Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ook nieuw


yvan_be

Aanbevolen berichten

Tja, wat zal ik zeggen? Ik ben de zoon van een boerenzoon, mijn grootouders waren kleine keuterboertjes in Belgisch Limburg. Ze waren absoluut niet rijk. Het hebben en onderhouden van een fikse moestuin om te voorzien in de eigen behoefte was dus noodzakelijk.

Al van kindsbeen af ging ik er op vakantie en zo maakte ik al erg vroeg kennis met de moestuin, het fokken van kleinvee voor eigen gebruik, inmaken en meer van die dingen.

Ik heb dus gedurende het grootste deel van mijn leven een moestuin gehad, in grootte variërend tussen 50m² en 500m².

 

In 2011 zijn we verhuisd naar een nog te verbouwen woning op een terrein van om en nabij de 1 500m².

Het uiterst zuidelijk deel van het terrein, zo'n 200m² werd bestemd als moestuin/fruittuin. Een ander stukje, dichter bij het huis en zo'n 30m² groot zou kruidentuin worden.

De "moestuin" was aanvankelijk een stukje braakland, begroeid tot op een hoogte van bijna 2 meter met allerlei onkruiden, voornamelijk bramen en brandnetels. Daarnaast tal van van alles wat hier en daar ooit plompverloren in de grond gestopt was. Het was dus al meteen duidelijk, dat het klaarmaken van het terrein een fikse klus zou worden. We hadden al vlug besloten om een deel van de wilde vegetatie in stand te houden omdat er tal van vogels in nestelden.

 

Omdat het terrein nauwelijks toegankelijk was voor machines had ik besloten alles zelf te doen, zoveel mogelijk met de hand. Als ik even op mezelf mag pochen: ik ben bepaald niet bang van een beetje werk.

In eerste instantie werd gemaaid met de bosmaaier. Alle maaisel werd onmiddelijk weggehaald en verhakseld. Daarna werd een goed deel van het terrein gespit. Elke dag een stukje: ik heb een rugprobleem en kan dus geen ganse dag spitten. Maar wel een paar uur.