Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Klimcourgette krijgt gele bladeren

Tuintjesdraak

Recommended Posts

Het is lastig zoeken op het forum, dus ik weet niet of dit al eens eerder aan bod is geweest, maar iets mere dan een week geleden heb ik mijn long green trailing(klimcourgette)in een grotere pot gezet. Omdat ik op dat moment alleen een paar doodgewone huiskamerplanten potten had en niet van die potten met gaatjes in deb odem ben ik voorzichtg geweest met water geven, overtollig kan immers niet weg.

Nu zag ik vandeweek dat een paar van de oudere bladeren geel tussen de nerven worden, de nerven zelf blijven donkergroen. Ik had al wat opgezocht en het schijnt een magnesium tekort te zijn wat vaak komt doordat ze water uit de kraan krijgen en/of dat overtollig water niet weg kan??? Er staat bij dat je dan met magnesium moet behandelene, maar is er nog iets anders wat ik kan doen? Het is nog te koud om hem al buiten in de MM te zetten, daar wil ik nog een week mee wachten.

Is het verstandig om hem alsnog in een pot met gaatjes onderin te zetten of kan het geen kwaad om het nog een weekje zo te houden en herstelt ie dan gewoon als ie buiten staat?

als de plantkluit nog stevig is kun je hem wel verpotten met extra potgrond in een doorlatende pot en een heel klein beetje bitterzout geven

of je zet hem toch buiten en plaatst er dan een cloche of tunneltje over heen

plant-protection22611368265103.jpg

Bitterzout? Waar vind ik dat? Hij staat nu in ieder geval in de MM mix en ik heb een doos moestuin compost van het merk ekostyle waar een aantal dingen in zitten. Buiten zetten zou ik wel willen, dan zet ik er zo'n pot met gaatjes overheen, moet ik die wel steeds optillen om te kijken, heb geen doorzichtige, als die de nachten zo kan overleven zou ik dat het liefst doen en dan wat van die compost erbij gooien.

Ik heb nog wel wat zaadjes die ik anders eventueel nog kan zaaien als ie het alsnog niet overleeft, kan t/m juni gezaaid worden.

Bitterzout (magnesiumsulfaat) kun je vinden bij de gardencenters enzo. Hier wordt hij verkocht als een groenmaker voor naaldbomen maar als je paprika's en tomaten en aanverwanten teelt is het zeker een aanrader om in huis te hebben.

Als je engels kunt lezen dan lees je eigen eens in in engelse teksten met epsom salt aangaande tomaten en paprika's, komkommers, enzo. Ik geef zo nu en dan ook wat aan mijn rozen (een zeer verdunde oplossing) en ze worden er echt een stuk mooier van, instant boosting met bitterzout )

Pf, vergeet ik nog de verdunning 1 EL op 3 LT water, die krijgen ook de tomaten en pepers als ze beginnen te bloeien en gebruik ik als er dit soort planten zijn die omgezet zijn of anderzins een opdonder hebben gehad.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Ik heb ff gezocht en iets gevonden van Pokon wat idd ook groenmaker heet. Ik neem aan dat dat spul verder geen kwaad kan voor de groentes die je plukt(chemicaliën enzo) omdat bitterzout blijkbaar ook gebruikt wordt om lever en gal te reinigen? Is gewoon een natuurlijk iets?

Kan het dan ook voorkomen dat in de MM bak bepaalde planten dit verschijnsel krijgen en je het er dan bij moet gaan gooien?

Dat weet ik niet, ik weet niet in hoeverre andere planten op een toevoeging van magnesium reageren, dan zou je je in de noden van deze planten moeten inlezen of een proefprojectje opzetten bij welke planten het wel en of niet werkt...

Vergeling van het blad van onderen af van planten wijst vaker op een tekort aan stikstof, vergeling van alleen het blad tussen de nerven is meestal een tekort aan ijzer......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Bedankt voor de info Danuta, heb het gelijk opgeslagen, altijd handig.

Ik heb iets gevonden van het merk Ekostyle wat geschikt (zou moeten zijn)is voor verkleuringen bij alle planten enzo, er zit magnesium en stikstof in, terwijl in mijn moestuinmest weer stikstof en kalium zit bijv, ik geloof niet dat daar magnesium in zit. Ik heb maar heel weinig nodig, dus net de boel in potten met gaten onderin en zo'n schotel eronder overgezet en wat van dat spul erbij gedaan, dus we gaan het zien wat het doet. Helaas kreeg ik de courgette er niet helemaal ongeschonden uit, er bleven wat wortels onderin achter, hopelijk herstelt ie zich daar toch wel goed van.

Heb mijn 2 kersentomaten ook maar gelijk in dezelfde potten gezet met ook dat bladgroenspul erbij, ben ff de naam kwijt.

Gaan we weer even duimen of alles goed gaat

Heb de naam gevonden, het heet bladgroen-plus.

Ik heb nl voor ecostyle gekozen omdat ik verwacht, zoals de naam doet vermoeden en ze op de verpakking zeggen, dat het biologisch is, liever dat dan iets chemisch.

Ik zat nog ff te zoeken op google en las nu ook dat het gebrek door kou kan komen, misschien staat mijn plantje 's nachts te koud in de vensterbank? Wij hebben de kachel nl nooit aan 's nachts en dan wordt het tot zo'n 15 graden in de woonkamer, alle andere kamers zijn dan natuurlijk net zo koud zo niet kouder.

Ik vraag me dan af of het herstelt als het straks eindelijk warmer wordt en hij lekker naar buiten mag en kan het kwaad voor de vruchten? Wordt iig wel tijd dat het eens wat warmer gaat worden

Neen, 15 graden is dan echt niet te koud.

Vanaf nu komt zo ongeveer de tijd dat mensen hun courgettes, tomaten, augurken enz. beginnen uit te planten in de volle grond. Na voldoende afharden zou dat eigenlijk geen kou-probleem meer kunnen zijn!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het is nu(en gisteren) zo rond de 13 graden buiten, af en toe een klein buitje. Gisteren heb ik hem een paar uur buiten gezet, dat kan dus gewoon? Want dan ga ik hem straks weer even een paar uur buiten zetten samen met de kersentomaatjes. Ik denk nl dat afharden moet vanaf 15 graden en hoger voor dit soort planten die graag zon zien.

Mijn man denkt overigens dat het gekomen is doordat ie in de vensterbank in de zon gestaan heeft, maar nu is het al enkele dagen nauwelijks zonnig en krijgt het laatste blad wat volgroeid is ook al vanaf de punt naar de steel toe geel tussen de nerven. Magnesium gebrek lijkt me overigens onwaarschijnlijk als je bedenkt dat vermiculiet wat in de MM mix zit magnesium bevat, maar dat ie gewoon een of andere opdonder gehad heeft door verpotten in een pot waar overtollig water niet uit weg kon.

Vandaar ook mijn vraag of ie hiervan kan herstellen en of het kwaad kan voor de vruchten.

Als je echt twijfelt over een gebrek dan kun je altijd nog eens verpotten in iets grotere pot met verse potgrond. Daar zou hij "alles" in moeten vinden voor enkele weken....

Verwissel je niet vermiculiet met perliet? Perliet is inderdaad een magnesiumbron. Als ik me niet vergis geeft vermiculiet geen voedingsstoffen af....houdt veel vocht vast en is steriel...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dat overpotten heb ik afgelopen zaterdag nou juist gedaan in een pot waar overtollig water wel uit weg kan, in verse MM mix, dus nog een keer zou nu niet nodig moeten zijn.

Vermiculiet:

http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/over-vermiculiet

http://www.encyclo.nl/begrip/vermiculiet

Er zit dus wel magnesium in vermiculiet, dus het zou voldoende moeten zijn, zeker als de jongeman Jelle er zo'n succes mee heeft in zijn MM bakken en met binnen voorzaaien op vermiculiet, MM mix enz.

Ik heb gewoon meer het idee dat het voornamelijk komt door ineens in de felle zon gezet te zijn, overpotten en zo een paar 'klappen' krijgen waar het plantje van moet herstellen. Nieuwe bladeren worden gewoon steeds aangemaakt, het blad wat gisteren nog half in knop zat is nu alweer een bijna volledig(klein)blaadje.

Het lijkt erop dat het 'probleem' minder wordt. Het oudste gewone blad, dus niet die 2 die uit het zaadje kwamen, is nauwelijks verkleurd, heeft nu wel enkele bruine plekjes langs de randen, denk door kou, nat enz terwijl die buiten staat af te harden. Het bijna gele blad heb ik gisteren afgeknipt en het blad wat daarna kwam verkleurt niet zo snel als dat ene blad deed.

Nu is het 15 mei, maar wel vrij koud en zeer nat, 's nachts is het hier in Poortugaal zo rond de 7 graden, kan ik het plantje dan toch gewoon buiten in de MM bak gaan zetten nu? En dan 's avonds om de kou van de nacht te overleven de pot waar die nu in staan eroverheen zetten eventueel?

Nou, op hoop van zegen, het ding is de MM bak in gegaan. Staat nu al enkele dagen vrijwel de hele dag in de regen en redelijke kou voor de tijd van het jaar, heeft geen verkleuringen van het blad meer gekregen, dus ik heb de stap genomen en hem in de MM geplant. Ik denk hem vanavond ng wel even af met de pot waar die uitkomt voor de nacht, maar verder gaan we zien of die het blijft doen nu, dus ff duimen