Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sier alium alles behalve sterk

dennislp

Aanbevolen berichten

Begin maart heb ik drie sier alium's geplant. (Weet even de naam niet, tenminste een grote soort met paarse bloemen).

Elk in een redelijke pot. Dit omdat ik vrij laat was met planten en zo dacht de achterstand in te kunnen halen: in die pot, in de schuur, vroor het niet

Een aantal weken terug buiten gezet, eerst nog beschut achter plastic. De temperatuur werd daar niet hoger ofzo, aangezien er maar aan drie kanten plastic aanwezig was.

Maar nu de planten zonder plastic staan beginnen de bladeren zielig (omlaag) te hangen, waarschijnlijk door de wind.. Is dat een probleem of hersteld dat weer?

En wat me vandaag opviel: Bij twee planten is al een bloemknop zichtbaar. Is dit normaal voor dit eind april?

Aangezien ze ook nog de vollegrond in moeten vroeg ik me dat erg af, en had ik al bijna de bloemknop er uitgehaald.. Maar hoe zit dit bij sier alium's? Komt er één bloem per bol, of meerdere?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er maar 1 knop komt Dennis, al heb ik ze er nog nooit uitgehaald omdat te testen. In de vollegrond zijn ze ontzettend sterk, hier komen ze alweer mooi op. Nix geen last van de vorst. Geen enkele Alium eigenlijk... dus logisch.

De kleinere soorten hebben zich bij mij uitgezaaid tussen de stenen, dus ik moet het al gaan behandelen als onkruid.

Ik kan je verder weinig adviseren over hoe de planten er nu bij staan. Zorg dat ze snel in de vollegrond staan, en daar de komende winter ook gewoon blijven staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha. Nee. komt hoogstwaarschijnlijk maar 1 bloem uit ja. Er zijn wel alliumsoortjes die meer bloemen geven dacht ik, maar de doorgaans verkochte soorten geven 1 bloem.

Er zijn er best een aantal die nu al een bloemkop kunnen tonen hoor. Zeker zo in pot ( toch wat warmer dan in de tuin )

Ook vrij normaal dat het blad gaat hangen of zelfs straks geel wordt, dit meestal tijdens de bloei. De bloei is dan de sier, niet het blad. Helemaal solitair zijn het kwa blad eigenlijk vrij lelijke dingen. De bloem is natuurlijk prachtig. Vaak worden de bladeren opgenomen in de rest van de border in de tuin, die dan inmiddels hoger komt, of in het gras ( bij verwilderingsbollen in een weide bv )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ja . Ligt er wel een beetje aan welk soortje je hebt aangeschaft. Maar is het een Allium giganteum of een variant daarop, wat wel een mogelijkheid zou zijn, dan bloeit zo'n ding best lang. Week of 2 a 3 ? Ook afhankelijk van het weer. Grote warmte versnelt de boel.

Zijn het zgn 'drumsticks' , ook een vrij veel gekocht soortje , dan doen ook die het wel zeker 3 weken. Sierui heeft ook ná de bloei een bepaalde sierwaarde trouwens hoor !, alleen is het blad dan al wel weg.

Dingen kunnen lang staan. Mooi in de herfst met spinnenwebben en de 1e rijp. Maar goed. Een ander vindt dat dan weer rommel en ruimt het op.

Edit. Es een x de prei in bloei laten komen is ook heel aardig he ? Insektentrekkers. Zelfde als met bieslook en gewone uien natuurlijk ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...