Lucky Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Bij mijn aardbeiplanten zie ik op de blaadjes hier en daar (vooral op de nieuw uitkomende) een bruinachtig randje.Ook op sommige nog niet geopende bloemknopjes zijn er bruine puntjes aan de rand.Voor de rest doen de plantjes het voorlopig nog prima.Vorstschade kan het niet zijn , want de plantjes staan vorstvrij opgesteld.Ik heb geprobeerd van er een foto van te maken ,maar lukt niet.Ik moet te dichtbij fotograferen en dan is de foto steeds wazig.Iemand enig idee ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Dan denk ik dat je ze voeding zal moeten geven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Waaróm denk je dat Barca4ever ? Ik zou eerst willen weten, hoe de aardbeien geplant zijn; waarin; op wat voor 'vorstvrije plek' ? Hoeveel water geef je, heb je ze al gemest misschien , en zo ja, waarmee ? Welke soort aardbeien is het ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Hier een foto van de aardbeiplanten : Het gaat om koelkastplanten welke ik aankocht bij Erwin Duyvenvoorden (Lambada en Darselect)Ze staan in een mengsel van turf , cocopeat , potgrond en compost.Ze hebben nog geen mest gehad en ze krijgen 1 keer per dag water.De planten staan in een plastic tunnelserre.Op de planten die ik doorhield van vorig jaar zie ik voorlopig niets (Mara des Bois en Frau Mieze Schindler)Zou het geen aardbeimijt kunnen zijn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 ow. oke, Dit hoort dus eigenlijk een beetje bij de bakkencultuur en het topic daarover denk ik ? Met de bakkencultuur heb ik geen ervaring en kan ik geen mest-adviezen of teveel/te weinig water adviezen geven. Hou ik me even afzijdig. Mijn Frau Mieze Schindler heeft bij mij al wel knopvorming trouwens ( volle grondsteelt ) Mare du Bois en Lambada héél ienie-mini ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 bruine randjes wijzen vaak of op bladverbranding van te veel meststof ( kan hier dus niet ) of op watergebrek.Ik gok op het laatste, mijn aardbeien staan ook in bakken maar niet in een serre maar de waterbehoefte in bakken is vrij groot.Steek eens je wijsvinger volledig in het substraat en blijft er van onderaan tot bovenaan (donker)substraat aan plakken en voelt het koel aan ook onderaan ? Dan hebben ze ook water genoeg volgens mij maar 1x water geven lijkt weinig tenzij je echt geeft totdat het er onderaan uitstroomt... Er staat ook niet bij hoe oud je plantjes zijn want ik vermoed dat na een maand de meeste voedingsstoffen wel verdwenen zullen zijn uit je substraat ook door wegspoelen edm bij het watergeven. Ik heb de mijne reeds 2x een weinig bemest ( op 4 weken en 5 1/2 week ) en ze staan ongeveer even ver ( nu 6 1/2 week ) en de mijne staan nog buiten. Alhoewel het ook afhangt van de soort, bij mij staan "Kent" en "Ostara" een pak achter op "Vima Zanta" en "Suzy" bv... Toch nog een opmerking, op de foto lijkt het een witte rand ipv een bruine of is dat gezichtsbedrog want dan is er wel iets anders aan de hand... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruben83 Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 BEE, als je een schatting zou moeten geven, hoeveel water geef je zo ongeveer per bak? en hoeveel plantjes staan er bij jou in een bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 6 plantjes per Bato bak en van het water, echt géén idee, ze staan voortdurend vochtig maar dat is de bedoeling van het systeem. Ik heb het nu eindelijk zoals ik het wil, mooi vochtig maar niet zo erg dat het water er onderaan uitkomt...De keramische voelers drogen langzaam uit en geven dan water bij totdat ze weer de gewenste vochtigheid hebben en dan stopt het druppelen terug tot ... Enz... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted May 2, 2013 Share Posted May 2, 2013 Het kan aan mij liggen... Maar ik vind de planten op de foto er prima uitzien hoor! De bovenkant van de grond ziet er wat droog uit, maar als je met een druppelsysteem werkt... Dan weet ik niet of dat iets zegt! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted May 3, 2013 Author Share Posted May 3, 2013 Even een update : De blaadjes die op het moment van mijn eerste post aangetast waren , groeien verder uit zonder dat de aantasting verergert.Er is ook geen nieuwe schade meer bijgekomen aan andere blaadjes.Ik ben ondertussen geneigd te denken dat de schade veroorzaakt is door te hoge warmte in de serre (zonnebrand). Op een bepaalde dag heb ik er 28 ° C gemeten met de beide deuren open.Gezien er nog geen schaduwdoek hangt , kan dit misschien teveel geweest zijn voor de op dat moment ontluikende blaadjes.'t is maar een vermoeden , maar toch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts