Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ook nieuw


yvan_be

Aanbevolen berichten

Tja, wat zal ik zeggen? Ik ben de zoon van een boerenzoon, mijn grootouders waren kleine keuterboertjes in Belgisch Limburg. Ze waren absoluut niet rijk. Het hebben en onderhouden van een fikse moestuin om te voorzien in de eigen behoefte was dus noodzakelijk.

Al van kindsbeen af ging ik er op vakantie en zo maakte ik al erg vroeg kennis met de moestuin, het fokken van kleinvee voor eigen gebruik, inmaken en meer van die dingen.

Ik heb dus gedurende het grootste deel van mijn leven een moestuin gehad, in grootte variërend tussen 50m² en 500m².

 

In 2011 zijn we verhuisd naar een nog te verbouwen woning op een terrein van om en nabij de 1 500m².

Het uiterst zuidelijk deel van het terrein, zo'n 200m² werd bestemd als moestuin/fruittuin. Een ander stukje, dichter bij het huis en zo'n 30m² groot zou kruidentuin worden.

De "moestuin" was aanvankelijk een stukje braakland, begroeid tot op een hoogte van bijna 2 meter met allerlei onkruiden, voornamelijk bramen en brandnetels. Daarnaast tal van van alles wat hier en daar ooit plompverloren in de grond gestopt was. Het was dus al meteen duidelijk, dat het klaarmaken van het terrein een fikse klus zou worden. We hadden al vlug besloten om een deel van de wilde vegetatie in stand te houden omdat er tal van vogels in nestelden.

 

Omdat het terrein nauwelijks toegankelijk was voor machines had ik besloten alles zelf te doen, zoveel mogelijk met de hand. Als ik even op mezelf mag pochen: ik ben bepaald niet bang van een beetje werk.

In eerste instantie werd gemaaid met de bosmaaier. Alle maaisel werd onmiddelijk weggehaald en verhakseld. Daarna werd een goed deel van het terrein gespit. Elke dag een stukje: ik heb een rugprobleem en kan dus geen ganse dag spitten. Maar wel een paar uur.

Wat later paden zouden worden bleef voorlopig even liggen zoals het was, heggen snoeien en dat soort dingen: dat moest allemaal maar even wachten.

 

En uiteindelijk is dat gelukt.

 

De toekomstige moestuin, augustus 2011:

p825566963711366017696.jpg

 

Zo zag het terrein eruit na een dag of twee maaien/verhakselen/spitten in het voorjaar van 2012:

0112030210104963741366015208.jpg

 

Het resultaat na enkele weken:

p318910993831366016708.jpg

 

maart-april 2012, bijna klaar, paadje rondom opgekuist, heggen flink gedund, fruitboompjes geplant, eerste groente in de grond. Merk het omheinde moestuintje van dochterlief, rechts, op:

p330928862601366016794.jpg

 

juni 2012:

p613718770821366018583.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een metamorfose in minder dan een jaar, Yvan! Je hebt er hard gewerkt! Hoe staat het er nu op?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd wat een metamorfose!!! Je moet er maar aan beginnen, he!!

 

Ook leuk een eigen tuintje voor je dochtertje! Hier krijgen mijn 3 jongens ook elke hun plekje... De oudste is er al met veel goesting in gevlogen, de twee kleinste die bekijken het nog even. Die denken nog van: moet ik die groenten dan ook opeten???

 

WELKOM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zeg ! Respect

Ben ook ik erg benieuwd naar de stand van zaken nu. Je hebt al ontdekt dat ieder forum-lid een eigen update-plek heeft op dit forum ? Daar kan je alles laten zien.

 

Erg veel werk. En het kan niet anders, dan dat dat ook érg veel voldoening geeft zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties!

Er was/is niet alleen de moestuin. Het hele terrein was zwaar verwaarloosd. Ooit was het een sparrenkwekerij. De vorige eigenaar had hier en daar tal van resterende sparren gerooid en zowat alles laten liggen.

Met een verwilderde tuin is op zich niks mis, integendeel, maar ik had er twee problemen mee, die beide te maken hadden met het feit dat we een kleine van nu 6 hebben. Dan heb je, om het veilig te houden, overzicht nodig en enkele planten (waar het hier vol mee stond) zijn ongewenst: stinkende gouwe en sint-jacobskruiskruid, om maar die te noemen.

Dus de aanleg van de moestuin moest, noodzakelijkerwijs, samen gaan met een globale eerste opkuis van het terrein. Dat is ook gebeurd. Naar schatting zijn daar, in totaal, een 600 werkuren ingekropen.

Ik heb zo'n theorie over tuinen, die inhoudt dat de opkuis van een tuin een eerste relatief korte fase van drastisch opkuisen inhoudt, gevolgd door een lange periode van consolidering. In die tweede periode zitten we nu.

 

Dan het minder goede nieuws: hoe het er nu voorstaat: niet goed. Zonder verder in detail te treden: de madamme en ik gaan uit elkaar en erg vredelievend verloopt dat niet. Dus ik steek geen poot meer uit. Al is het dat mijn hart bloedt en mijn vingers jeuken.

Ach: het leven gaat door en er is altijd wel ergens een lapje grond te vinden.

 

Ik ben een enthousiast amateur-fotograaf en van aanleg moestuin/opkuis terrein zijn honderden foto's gemaakt. Hier zijn er nog een paar.

 

Bijna 360° panoramafoto van de moestuin, voorjaar 2012:

p305905105-03-201263301366184008.jpg

 

Zoals ik eerder al aangaf, werd een deel van de verwilderde flora behouden als nestelplaats voor vogels, egels enz. Om (vooral) bramen wat tegen te houden, werden oude betonplaten ingegraven:

p3119074-11-03-201268541366184019.jpg

 

Niet alleen de moestuin werd aangepakt. Ook de rest van het sterk verwaarloosde terrein kreeg een eerste kuisbeurt. Het te verhakselen materiaal bleef maar komen:

p3239145-23-03-201262801366184028.jpg

 

"Het moet toch een beetje proper zijn": opkuis oude stalpaden:

stalpad0258151366184042.jpg

 

Een methode om de hakseling een bestemming te geven: opkuis van de borders aan de oostkant van de tuin:

oostkant-24-3-12-verkleind76891366184427.jpg

 

Op het terrein, ooit een sparrenkwekerij, lagen overal lukkraak gerooide sparren. Wat op niet veel meer leek werd verzaagd, vaak bij wijze van ochtendgymnastiek, om zo'n uur of vijf, half zes. Met de rest...

najaar2011-299521366184266.jpg

 

... Werden wat dingen voor de kleine gemaakt zoals deze evenwichtsbalk. Jawel: papa kan sjorren:

p3309277-eindmaart1288911366184037.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat al je werk op dit moment geen vervolg kan krijgen. Hopelijk is de eerste opschoning dusdanig rigoreus geweest dat je er in ieder geval nog even de vruchten (in de zin van behapbare tuin) van kunt plukken! Of misschien beter gezegd: de volgende eigenaars, want ik begrijp uit je verhaal dat je weer gaat verhuizen.

Veel sterkte Yvan!!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...