Peter67 Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Ik heb wat bloemenplanten uit de tuin gehaald om plaats te maken voor moestuinDit in verband met meer zonlichtMijn tuin is kleigrondMoet of mag ik nu compost er bij doenIk heb ergens een keer gelezen dat dit beter in het najaar of winter kan doen, dat dit beter isOf kan ik beter kiezen om groente te kiezen die makkelijk groeien zonder compost dit jaar en dan in het najaar compost toevoegen en zo de grond voor bereiden op jaar 2014Ik wil in iedergeval dit jaar ook dit jaar al iets zaaien, het gaat maar om een oppervlak van 1 bij 2 meter gr peter67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Geen probleem om de compost nu toe te voegen, mits deze goed gecomposteerd is. Gewoon opbrengen en met een cultivator door de grond harken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 En als je compost halfrijp is, kan je hem ook gebruiken, maar als mulch. Gewoon als deklaag op de grond, niet inwerken in de grond. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoebidoe Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Misschien een domme vraag: zijn er ook periodes dat er beter geen compost gestrooid wordt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 hmmm. Nee eigenlijk niet. Tijdens grote vorst en eigenlijk sowieso in de diepe winter niet eigenlijk. Tijdens grote hitte is het ook een beetje onzin. Althans, niet vanwege het bodemleven-verrijkende effect wat compost toch beoogt. Compost moet je niet zo zeer zien als bemester, maar eerder een bodemverbeteraar ( en daardoor komen voedingsstoffen beter opneembaar voor de plant vrij ) en bodemleven-verrijker. Verder zal het niet snel kwaad kunnen. Hoewel een dikke laag ook een ander effect kan hebben : het maakt de grond natter. Er zijn planten die daar niet van houden ( lavendel , vele mediterane kruiden etc ) Maar in het algemeen is compost altijd wel goed. Optimaal is het om compost nú aan te brengen op de grond. Wel zorgen dat het niet op een uitgedroogde grond terecht komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts