Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaaimais behandeld?


Piroska

Aanbevolen berichten

sorry mensen als het eerder al aan de orde is geweest maar mijn internet is traag als dikke poep, ik moet inbellen, hoe vooroorlogs...ik heb wel de zoekfunctie gebruikt maar zag zo snel niets..

 

mijn vraag: ik wilde zoete mais zaaien, ik had dat eerder al voorgezaaid in Nederland maar het heeft de reis niet overleefd. Ik ben dus naar de winkel gegaan hier in Hongarije en ik vroeg naar suikermais, vervolgens krijg ik een doosje mais, van "Sluis" notabene, dus Nederlands... de mais is rood. Ik had hier enkele Hongaren en die beweerden en zo zei ook wel het etiket, dat als de mais rood is dat het voorbewerkt is met vanalles en nogwat. Volgens mij stond er op het etiket dat je het niet aan je dieren mocht geven, dat je je handen moest wassen na gebruik en dat het een F1 was. Is het zo dat gemanipuleerde mais rood gekleurd is? Ik teel hier bd en in elk geval biologisch, kan ik deze mais gebruiken of is het bagger? klopt het dat gemanipuleerde gewone suikermais er rood uit ziet? Ik heb ze voorgezaaid maar als het werkelijk bagger is dan gooi ik het weg, het feit dat het al niet aan dieren gegeven mag worden vond ik wel al verontrustend....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit er een beschermend laagje op het zaad alleen, zoals antischimmel en conserveermiddel. Het stond ook op een zakje radijszaad dat ik met schoolkinderen ging zaaien. Ondanks de waarschuwing hebben enkele nieuwsgierige kinderen en ik toch een zaadje geproefd, omdat we ons afvroegen of het naar radijs zou smaken. Tot nu toe alles nog goed met ons.

 

Ik zou me niet te druk maken, jouw mais is verder zo biologisch als wat, zodra het boven de grond staat. Het eindproduct is uiteraard eetbaar (mits zoete mais) maar ik weet het antwoord niet op de rode kleur van het zaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet biologisch zaaigoed wordt volop/vaak behandeld met chemicalien tegen o.a. schimmels. Dat was ook het eerste waaraan ik dacht. Of dat de rode kleur veroorzaakt betwijfel ik echter. Normaal merk en weet je niet dat er iets over gespoten is of dat het korte tijd in een of ander badje is geweest....

 

@ Piroska:

- De milieuschade/gezondheidsrisico's zullen wel meevallen als je een keer van je principe's afwijkt. Of bestaat er in Hongarije een soort milieustraat voor chemisch afval waar je het zakje zonder gewetensbezwaren kunt laten "verdwijnen"?? Anders is gewoon zaaien misschien nog de minst schadelijke en meest wijze optie?

- Je mag altijd vragen of ik in Nederland iets voor je bestel/koop en dan opstuur! Daarvoor is nog tijd genoeg!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt mensen voor de reacties!

 

Op het plaatje staat gele mais, dus hij is niet rood. Het ras heet Mirus, maar lijkt alleen hier in Hongarije gebruikt te worden.

 

Theepot, dankje voor je info, wij koesteren hier alle bijen, dus ik denk dat ik het om die reden maar niet ga gebruiken, ik heb nog enkele Nederlandse korrels over, erg weinig, maar die zaai ik wel weer, dan maar weinig mais uit de tuin.

 

Weknow, dank voor je aanbod! Wellicht volgend jaar Maar ik kan ook een Nederlandse leverancier zoeken die naar Hongarije stuurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je weet niet zeker wat er nou op zit, dus nu nemen we maar aan dat het rode laagje een anti schimmelmiddel is? En/of anti insecten? Misschien is het wel een onschuldig laklaagje in een kleur waar vogels niet van houden zodat ze de zaden laten liggen. Het laklaagje lost na zaaien op in de bodem en de mais gaat kiemen. Er komt geen bij bij en die gaat dus ook niet dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achterop het doosje staan 6 kleine ikoontjes, haast niet zichtbaar maar bij bestudering staan er plaatjes van:

 

handen wassen na gebruik

veiligheidsbril en handschoenen gebruiken (ja werkelijk! ik zie het nu pas)

niet eten

uit de buurt van kinderen, vogels en koeien houden

niet in de vijver gebruiken

 

en dan nog een plaatje van een tractor die ik niet snap, ik denk dat dit bij het chemisch afval gaat.

 

De Hongaren kunnen er wat van hoor, vrijwel iedereen spuit gif tegen onkruid omdat alles zo hard groeit hier. Wij wonen gelukkig BOVEN de landbouwvelden dus er spoelt geen gif in onze tuin en onze buren doen (heel uitzonderlijk) alles biologisch, EU-regels hebben ze hier nog nooit van gehoord en anders lappen ze die aan hun laars.

 

Een kolfje drogen en zaaien volgend jaar zal niet gaan, het is een F1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat rode laagje heeft naar mijn weten echt niets met pesticide, en dus ook niet met bijensterfte te maken. Dat het oplost in de grond, lijkt mij het enige probleem, maar daar zitten dan weer geen bijen.

Maïs heeft verder ook geen bestuivers nodig, dus waar de link met bijen nou vandaan komt in dit topic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmzzz OK het wordt lastig nu, een fungicide kan ik nog wel mee leven, de mais is nu aan het kiemen ook.. Mijn man zegt: gewoon proberen, zelf niet spuiten en de mais koesteren dan is hij half-biologisch. Ik kan helaas de filmpjes niet kijken, mijn internetverbinding is te traag, Maar de ikoontjes op de achterkant dat je een veiligheidsbril en handschoenen nodig hebt, is dat normaal voor het gebruik van een antischimmel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...