Ruitertje Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Ik heb te veel plantjes en wil ze nu verkopen, maar ik moet ze verspenen, maar hoe??Hier foto's van de plantjes: Maar hoe kan ik dit in vredesnaam verspenen????Zonder de wortels te beschadigen?? Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 I doe het misschien heel stom,maar bij mezelf doe in altijd een eetlepel pakken,steek er ruim onder, en de wortels blijven intact. lukt altijd bij mij,en dan weer zetten in kleine potjes,zo kan je ze verkopen.succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Nu ja. Het ligt er ook wel een beetje aan wát je gezaaid hebt he ? Maar in het algemeen zou ik het geloof ik zo doen: een bewolkt moment van de dag nemen. het liefst als het toch zonnig is in de vroege ochtend voor 11 uur in ieder geval: dit in verband met de zon , en de uitdroging van de wortels. Neem je met een schop / schopje de hele pol met zaailingen op uit de grond, of in delen. Je legt ze in de schaduw op een tafel. Potjes zet je van te voren klaar. bak met water erbij en een vork bv. Je vult een aantal potjes ( zoveel als je plantjes wil hebben ervan ) en die vul je van te voren met potgrond. Je neemt de vork en je gaat aan de slag in de pollen met plantjes om ze eruit te rafelen. Er komen er een aantal los. Die zet je per stuk in een potje. Zo diep dat de grond tot het 1e blad zit. Voorzichtig kan je planten oppakken aan hun 1e blaadje. Staat het plantje in je potje met potgrond , zet je het bakje in de bak met water ( laagje water ) en dan zuigt dat potje zich enigszins vol met water, ondertussen doe je de volgende. en zo voort. Heb je 20 potjes klaar, of 30 of 40; gaan ze naar een wat beschutte plek. Ze hebben nu voldoende water voor zeker een dag of wat. Niet in de volle zon ! niet op de volle wind.na een dag of 2 - 3 kunnen ze meer zon verdragen , en kan je ze ergens anders neer zetten. En dan weet ik het niet meer, want ik weet niet wat dit zijn. Volle zon of niet dus. succes ! vraag maar als het niet duidelijk is toch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Door er een shop/spade schuin er onder te steken (enkele cm naast de zaailingen) en dan de hele pol in een er uit en dan voorzichtig een voor een vrij/los halen en verpoten. Wees wel voorzichtig de jonge plantjes zijn vrij teer. Gebruik de zoek functie om de juiste plant diepte van de door jou te verpoten soorten te achterhalen. Edit : Enkele anderen waren net iets sneller dan ik was. Maar ik heb even bij jou up-dates gekeken en las daar welke gewassen je hebt om verspenen.Ik zou het advies van Bit betreft het op een bewolktedag of in de schaduwzeker opvolgen bij je sla. Liever nog je sla verspenen als het regent. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Succesvol verspenen: zorg dat de zaailingen al minstens een stel echte blaadjes hebben, anders redden ze het meestal niet. Op jouw foto zie ik vooral net ontkiemde plantjes. Ik zou dus nog even wachten. Volgende keer iets minder dik zaaien, dan is het verspenen ook gemakkelijker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Minder dik zaaien is idd niet heel gemakkelijk, maar goed verspenen onder de knie krijgen is zo gedaan. Ikzelf gebruik een stalen pen die ik in de grond steek en onder het plantje door omhoog woel, dan komen de plantjes los maar breek ik geen worteltjes af. Voorzichtig het plantje er tussenuit halen en worteltjes vochtig houden met de aarde er nog aan (liefst zoveel mogelijk) totdat je deze in een potje kan zetten of een rijtje verderop weer in de grond. Doe ik altijd met de gezaaide sla, gaat prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruitertje Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Bedankt voor alle goede tips! Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Dit doe ik inderdaad ook bij my tomaat, prei, aardbei, radijs, bosaardbei gedaan met een schopje gewoon diep genoeg stekken en eruit heffen. beter te diep dan da je er toch nog paar wortels mee hebt, en dat is niet de bedoeling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts