Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, ik herinner me de naam uit een boek dat ik las als kind over heksen

En ook herinner ik het me van een ander boekje over planten en kruiden dat wolfsmelk op wratten werd gesmeerd om ze weg te krijgen. Maar het mag nooit in de ogen, mond of gewone huid komen want inwendig is het idd behoorlijk giftig en op de huid irriterend.

Ik weet niet of ik het op wratten zou durven smeren

Ik las vanmorgen ook ( net dus) dat pepermunt olie, of eigenlijk pepermunt geur iets is waar muizen niet van houden. En gier van brandnetels ook niet, het schijnt te helpen als het in de holletjes gegoten word. (maar dat zei iemand ergens al een keer geloof ik)

Geplaatst:

Het is allemaal zielig en jammer, maar ik pak het drastisch aan als ik ergens ongedierte zie, doe je dat niet dan kan het aardig uit de hand lopen.

Muizen. ratten mollen ik koop overal vallen voor als het nodig is, waneer mijn buurman een x te oud wordt om nog vallen op zijn tuin te hebben neem ik dat geheid van hem over.

Ik heb teveel gezien wat ratten of muizen aan schade kunnen geven, beetje plaag en honger en ze vergrijpen zich aan elk jong kuiken wat geboren wordt in de natuur en je ziet jaren lang dan bv geen eendenkuiken, of meerkoet jonkies volwassen worden ze rukken ze zo snachts zo onder het moeder dier vandaan.

Vergis je niet dat je met tuin en spullen die je gebruikt de natuur aardig verstoort en zeker het natuurlijk evenwicht, je helpt de rat en muis om zich beter te kunnen voortplanten.

Wat je verstoort moet je ook oplossen dus killen wat je tepakken kunt krijgen aan muizen en ratten, geloof me er blijven nog plenty over.

En ik ben echt dierenvriend maar daarom juist moet je ongedierte beperken want alle dieren die om/in je tuin leven die mooi/nuttig of interesant zijn hebben last van een ongedierteplaag.

Een val waarna je de gevangen rat/muis verzuipt lijkt mij biologisch en diervriendelijkste manier.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nee ik raad ook geen klemmen aan die vindt ik ook gevaarlijk voor allerlei dieren, met vallen bedoel ik die vangkooitjes vandaar dat je hem eenmaal gevangen moet verzuipen, een kat past denk ik niet in een ratteval daarvan is de opening smal.

Geplaatst:
dat vroeg ik me ook af inderdaad ik ben benieuwd.

Vorig jaar had ik een paar radijsjes gezaaid, 20 ofzo (zo is het allemaal begonnen ) maar die werden allemaal op gegeten door.. muizen of zoiets. Mollen of muizen, iets dat gangetjes graaft

Daar ben ik nu ook wel bang voor, ik moet nog even goed nadenken over hoe ik die lieve beestjes met kraaloogjes ^_^ weg ga houden.

Ik lees op internet over flessen in de grond, helpt dat echt? (misschien moet ik een topic over muizen en mollen maken)

idd, die beesjes kunnen vervelend zijn...in onzer zadelkamer van de paarden komen ze ook en naar een tijd zie je op sommige plekken gewoon een berg kakjes liggen bah....

Geplaatst:
Ik zou oppassen met wolfsmelk, is zeer giftig.

waarom doen zoveel mensen zo spastisch over 'giftige' wilde planten?

weten ze wel wat ze in hun eigen tuin of huiskamer hebben staan?

daar zit veeeel gevaarlijker spul tussen dan de wolfsmelk...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik weet niet of dit al eerder geplaatst was maar lees hier een tip over de geur van bittere kruiden waar muizen en ratten niet van houden:

Rats and mice hate the smell of bitter herbs such as wormwoud (artemisia absinthium) and rue (ruta graveolens). Grind the dried herbs into a powder and scatter onto the soil.
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Mijn eerste vraag aan het forum, en de (eerste) reden waarom ik me heb geregistreerd: is er al iemand die ervaring heeft met het bestrijden van de woelmuis met het ingedroogde papje van meel suiker en kalk? En heeft iemand een idee wat het doet met de woelmuis( snelle dood, of pijnlijk sterven..:0( dat is ook niet te bedoeling)

Zelf heb ik enorm last van de woelmuis, en zo ook mijn buren. De laatsten leggen veel gif tegen de knagers, maar dat lijkt nooit afdoende te helpen. De mensen die wat ecologischer telen houden het op kruisblad wolfsmelk, brandnetel of andere gier, het leggen van vlierblad in de holletjes etc.

Mijn tuin is echter zo groot ( samen met de boomgaard 150 x 30 m.) dat ik de knabbelaars gewoon van de ene naar de volgende plek zou jagen. De moestuin heb ik vol met kruisblad wolfsmelk, waar er een plekje is zet ik een zaai-lingetje die volop zijn opgekomen dit jaar.

Het zou iets moeten helpen, ik heb meer woelmuizen buiten dan in de moestuin, maar ik vraag me af of dat geen andere oorzaken kan hebben( bv het veelvuldig belopen van de groentetuin in tegenstelling tot de boomgaard)

Verder heb ik ijzeren stokken flink in de grond geduwd op de ergste plekken met daarop plastic flesjes die dan rammelen in de wind. Ook heb ik enkele "brommers"dat is een staaf met batterijen die je ook in moet graven en die dan iedere minuut bromt of trilt. Dat helpt iets, maar soms lijkt het de beestjes aan te trekken.

Rond een 3 jaar oude appelboom heb ik gisteren 20 gaten geteld!

Mijn 5 jaar oude vijg is van de winter geheel ondergronds opgevreten, er zat nog een potloodpuntje onder de stam. ook druiven en jonge bomen leggen soms het loodje, en je moet hier echt een boompje planten in stuivertjesgaas...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je kunt denk ik beste de speciale val voor de woelmuis kopen die lijkt kwa werking op de bekende muizenval maar zit in een soort houten blokje

(nepholletje) met stukje wortel vangt mijn buurman elke week wel een woelmuis.

Leuk is het niet maar het beestje is in 1 klap dood en je moet wat om de plaag onder controle te houden, als je tips zullen min of meer werken maar

ik denk inderdaad net als je zelf al zegt je ze meer heen en weer jaagd dan iets oplost.

Geplaatst:

Ha Hansm, alles wat mee kan helpen om de beestjes te verjagen of uit te roeien...levend vangen heb ik allang geprobeerd, dat lukt niet. Heb je meer informatie over deze val?

Geplaatst:

Ik zal morgen even googlen of ik ze vindt bij internetwinkels, ik zaf dat je in frankrijk woont dus weet niet of je wel bij nederlandse internet winkels koop mar dan heb je een voorbeeld van wat ik bedoel.

Geplaatst:

Oke ik kan wat ik bedoel namelijk niet vinden op internet, maar dan kan ik me buurman even vragen waar hijze gekocht heeft

als dat een algemeen grootwinkel bedrijf is kan je daar mischien eens kijken.

ik heb wel op internet verschillende andere vallen gezien voor woelmuis maar of die goed werken weet ik niet.

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ondertussen twee soorten vallen gekocht om de woelmuizen te vangen. Dat buiten de ingegraven emmers met mais. Het stikt er weer van in de tuin.

Bij de welkoop een houten blok met een soort guillotine erin..een gemene val, maar die heeft de woelmuis al in een dag stuk gemaakt.

Bij de intratuin twee buizen met wiebelkleppen aan voor en achterkant..muis kruipt erin en komt er niet meer uit: voordeel het beest wordt levend gevangen en verdwijnt aan de andere kant van de rivier weer onder de grond.

Met de laatste heb ik al vaker een woelmuis gevangen..maar ook die ging gauw stuk..nu heb ik dus twee nieuwe.

De kwaliteit van de vallen laat dus behoorlijk ten wensen over...

Geplaatst:

de werking van het goedje van meel, suiker en kalk. is dat het enorm gaat gisten en de muizen ontploffen zeg maar dan van binnen en daar gaan ze dood van.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...