Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Elianny aardbeiblad: 'verfrommeld' blad?

Sabien

Recommended Posts

PitYr6hl.jpg

Ik heb van verschillende aardbei rassen 1 bato-bak met 4 planten staan. 1 Elianny plant zijn bladeren zien er niet zo goed meer uit, best kan ik het als 'verfrommeld' beschrijven, ze voelen enigszins hard en beetje droog aan. Ze staan al enkele dagen zo, ik het ze wat meer water gegeven omdat ze 'droog' aanvoelden. (De bakken hebben toch goede drainage en het substraat is goed doorlatend: de Borsolino Mix.) Meer water lijkt niet te helpen: de bladeren zijn in die dagen eerder nog sterker samen getrokken, het blad 'verschrompelt' en lijkt in zichzelf te groeien/vast te plakken.

Mijn behandeling van de plantjes:

* Opstelling volgens de Borsolino methode.
* Substraat bestaat uit ~50% Turf, ~30% cocopeat, ~20% potgrond.
* 5 weken na aanplant (toen de bladeren al enkele dagen gutterden) 
   - heb ik ze ~5gr/plant (Theelepel) koemest korrels gegeven, daarna om de 6 dagen kristalon oranje (12-24-36+3Mg+sporen).
   - In elke bak zitten 2 Osmocote piramide kegeltjes (9-11-18+2Mg+Sporen) werken 6 maanden (Deze heb ik erin gestoken na 5 weken, samen met de koemestkorrels)
* Krijgen elke 2 dagen water. (Eerste dagen na aanplant dagelijks goed nat gezet)
* Net nog extra Patentkali geven omdat de bloemstengel goed in opmars zijn.
* De aardbeien staan buiten, maar wel onder een plastieken overkapping waar de wind goed onder door kan zodat het gewas goed kan opdrogen.
* De aardbeien hebben vorst schade geleden, de eerste bladeren hadden een bruine rand en bleven erg klein.
* Ze krijgen de ochtendzon over zich (goed voor opdrogen v/h gewas), maar in de latere namiddag komen ze in de schaduw.

Ik heb wat courante ziekten en plagen bekeken, maar zie dit symptoom niet terug keren: te kort aan iets? Iemand bekent met deze bladstand?

Edit: Bij verder zoekwerk zou het wel eens aardbeimijt kunnen zijn, bladstand zoals op deze voorbeeld foto is gelijkend. Het is enkel vroeg op het jaar voor deze beestjes, alle planten zijn nieuw als frigoplant aangekocht. Morgen bij daglicht eens nakijken of ik deze mijten kan waarnemen. Ook werk ik niet onder glas, wat een risicofactor zou zijn voor deze aantasting.

Edit2: Net gecontroleerd: Geen mijten te zien (met een loupe), en niet alle bladeren van die ene plant zien er zo slecht uit. De bladstand is wel gelijkend aan een aarbeimijt aantasting, maar zonder mijten moet het iets anders zijn.

Edited by Guest

Ik heb even gezocht op calcium deficiëntie en deze leidt inderdaad tot rare bladeren. Aangezien Ca en K elkaars opname tegenhouden zou een Ca te kort kunnen want ik geef veel K (in verhouding: Kristalon oranje is 12-24-36). Ik had ze tot nu toe nog geen kalk gegeven, dat is nu dus ondertussen WEL gebeurt (Zeewierkalk, dan krijgen ze ook nog wat Magnesium binnen) (Heb ineens alle aardbeien maar voorzien). Aardbeien kunnen blijkbaar een pH hebben van 5.0 - 6.5 dus wat kalk geven bij het zure turf substraat kan geen kwaad hoe dan ook (Volgens mij).

Nog wat aanvullende Foto's:

d66HEGy.jpg

Closeup van blad verschrompeling - Elianny

Ik zie wel witte stipjes, maar ze bewegen niet en zijn erg klein, zeker kleiner dan de 0.5mm van de mijten -> zandkorreltje/stof.

ZLSuYiRl.jpg

Rij met aardbei-bakken: eerste bak is Elianny, de aangetaste plant is rood omcirkeld.

evie2.jpg

Foto van 15 april: vorstschade - Evie2

DSC06446.JPG

De Elianny planten leken GEEN vorstschade te hebben (Foto 15 april), eerst bak = Elianny, plantje op de 2e rij rechts heeft nu last van iets.

Edited by Guest

De witte stipjes zijn waarschijnlijk pollen, als de bladeren droog zijn en je blaast gaan ze weg......handig is om misschien eens een voor de computer electronische microscoop te kopen die ze regelmatig bij de aldi of de Lidl in de aanbieding ehbben, neit duur en je kunt zo dingen even heel snel nakijken en er een afdruk van maken )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Ik ben zeker geen aardbeien-expert, maar toch:

Niet alleen veel kalium, maar ook veel in totaal. Mest je niet een beetje teveel?

Koemestkorrels én osmocote, OK. Maar nu al ook Kristalon oranje, terwijl er nog geen beginnende bloei te zien is?

(En als dat wel goed is, dan ben ik te zuinig...)

Wellicht kan Borsalino hierover zijn licht doen schijnen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Ik doe maar na wat ik op internet kan vinden, ok... dat klinkt nu wel wat te naïef, maar mensen zoals Erwin en ook Borsolino zullen ondertussen wel weten waar ze mee bezig zijn.

Even een overzicht waarom ik wat heb gedaan: (kan misschien ook leuk zijn voor andere, vandaar ook mijn hele opsomming in de openingspost)

Had gelezen dat Erwin éénmalig 10gr koemestkorrels (Stikstofbemesting) per plant aanraad tijdens de groei, ik had 5g gegeven 5 weken na aanplant (beter wat minder dan te veel schreef hij ook). Ik heb inderdaad ook Osmocote gegeven (1 piramide zou goed moeten zijn voor 3 a 4L volgens de verpakking...) Die Osmocote zie ik als langzame basis meststof voor het gans seizoen voor moest ik eens vergeten kristalon te geven of voor tijdens afwezigheden.

Ik heb reeds 3 maal 5g kristalon gegeven telkens opgelost in +/- 5L water en dit voor 54 planten waarvan 34 doordragers (deze doordragers hebben 1 kristalon beurt minder gehad, die ene beurt hebben die overige 20 juni-dragers dus wat meer gehad). Eerst keer 7 dagen na de koemest, daarna respectievelijk 7 en 6 dagen er tussen.

Borsolino schreef ook nog dat bij het opkomen van de bloemstengels (Ik vermoed dat ik nu zowat dit tijdstip voorbij ben: heb al heel wat bloemstengels bij de Evie2 weg gehaald) het volgende te geven: tl Multicote, 1tl organische mest van DCM, 3tl gedroogde kippen-koe-paardemest, 1tl Patentkali per bak. Dit heb ik dus niet gedaan, enkel 1 grote hand patentKali (opgelost in 5L water) gegeven enkele dagen geleden (iets meer dan 50gr? = ~1gr/plant)

Edited by Guest

Nou, dat was mijn gedachte vanmorgen ook een beetje. Ik durfde toen niks te zeggen, een expert ben ik ook niet. Geef je niet ook gewoon te véél mest ? Ik wist absoluut niet dat kalkgebrek zoiets wel eens veroorzaakt ( weer iets geleerd ) maar ik heb bij zulke vergroeiings-achtige zaken ( ook bandvorming bv ) vaak het idee, dat het juist overbemesting is. Dat is althans bij vaste planten vaak het geval. Maar goed. Die bobbels zijn dan misschien weer iets anders.

Mijn Elliany nu, vanmiddag. Oké; dat is volle grond. De 1e keer wat gemest 1 week terug. Dit zijn stekken van het vorige seizoen van 2 jarige planten gemaakt in pot overwinterd onder vlies.

( let niet op het onkruid, ja ja , ik weet . ... ik ben al bezig )

Ik zie dat je hierboven net al een post gezet hebt. I rest my case

dscn519891151368295869.JPG

Ik heb daarnet eens goed naar mijn aardbeien gekeken omdat het pvc serretje door de hevige wind weggewaaid is.

Toen zag ik volgende zaken:

- Sommige planten staan er bij zoals in dit topic vermeld. Echter heb ik deze geplant op 15augustus op zwarte plastiek, dit op een met paardenmest bemeste ondergrond. Sinds het planten zijn die bij mijn weten niet meer extra gemest. Een te veel aan mest kan het bij mij dus al niet zijn. Andere opties? Ze staan trouwens zo goed als allemaal al in bloei.

- Een tweede probleem (vermeld ik even omdat het misschien het een misschien verband houdt aan het andere), waar de aardbeien nu staan stonden vorig jaar de aardappelen. Her en der komt er nog zo een patat door de folie omhoog geschoten. Hiertegen zal ik niets kunnen beginnen, enkel maar uitrekken vermoed ik. Mocht het een met het ander iets te maken kunnen hebben dan hoor ik het wel.

Bedankt!