Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Help, wat nu..

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Vorige week een stukje bij EditieNL over moestuinen gezien en direct kriebels gekregen. Lastige is, dat ik geen tuin heb maar een balkon, zaterdag naar de Intratuin gegaan en wat leuke spulletjes gehaald.

Buit:

3 potten (diameter van 40cm)

Inhoud:

Pot 1: 1 plant met pluktomaatjes (hangen al redelijk wat trosjes aan) (ook rode)

Pot 2: rozemarijnplant + 2 kleine marokaanse munthplantjes

Pot 3: 3 citroen melisse plantjes + 1 peper hot tricolor (zitten al verschillende rode pepers aan

Krat 1: 10 cm aarde + 3 aardbei plantjes, doordragende + 4 rucola plantjes

Krat 2: 10 cm aarde + 3 aarbei plantjes, doordragende + 1 balsilicum plant + een vak radijs zaadjes gezaaid

Punt is dat ik geen flauw idee heb of dit goed of fout is. Of deze combi's uberhaubt wel kunnen. Ben in ieder geval lekker bezig geweest buiten. Kan iemand mij kort uitleggen hoe ik deze plantjes moet verzorgen en wanneer ik kan oogsten?

Mijn dank is heel groot.

Gr een enthousiaste beginneling..

2 kratjes(60x30x20)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi allemaal,

Vorige week een stukje bij EditieNL over moestuinen gezien en direct kriebels gekregen. Lastige is, dat ik geen tuin heb maar een balkon, zaterdag naar de Intratuin gegaan en wat leuke spulletjes gehaald.

Buit:

3 potten (diameter van 40cm)

Inhoud:

Pot 1: 1 plant met pluktomaatjes (hangen al redelijk wat trosjes aan) (ook rode) Binnen houden tot 15 mei, planten zijn niet afgehard, dus alleen naar buiten als de temp boven de 15° is (liefst ook 's nachts, maar nachtvorst is fataal)

Pot 2: rozemarijnplant + 2 kleine marokaanse munthplantjes lekker buiten zetten, kan bij elkaar

Pot 3: 3 citroen melisse plantjes + 1 peper hot tricolor (zitten al verschillende rode pepers aan) peper geldt hetzelfde voor als de tomaten, citroen melisse kan al buiten

Krat 1: 10 cm aarde + 3 aardbei plantjes, doordragende + 4 rucola plantjes

Krat 2: 10 cm aarde + 3 aarbei plantjes, doordragende + 1 balsilicum plant + een vak radijs zaadjes gezaaid

over de kratten: ik zou de aardbeien bij elkaar houden, en de rest bij elkaar zetten, maar kan op zich wel. Doordragende aardbeien het best de eerste bloemtrossen eruit nijpen. Dat bevorderd de bladgroei, en uiteindelijk kun je méér plukken. Radijs, lekker laten staan tot je een bolletje boven de grond uit ziet steken (of even in de aarde voelen)

Punt is dat ik geen flauw idee heb of dit goed of fout is. Of deze combi's uberhaubt wel kunnen. Ben in ieder geval lekker bezig geweest buiten. Kan iemand mij kort uitleggen hoe ik deze plantjes moet verzorgen en wanneer ik kan oogsten?

Mijn dank is heel groot.

Gr een enthousiaste beginneling..

2 kratjes(60x30x20) let goed op met watergift, en als je potgrond hebt gebruikt (wat het beste zou zijn in jou geval) kun je wachten met bemesten tot over een week of 6 tot 8

Veder is de beste tip die ik je kan geven... Gebruik de zoekfunctie hier! Massa's info!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje. Die tomaatjes en pepertjes staan nu al buiten in een grote pot. Die krijg ik nu niet meer naar binnen.. Kan ik die nu vergeten? Hoe bedoel je trouwens met die aardbeitjes? Sommige plantjes hebben nu wel hun eerste bloemetjes.

Ik las trouwens ook dat je in het eerste jaar de citroenmelisse niet echt mag plukken, omdat dit de bladgroei zou tegen gaan? Hoe zit dat dan precies?

Mag ik trouwens al de rode tomaatjes/pepertjes plukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag natuurlijk je tomaatjes en pepers plukken! Daar hoef je geen toestemming voor te vragen

Zonder flauwigheid, als ze rijp zijn, kun je ze plukken, maar let wel op, want je kunt ze dan niet lang bewaren. Dus plukken voor gebruik zou ik zeggen. Laat ze alleen niet te lang hangen, want dan gaan ze rotten aan de plant.

Als er nog nachtvorst wordt voorspeld, en voor de nachten die nog erg koud worden kun je de tomaten en pepers goed inpakken. De planten zijn in een (waarschijnlijk zelfs verwarmde) kas voorgekweekt, en niet afgehard... Het zijn dus erg verwende plantjes, die prachtig voor de verkoop zijn, maar niets gewend!

Citroenmelisse pluk ik gewoon van hoor, nooit van gehoord!

Over de aardbeien... Hier geldt eigenlijk hetzelfde als de tomaten en pepers... Voorgetrokken in een verwarmde kas, daardoor al ver voor op de natuur, en prachtig voor de verkoop, maar ineens op een fris balkon... Over de eerste bloemknoppen. Een doordrager draagt vrucht tot in de herfst, maar om al de vruchten te laten groeien heeft ie veel blad nodig. Door de eerste bloemtrossen weg te knippen gaat de plant meer blad aanmaken, krijg je daarna meer bloemtrossen (waar dus de aardbeien uit groeien). Er zijn ook mensen die voor grotere aardbeien maximaal 5 vruchten per tros laten hangen, en dus de rest weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moet ik ze inpakken dan? Met folie of iets dergelijks? Vind het zo zonder om dat enkele bloemetje weg te knippen van de aardbijplantjes. Ze zijn zo ienieminie haha.

Heb je nog tips voor leuke groentes/kruiden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt nu zonde, maar je hebt straks echt meer plezier van je plant!

Inpakken kan met bubbeltjes folie, of zelfs een oude deken of kartonnen doos. Ik weet niet hoe beschut je balkon is, want de nachten lijken niet meer zo heel erg koud te worden hoor!

Ik kan heeeeel veel leuke voorstellen doen, maar het ligt aan je ruimte, de ligging van je balkon...

Pluksla vind ik ideaal als je weinig ruimte hebt, plu 2 blaadjes voor je boterham met kaas, of een handvol voor een salade of stampot.

Qua kruiden zou ik gaan voor bieslook (of knoflook), tijm en munt, maar dat gebruik ik verreweg het meest tijm en munt zeker voor siropen, thee en het kruiden van gerechten. Maar ook omdat het makkelijk buiten overwinterd

Zomaar wat ideetjes hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja ik woon op 5 hoog. Balkon op het westen, het kan er flink spoken, zon pak ik vanaf een uurtje of 1 totdat de zon zo een beetje ondergaat.

Balkon is een meter of 6.5 breed en 1,20 ongeveer diep.

Zat zelf te denken om een etagere aan te schaffen. In de hoek waar ik hem wil zetten heb ik in plaats van spijlen een dicht stuk metaal zitten van een meter. Zou inhouden dat de onderste rij minder zon krijgt, maar daardoor hebben de plantjes wel wat meer beschutting tegen wind.

Zelf lijkt mij citroengras ook heel leuk om te kweken. Ik hou van Thais eten namelijk. Heb jij hier ervaring mee?

Alle tips zijn welkom. Zou eventueel nog 5 andere soorten kwijt kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen ervaring met citroengras... Maar je kunt er via de zoekfunctie vast iets over vinden.

Kijk gewoon eens naar dingen die je normaal ook eet, of juist niet vaak eet omdat t te duur is bijv, of niet makkelijk te verkrijgen.

Er is ook nog genoeg te zaaien! En persoonlijk vind ik niets zo mooi als een zaadje in de grond stoppen en een paar weken later een maaltijd op tafel kunnen zetten met iets wat uit dat zaadje is gegroeid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke. Volgens mij heb ik een probleem. Vorige week een tomatenplantje van de intratuin gekocht. Nu gaat hij volgens mij dood. Bladeren voelen behoorlijk door aan en sommige lijken te zijn aangevreten, kan alleen geen beestjes vinden. Onderste bladeren zien er wittig uit. Heb er even een foto van gemaakt. Wat moet ik nu doen?

fd687p.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te koud? Te nat? Als je geen luchtcirculatie hebt, wat ik me kan voorstellen op een balkon, kun je beter alleen water geven op de grond, niet op de plant zelf, die blijft dan te lang nat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plant staat op het balkon inderdaad. Mijn vriendin heeft hem wat enthousiast water gegeven. Lees nu overal op internet dat dit niet helemaal de bedoeling moet zijn. In principe kan ik hem redelijk droog zetten op mijn balkon, alleen niet gedaan.

Is deze plant nog te redden, zoja wat moet ik doen? De bladeren voelen namelijk ook behoorlijk verdroogd aan en bepaalde blaadjes hebben nu ook gaatjes.

Ik heb ook een peperplant + paprikaplant. Beide dragen al vruchten en komen uit het tuincentrum. Moet ik die ook uit de regen plaatsen en alleen water geven op de stam en grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft niet zo gegaan te zijn natuurlijk , maar ik stel me zo voor dat je naar een tuincentrum bent gegaan, om wat dingen aan te schaffen voor je balkon. En wat is er mooier dan zo'n mooie tomatenplant die daar fris en fruitig zo van de kar komt, net binnen van de kweker en voor helemaal niet zo'n gekke prijs ( Intratuin bij ons bv. biedt zulke mooie spullen met karrenvrachten aan ) Een tomatenplant, paprika's, een komkommer , een pompoen , zelfs meloenen.

Ze worden aangeboden, je kan ze nu al kopen, en je wil wat in je tuin. Daar is zo'n tuincentrum voor. dusss....

Die dingen komen uit een tuincentrum, of zo van de kweker. Onder optimale condities opgekweekt. Optimaal voor de plant, om er zo mooi mogelijk uit te zien tijdens het moment van kopen. Dat ze helemaal de shock niet aankunnen; de overgang van daar naar jouw tuin of balkon, dat vertelt niemand erbij natuurlijk.

De plant kan blijven leven, jawel. Maar zal zich als het ware teruggeworpen weten, naar opnieuw het tijdstip van vegetatieve groei. Niet de bloei en niet de vruchtzetting. De plant nu niet mesten , hij gaat als hij hier doorheen is weer groeien, zeker als het straks echt mooi weer wordt en warmer vooral. De klap nu, zal een tijdje zichtbaar blijven. Herneemt de plant zich, zal hij gaan groeien en later gaan bloeien. Met een week of 3 vanaf nu wat beginnen met mesten, weinig nog. en later wat opvoeren. De plant zal opnieuw gaan bloeien en later vruchten geven. Hoop ik althans voor je. Ik ga er even vanuit dat ie niet ook met hormonen behandeld is.

Intratuin ( ook anderen natuurlijk, maar Intratuin is er een kei in ) biedt waanzinnig mooi spul aan. Bij bossen. Karrenvrachten Oleanders, Bougainvillea's Echt prachtig. Maar in een onmogelijk stadium voor de plant om nu al buiten te kunnen. Het kan goed gaan , maar het is gewoon nog niet de tijd voor een tomaat in NW-Europa, om zo ver te zijn als die van jou.

Tomaten niet nat maken. Op een schotel, van onderen water geven liefst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord.

Ik bemest de planten niet extra, behalve dan de compost aarde die ik heb gekocht met 6 maanden voeding.

Op tip van een ander hebben wij alle rare blaadjes van de tomatenplant gehaald, zit geen blad meer aan nu.

Gistren een klein paprika en komkommer plantje gehaald, die bij een ander tuincentrum stond. Deze zijn niet onder ideale omstandigheden groot gebracht. De plantjes zijn overigens nog niet groot hoor. Dragen nog geen vruchten. Paprikaplantje is nu 10 cm en komkommer tussen de 20 en de 30 cm.

Heb trouwens ook een bramen struik gekocht voor op het balkon, stond gewoon buiten bij het tuincentrum.

Heb nu heel veel staan, weet alleen nog niet zo goed hoe ik alles nu moet verzorgen.

Mijn tricolore peper heeft trouwens al een aantal dieprode pepers. Die moet ik nu toch gewoon verwijderen? Kan iemand mij vertellen waar op de tak ik die moet afknippen? Moet ik het steeltje laten zitten of moet die er ook vanaf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Ja, en dan kunnen we het blad er ook niet meer aan praten he ? haha.

Oké. Je laat hem staan nu ( is mijn advies hoor , niet dat ie het daar mee redt ) en geeft geen water meer. Geen water, geen mest. Laat maar behoorlijk uitdrogen.

Een plant kan zijn 1e levensbehoefte ook wel nog wat halen uit de resterende groene plantendelen. Is wel koud nog voor de tomaat, maar goed. Gewoon proberen. De tros tomaten zijn ook weggehaald neem ik aan ? Wel kans, als hij de huidige koude dagen overleefd, dat hij straks bij hogere nachttemperaturen en overdag 18gr en lekker zonnetje, dat ie zich herneemt. In ieder geval een poging waard.

Verschijnen er toch weer bladeren , lekker laten gaan en pas als de bladeren echt verder komen, verder gaan met water geven. In die bak zit voorlopig zat vocht.

Overigens; wel een vreemd advies hoor, om álle bladeren van de plant te halen. Ma goed. Die persoon bedoeld het goed ( net als wij )

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plant heeft altijd groene bladeren nodig om te kunnen groeien en verdampen en wat een plant al niet meer doet met zijn blad .

Als het geen ziekte is, hoeft er op zich in het gevolg geen blad geplukt te worden. De schade op de bladeren, verspreidt zich in dit geval niet, omdat het geen ziekte is (gaan we tot nu toe van uit dus...). En dus kan het blad de volgende keer beter blijven zitten, zodat de plant energie heeft om nieuw blad te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit:

waar is dat dan goed voor, om geen water meer te geven? zitten nog wel wat kleine groene tomaatjes aan de plant. ik begreep overigens van iemand dat je wel blad moet plukken van je plantjes, zodat de plant energie gaat steken in het aanmaken van nieuwe vruchten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste (van dat blad plukken) klopt wel aardig, als je plant gewoon helemaal gezond is. En dan nog pluk je maar een aantal bladeren, en pluk je zeker niet de hele plant leeg

Bladgroenkorrels in de bladeren, zijn de kleine motoren van de plant. Zonder bladgroen, kunnen planten niets. Ok... er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar in dit geval gaat het gewoon op.

In dit geval heeft de plant het blad nodig om de plant zelf te kunnen herstellen, omdat hij het nogal zwaar heeft door het verplanten en de temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...