Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compost tijdens het seizoen toevoegen?


Peter67

Aanbevolen berichten

Ik heb wat bloemenplanten uit de tuin gehaald om plaats te maken voor moestuin

Dit in verband met meer zonlicht

Mijn tuin is kleigrond

Moet of mag ik nu compost er bij doen

Ik heb ergens een keer gelezen dat dit beter in het najaar of winter kan doen, dat dit beter is

Of kan ik beter kiezen om groente te kiezen die makkelijk groeien zonder compost dit jaar en dan in het najaar compost toevoegen en zo de grond voor bereiden op jaar 2014

Ik wil in iedergeval dit jaar ook dit jaar al iets zaaien, het gaat maar om een oppervlak van 1 bij 2 meter

 

gr peter67

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

hmmm. Nee eigenlijk niet. Tijdens grote vorst en eigenlijk sowieso in de diepe winter niet eigenlijk. Tijdens grote hitte is het ook een beetje onzin. Althans, niet vanwege het bodemleven-verrijkende effect wat compost toch beoogt. Compost moet je niet zo zeer zien als bemester, maar eerder een bodemverbeteraar ( en daardoor komen voedingsstoffen beter opneembaar voor de plant vrij ) en bodemleven-verrijker. Verder zal het niet snel kwaad kunnen. Hoewel een dikke laag ook een ander effect kan hebben : het maakt de grond natter. Er zijn planten die daar niet van houden ( lavendel , vele mediterane kruiden etc ) Maar in het algemeen is compost altijd wel goed.

 

Optimaal is het om compost nú aan te brengen op de grond. Wel zorgen dat het niet op een uitgedroogde grond terecht komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...