Herbert Geplaatst: 19 april 2013 Share Geplaatst: 19 april 2013 Vandaag heb ik geholpen bij een schooltuin. 60 kleine vakjes (van ieder ongeveer 0,5m2) voor kinderen van groep 3 en groep 6.Ik heb gekeken op internet om te zien wat snel resultaat heeft voor deze kinderen. Deze kinderen hebben 5 weken les in de tuin (wat de tijd kort maakt om goed te tuinieren, maar we willen toch resultaat). Radijs, tuinkers, aardbeienplantjes, sla, zonnebloem, maïs. Dit zijn dingen die vrij snel groeien óf juist door hun grote (zonnebloemen en maïs) de kinderen kunnen verbazen. Heeft iemand nog anderen ideeën wat je kan aanbieden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 20 april 2013 Share Geplaatst: 20 april 2013 Suggesties: postelein, kruiden, kiemgroenten (binnen). En plantjes kopen i.p.v. zaaien. Of ruim van te voren zaaien in de klas en later in de tuin zetten.Maïs en zonnebloem zaaien gaat niet lukken in 5 weken vrees ik.Waarom de periode niet rekken; dus minder tijd per week, maar meer weken?Succes er mee, ik ben benieuwd naar de resultaten. Edit: Misschien heb je ook wat aan de ervaringen van VELT (zie o.a. http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=275&Itemid=253) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
marijke Geplaatst: 20 april 2013 Share Geplaatst: 20 april 2013 In het boek 'Met mijn tuin in de wolken' staat een mooi verhaal over de schooltuin van de Larense Montessorischool. Hierin staat een heel duidelijk schema van voorbereiding/zaaien/oogsten/met elkaar eten/nazorg. Als je geïnteresseerd bent, wil ik het wel voor je copiëren (3 A-4tjes). Laat me dan even weten waar ik het naartoe moet sturen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 20 april 2013 Share Geplaatst: 20 april 2013 iets wat je uit de grond kunt halen? lekker wroeten en dan de "schat" vinden?pootaardappeltje laten spruiten en krieltjes oogsten, beetje afdekken voor snellere groei? voorgekiemde en al uitgegroeide tuinboon planten, toppen na 2 bloemtrosjes, wordt wat krap snelle kruiden zoals bieslook, plantuitjes laten uitgroeien voor loof en klein bolletje? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Herbert Geplaatst: 20 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 20 april 2013 wat fijn dat er al een aantal reacties zijn.Zonnebloemen staan bij mij al boven de grond en kunnen dan ingeplant worden. Wbt plantjes kopen, had ik ook aan gedacht. Dat is toch altijd "meer resultaat" dan alleen maar zaaien. Aan Bieslook had ik nog niet gedacht, wat ook een goed idee is. Oprekken hoop ik sowieso, maar 't is hier vroeg zomervakantie. En doelstelling wbt de tuin hebben ze niet, behalve "rommel maar wat". allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Peter67 Geplaatst: 25 april 2013 Share Geplaatst: 25 april 2013 Heel leuk de school volkstuinen, maar helaas wordt er enthousiast begonnen, maar zie ik regelmatig (vrij vaak) verwaarloosde stekbakjes en moestuinen of vierkante meters moestuin die tijden geen water hebben gehad Door mijn werk bezoek ik dagelijks ongeveer 40 basisscholenEn regelmatig zeg ik daar iets van (van de moestuinen)Maar ik denk dat ze het te druk hebben, misschien nog geen besef wat voor tijd er in een moestuin zit Ik heb zelf vroeger ook een moestuin op school gehad, elke vrijdag middag 1 uurtje er in werken, je kreeg dan les van een oude tuinderDie pruimde pruim tabak, en als die uit gekouwd was, dan spuugde die het uit in de ja je begrijp het al DE MOESTUINHele leuke tijd was dat, en wat minder gehaast gr Peter Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.