar mijn idee loopt zo'n fles water hier in een pot zo leeg en loopt het van onderen er net zo hard weer uit.Misschien eens plastic zakjes proberen waarin je onderaan met een speld 1 klein gaatje prikt? Die druppelen langzaam leeg bovenop de aarde. Quote
dennislp Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Of een balon over een flesje met water doen, en dan even een heel klein gaatje met een speld in de balon steken, dan druppeld het waarschijnlijk ook ernstig langzaam?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Helly Geplaatst: 10 mei 2011 Geplaatst: 10 mei 2011 Alleen een plastic zakje lijkt me niet lukken. Flesje met ballon en gaatje is misschien nog een optie? Ik ga t aankomend weekend s uitproberen, zowel het flesje als de draden uit de (verhoogde) emmer. Quote Good things come in small packages
joke81 Geplaatst: 12 mei 2011 Geplaatst: 12 mei 2011 heb zo'n systeempje gekocht als hier bovenaan staat , soort van druppelaar waar je een fles omgekeerd op kan bevestigen (wij hebben geen waterton vanachter (of toch geen die vol is)twas gewoon om eens te proberen, lukt goed, kzou er wel nog een paar kopen, maar t kost wel veel, in de aveve, 3euro stuk, voor in de serre zou ik er toch 16 moeten hebben, ik ga eens verder zoeken of ik er goedkoper kan vinden Quote
joke81 Geplaatst: 25 mei 2011 Geplaatst: 25 mei 2011 heb ze dus gekocht in aveve, kvond ze nergens anders, heb wel 10%korting gekregen25stuks, 3eur, 75eur, is toch 7.5eur kortingis echt een gemakkelijk systeem Quote
Helly Geplaatst: 25 mei 2011 Geplaatst: 25 mei 2011 Maar waar haal je zoiets in Nederland vandaan? Quote Good things come in small packages
henkg Geplaatst: 25 mei 2011 Geplaatst: 25 mei 2011 (aangepast) Van een (beginnend) moesbalkonier en tevreden Blumat eindgebruiker, op geen enkele wijze gelieerd aan Blumat: Mijn ervaring met Blumat sensors (druppelaars):Ik merk dat -ook op dit forum- het inzetten van Blumat niet echt bekend is, behalve misschien -op andere forums- bij telers van Noord-Afrikaanse "tuinkruiden". Ik gebruik ze nu voor het derde jaar, voor plantenbakken op mijn balkon. De waterafgifte start en stopt (per sensor apart) geheel automatisch, op basis van de gemeten vochtigheid. Eens per week vul ik mijn watervat (een oude plastic vuilnisbak) bij, en dat is dat. Dit systeem is perfect voor mij. Een aanrader voor balkon/terras toepassingen. Gedoseerde waterafgifte, geen koude plens ineens. En, heel belangrijk voor mij: ik kan eens een weekje (of langer, dit is uiteraard afhankelijk van de grootte van het reservoir) weg! Door de kosten bij grotere oppervlakken minder/niet geschikt voor de (moes)tuin.Denk dan (vrijblijvend snel rekenwerk van mij; o.b.v. mede inzet van "domme" drippers) aan ongeveer 35,- per m2 respectievelijk 10,- per strekkende meter. Het installeren en afregelen is wel even gedoe, en dient nauwkeurig te geschieden. Eenmaal goed afgesteld heb je er gedurende het seizoen geen omkijken meer naar.Een foto van (een gedeelte van) mijn setup:  Een foto van het vuilnisbak waterreservoir (op het moment van wekelijks bijvullen). Boven zie je een bamboestokje. Dat steekt in een stuk drijvend piepschuim, en geeft zo de waterstand aan: Een compleet probeersetje met 5 sensoren kost ongeveer 25,- (incl. verzendkosten). Losse sensoren: ongeveer 3,-.Gaat jarenlang mee, wel de sensors 's winters binnenhalen. De slangen kunnen buiten blijven liggen. Ervaringstip: Bestel dan ook afdekkapjes a 0,10. Die voorkomen dat een juiste sensorafregeling onbedoeld ontregeld wordt.Zie öok http://www.blumat.nlTot zover even. Vragen/andere ervaringen? -> doe een reply. Heel specifieke vragen? -> doe mij een PM. 11 juli 2011 aangepast door Gast Quote      2025_teeltlijst (.xlsx)  Â
marianne oppie Geplaatst: 17 juni 2011 Geplaatst: 17 juni 2011 Heb die druppelflessen ook gezien en vond het ook een dure grap, bedacht zelf dat je ook een sileconekit tuutje kan gebruiken, als je een nieuwe gebruikt kun je er gaatjes in prikken of een klein stukje er afsnijden. ik weet niet of ze passen, misschien moet je ze wel vast lijmen. Quote
DirkF Geplaatst: 13 juli 2011 Geplaatst: 13 juli 2011 Dag,Beetje nieuw hier en googelde naar die watergeefbolletjes (die ik nergens schijn te kunnen kopen) en kwam hier toen terecht. Heb net in een sinaasflesdop zo'n siliconentuteltje geprutst, spaarzaam geplakt met powerfix (kit). Met een dop van een acetonflesje hetzelfde gedaan, zelfs zonder kit want daarin zit een losse pakking. Werken beide uit de kunst zonder te lekken en het kost ook nog niks Rond vijlje, gaatjestang of boortje, schaar. Gewoon ff proberen, is niet zo moeilijk.Succes, Dirk Quote
greetje11 Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Dirk kun je er foto's van plaatsen, hoe e.e.a er uit ziet.Alvast bedankt. Quote
dennislp Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 Mag ik dit topic weer even actief maken? Want hier in de zomer drogen alle bakken tegen de muur op het zuiden soms toch wel ernstig hard op. Eigenlijk zat ik naar iets te kijken wat redelijk automatisch gaat... Kwam ik al snel op dat blumat uit, maar oei... wat is dat even prijzig zeg. En vooral omdat het toch om best veel plantjes gaat.. Wat is nou jullie beste systeem? Zo'n druppelende fles onderste boven... Dat druppelt toch gewoon door ook wanneer de aarde al zijknat is of niet? edit; dit ziet er ook wel interresant uit... of zal het beter werken toch met n draadje van boven af?http://www.designsponge.com/2010/05/we-like-it-wild-bottle-gardens.htmlhttp://www.josho.com/gardening.htmhttp://tinyhaus.blogspot.com/2009/04/urban-gardening-part-1.html Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
henkg Geplaatst: 26 mei 2012 Geplaatst: 26 mei 2012 Blumat voor je moestuin. Inderdaad onbetaalbaar!. Maar, in een relatief kleine opstelling, wat kost dat nou? Een prijs-idee:In een proefsetje (25,- incl. verzendkosten) zitten 5 sensoren, en alle aansluitmateriaal (voor een watervat, en het regelmatig vullen! moet je dan zelf zorgen).Met 5 sensoren kun je slechts 5 potten bedienen, of 1 bak van 80cm (3 sensoren) plus een bak van 40cm (2 sensoren). Nu zijn er ook verdeeldruppelaars verkrijgbaar. Bij 5 bakken van 80 cm, met planten van dezelfde soort en grootte (ze gaan allen evenveel water krijgen als gedetecteerd door de ene sensor per bak), heb je één sensor nodig, en drie verdeeldruppelaars per bak van 80cm. Dan kom je uit op:1x proefsetje: 25,-3m druppelslang: 2,4015x (5 bakken a 3 verdelers) verdeeldruppelaars: 9,75(Einddruppelaars zijn niet echt nodig: een klein stukje 3mm slang, knoop erin (of een grote spijker) en klaar. Dat brengt dit voorbeeld op een totaalbedrag van 37,15 (incl. verzendkosten)Het spul gaat jaren mee. Bij een afschrijving over 5 jaar, kosten per bak van 80cm per jaar:37,15 / 5jaar / 5bak = 1,50 per bak per jaar. PS. Ik heb niks met Blumat, noch de NL verdeler. Wel is voor mij (balkon, dus potteelt, geen trek om 2x (of zelfs meer keren) daags water te geven, wel een goede geleidelijke watergift willen) deze oplossing ideaal. Ik gebruik het nu al 4 (of 5?) jaar. Het is nogal een verschil: 2 a 3x daags watergeven, en dat moet toch echt wel zo vaak op een heet balkon/terras, of eens per twee weken (uiteraard afhankelijk van de grootte van je watervat).PPS. Bedenk vooraf goed wat je nodig hebt. De verzendkosten zijn niet mis. Blumat in werking:blog/henkg/het_luie_watergeven_in_beeld_b-947.html Quote      2025_teeltlijst (.xlsx)  Â
henkg Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Gisteren de allerlaatste bakken op mijn balkon Blumat systeempje aangesloten, en gelijk een paar foto's gemaakt. Het watervat (bodem staat op ongeveer 1,5 meter): De splitsing naar twee leidingen. Links gaat naar de aardbeien, rechts gaat naar de prei en verder. We volgen de rechter leiding tot het eind. Allereerst de wedstrijd prei: Hier zie je dat je eerst de leidingen legt. Aansluiten op sensoren hoeft niet allemaal in 1x. Als je voldoende 3mm druppelslang hebt, kun je daar tijdelijk stopjes van maken. Deze bak heeft één sensor, met vier verdeeldruppelaars: Deze leiding eindigt bij de struiktomaten (nazaai). De Sweetie (en andere tomaten, aardbeienbakken, niet op de foto's) krijgen water vanaf de linker leiding. De kruiden staan te hoog t.o.v. het grote watervat. Die hebben een eigen vaatje. Als je de werking wilt weten: In het echt: Quote      2025_teeltlijst (.xlsx)  Â
Heleen1963 Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 wat is er mis met een regenton (of meerdere ) regentonnen ? en op diverse plaatsen gieters neerzetten ?? Als het regent vul ik mijn gieters bij een regenpijp ,en zet ze op strategische plekken in de tuin ç zodat ik niet veel tijd en moeite verdoe , en altijd voorraad heb,en eventueel mijn beide regentonnen nog heb voor barre tijden . Quote
loes Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 dat antwoord wordt 2 posten terug al gegeven.Wel is voor mij (balkon, dus potteelt, geen trek om 2x (of zelfs meer keren) daags water te geven, wel een goede geleidelijke watergift willen) deze oplossing ideaal. Ik gebruik het nu al 4 (of 5?) jaar. Het is nogal een verschil: 2 a 3x daags watergeven, en dat moet toch echt wel zo vaak op een heet balkon/terras, of eens per twee weken (uiteraard afhankelijk van de grootte van je watervat). Quote
Ollas Geplaatst: 20 juli 2014 Geplaatst: 20 juli 2014 Zelf gebruik ik Ollas in mijn moestuin en bakken.Dit werkt perfect.Het probleem was alleen dat ze niet in Nederland verkrijgbaar zijn.Dus ik ben ze zelf gaan maken.  Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.