Gast Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Ik weet niet of het hier goed staat, maar goed mijn vraag is welke zaden week je voor het zaaien en welke niet?Ik denk dat vooral grote zaden geweekt moeten worden, maar misschien zie ik dat verkeerd. Vorig jaar heb ik best zaaisels gehad, die niet opkwamen en dat is wel jammer. Natuurlijk kan dat ook aan de tijd van het jaar liggen en de temperatuur en of het wel vochtig genoeg werd gehouden, en/of er zon genoeg was. Maar goed ik vond het toch wel de moeite om even te vragen. Quote
Frans Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 (aangepast) In principe is zaden weken niet nodig. De natuur doet zijn werk ook zonder geweekte zaden. Wil je toch de plantjes wat eerder boven de grond zien komen dan zou je bijvoorbeeld erwten en tuinbonen enkele uren kunnen voorweken . Die kunnen daar goed tegen maar bij sommige zaden zoals sperciebonen is het zelfs onverstandig om voor te weken. Je loopt kans dat je daar meer kwaad dan goed mee doet omdat deze zaden als ze erg nat zijn nogal gevoelig zijn voor rot. Alleen als de grond kurkdroog is wil ik , ook bij bonen , nog wel eens wat water in de plantkuiltjes of plantvoor gieten voor ik de zaden daar in neerleg. Maar aan voorweken van zaden doe ik dus in principe niet. 7 maart 2011 aangepast door Gast Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
aardbeijim Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Bij peterselie is dit ook een aanrader dan komt die toch wat sneller uit. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frans Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Bij peterselie is dit ook een aanrader dan komt die toch wat sneller uit.Ik denk dat dat heel weinig uitmaakt Jim want peterselie is sowieso een heel langzame kiemer. Ik zaai hem altijd in de halfschaduw van wat struiken want daar gedijt hij het best. Wel zorg ik er voor dat de grond na het zaaien vochtig blijft omdat de zaden van peterselie voor goed resultaat maar vlak onder het oppervlak mogen liggen. De kans op uitdroging is daardoor groter. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
dennislp Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 ik zaai hem bij 27 graden, binnen 7 dagen is 70% ontkiemd Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
aardbeijim Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 En dan heb je perongeluk op 1 dag 50 graden . Maar het helpt toch wel hoor het voorweken hoe lang hoe beter(natuurlijk niet te lang).4 dagen ofzo is goed. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frans Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 ik zaai hem bij 27 graden, binnen 7 dagen is 70% ontkiemd Maar ik zaai hem in de vollegrond. Ik ga er geen föhn op zetten. Als je peterselie in potten wil houden dan zal zoiets best gaan , anders kun je beter ter plaatse zaaien. Peterselie kan er heel slecht tegen als je hem vanuit pot in de vollegrond over zet of je moet het geluk hebben dat bij het overzetten geen grond van de wortels losraakt. Dat is iets waar deze plantjes een grote hekel aan hebben. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Gast Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Mijn vraag kwam ook voort uit het zaaien van lathyrus, die schijn je wel te moeten weken. Quote
Frans Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Mijn vraag kwam ook voort uit het zaaien van lathyrus, die schijn je wel te moeten weken.Daar kan ik je jammer genoeg niks zinnigs over zeggen kardoen. Ik heb totaal geen ervaring met lathyrus. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
aardbeijim Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html Kijk anders is op deze site staat wel verschillende dingen over om te zaaien.Ook dat je het zaadje van de Lathyrus kan schuren. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Gast Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Ik ook niet Frans, ik wil zoveel mogelijk over het zaaien weten, wel/niet voorweken. Tuinbonen in olie in een potje alvorens te planten, dat soort dingen, begrijp je? Quote
Gast Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html Kijk anders is op deze site staat wel verschillende dingen over om te zaaien.Ook dat je het zaadje van de Lathyrus kan schuren. Zo dat is ook interessant, dankjewel. Quote
aardbeijim Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Is graag gedaan,ik vind dat ook wel interessant had het al is ergens gelezen.Dat schuurpapier gebeurt in de natuur ook door bv zandstormen of gwn de weersomstandigheden. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frans Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 , ik wil zoveel mogelijk over het zaaien weten, wel/niet voorweken. Tuinbonen in olie in een potje alvorens te planten, dat soort dingen, begrijp je?Olie houdt juist de opname van vocht tegen. Wat ik wel eens gehoord heb is dat plantaardige olie toegepast wordt bij sperciebonen als de grond nogal nat en koud is om de kans op rotten te beperken. Bij tuinbonen lijkt het me totaal onzinnig. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Koert Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 , ik wil zoveel mogelijk over het zaaien weten, wel/niet voorweken. Tuinbonen in olie in een potje alvorens te planten, dat soort dingen, begrijp je?Olie houdt juist de opname van vocht tegen. Wat ik wel eens gehoord heb is dat plantaardige olie toegepast wordt bij sperciebonen als de grond nogal nat en koud is om de kans op rotten te beperken. Bij tuinbonen lijkt het me totaal onzinnig.Lijkt mij ook, wat zou de functie van die olie dan moeten zijn? Quote Even a broken clock is right twice a day
jasmin Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Voorweken heb ik gedaan met de tuinbonen (wist nl niet hoe oud ze waren, en of ze wel zouden ontkiemen) en de erwten (de eerste gezaaide erwten zijn nooit opgekomen) en ik heb er vitamine C en foliumzuur aan toegevoegd... kiemde als een gek... schijnt ook nog effect te hebben op latere grotere wortelgroei en stevigheid van de plant, maar dat zal ik niet kunnen controleren... doe het pas voor het eerst) Paprika, tomaat en peper ook voorgeweekt, en daarna nog even in plastic laten broeien... de eerste lading staat inmiddels als in pot en slaat heel goed aan... En toen betrapte ik mijn huisgenote op snoepen uit voorweekbakjes... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Veerkee Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Snapte voorweken niet helemaal , nu wel. werkt het ook bij wortels, radijsjes en rucola? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Het werkt vast, maar is niet nodig. Zolang je de grond waarin je zaait goed vochtig (niet te vochtig natuurlijk) houdt, is het voorweken van kleine zaden niet echt nodig (bepaalde soorten die meer zorg nodig hebben daargelaten). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 8 maart 2011 Geplaatst: 8 maart 2011 Jasmin, wat heb jij een gezonde poes dat ie gekiemde groenten eet Quote Good things come in small packages
Nicolette Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 voor bietjes helpt het goed als je ze een paar uur voor het zaaien in wat lauw water legt. Maar het is geen noodzaak ze komen ook op zonder weken. Het weken maakt dat het wat sneller opkomt. Wortel kan je voorkiemen door ze in een beetje vochtig zand te leggen... je moet dan wel weer heeeel voorzichtig zijn met ze te zaaien omdat ze snel stuk gaan. Ik vind het teveel moeite. Maar mijn buurman op de tuin deed het wel altijd en ik moet zeggen dat zijn wortelen sneller opkwamen dan die van mij. Maar ja hij had meer tijd dan ik omdat allemaal thuis voor te bereiden. Erwten en tuinbonen komen ook sneller op als je ze voorweekt maar wat is nou een paar dagen? Peterselie zaai ik terplaatste en heeft net als wortel gewoon lang de tijd nodig om te kiemen. Afdekken met vliesdoek of plastic wil nog wel eens helpen. Quote
Gast Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Voor mij hoeft het niet sneller op te komen, maar mijn vraag is meer of bepaalde zaden daardoor wel opkomen en anders niet. Zo had ik vorig jaar best dingen die niet opkwamen, vandaar dat ik dacht ik vraag het eens even. @Jasmin wat een leuke kat Quote
hansm Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Nee dus dat heeft niet met wel of niet weken te maken, mischien ligt het aan de grond die je gebruikt, met zaaien is toch best om even een zak zaaigrond te halen deze is zeer luchtig en absoluut gaat zaaien daarin beter dan potgrond (te zout) of wat ook anders gebruikt wordt. Quote Players only love you when they're playing.
dennislp Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Zaai en stekgrond: Die is nu in de aanbieding bij de aldi, maar ik zou het daar niet halen, het was hier laatst in het tuincentrum nog zelfs goedkoper.. (direct 3 zakken van 10 liter gehaald ) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jasmin Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Hoe heet jouw tuincentrum?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
dennislp Geplaatst: 9 maart 2011 Geplaatst: 9 maart 2011 Overvecht! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.