Jump to content

Komt er uit elk miniplantje een grote bos of meer zetten?

ModestMouse

Recommended Posts

Ik heb een domme vraag in de aanbieding

Ik heb basilicum gezaaid in potjes en dat groeit goed. Maar komt er uit elke miniplantje een grote plant? Formaat supermarkt? Of moet ik er dan meer bij elkaar zetten in de tuin. Zelfde geld eigenlijk voor tijm, gaat 1 plukje een struikje worden?

Want anders moet ik even wat basilicum bijzaaien, heb nu ongeveer 12 plukjes en zal dan niet genoeg zijn voor de hele zomer.

Ligt aan welke soort basilicum maar voor de meeste soorten zet je er een aantal bij elkaar....ik heb grote woeste struiken van Thijm gekregen door 1 zaadje of stekje als ik maar lang genoeg wachte )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Ik heb de basilicum nu in groepjes van zes staan, dus dan wordt het uiteindelijk nog wel iets gelukkig. Komt er eigenlijk uit 1 bieslookzaadje maar 1 bieslook sprietje? Of meer een klein polletje?

Woeste struiken thijm klinkt goed! Dan staat de tuin wel gelijk vol, ik heb 30 kleine thijmpjes die op zijn gekomen.

Bieslook polletje uit 1 zaadje , dat zal veel jaren duren Kan uiteindelijk wel dacht ik.

Maar in principe komt er één plantje uit, en dus één sprietje.

Ofja één sprietje... Wellicht maakt een foto het verhaal duidelijker. Toevallig afgelopen jaar een foto gemaakt waarop het zichtbaar is

dsc0587935581368305691.JPG

Helemaal links zie je één plantje wat een beetje afgezonderd staat van de rest. Dat is dus één plantje, momenteel 2 sprietjes. Volgens mij kunnen er max. 3 uit één plantje komen.

Een pol zal je dus moeten vormen met meerdere zaden! Maar dat plantje op de foto, dat is ook een supermarkt plantje uiteindelijk. Staat al 2 jaar in de tuin in een grotere pot, dus als je sneller wilt zijn dan zaaien?

Uit 1 zaadje komt 1 plantje ja.

1 basilicum zaadje geeft 1 basilicum plantje dus. 1 zaadje van de bieslook geeft 1 bieslookplantje dus. Maar ; er is een verschil.

Basilicum is een plant die 1 tak omhoog maakt, die takt vertakt zich dan wel, maar blijft in wezen 1 tak

Bieslook is een polvormer. Die pol komt ook ieder jaar weer terug = winterhard. Basilicum is niet winterhard en gaat dus einde seizoen dood in ons klimaat. Of is zelfs éenjarig, dat weet ik eigenlijk niet eens.

Maar goed. Wat je koopt in de supermarkt aan Basilicum , is dus een potje met meerdere zaadjes die in een potje zijn uitgekomen.

De Bieslook kán een polletje zijn, maar zal ook wel met grote hoeveelheden in potjes op de kwekerij gezaaid zijn.

Mijn supermarktpolletje bieslook is inderdaad weer teruggekomen na de winter als grotere pol. Ik heb hem gedeeld in vijf stukken, en toen enigszins vermoord vrees ik. Hij wordt helemaal geel. Dus heb ik ertussen en eromheen nog wat zaad gegooid zodat het toch nog wat gaat worden deze zomer.

De vergeelde bieslook helemaal tot de grond toe afknippen... dan kan ie weer lekker gezond bijgroeien. Zowiezo veel knippen!!

En... als je naar een supermarkt basilicumpotje kijkt zal je zien dat daar ook heel veel plantjes in staan. Zeker niet ééntje...

Over basilicum uit een potje van de super gesproken....

Hebben jullie dat wel eens met succes over gehouden?

Mijne verwelken steeds, waar ik ze ook neerzet, hoe ik ze ook verpot en/of watergeef..

doe ik iets fout, of is het niet bedoeld om "over te blijven" ??

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Volgens mij is basilicum 1-jarig en gaan ze in de winter dood. Maar kan het verkeerd hebben hoor! Ik zet er wel eens eentje in de tuin, die gaat dan wel groeien de hele zomer door, maar gaat uiteindelijk wel dood.

Maar de bieslook kan ik dus beter tot de grond afknippen? Zag dat er wel veel bloemknopjes inzitten ineens, moet dat er dan ook allemaal af?

Ik bedoel eigenlijk..of je een plantje uit de supermarkt ook kan gebruiken voor in een pot op de tuin.

Heb al verschillende keren geprobeerd.

Zowel in de kas als buiten ( beschut ), goed water geven of iets minder, etc etc, maar telkens gaat ie dood na een week ongeveer..

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Ik mik ze gewoon in de koude grond, geef ze 1 keer water (mijn grond is een stuk armer dan Nederlandse klei) en verder zoekt de bieslook of peterselie het maar uit , vaak lijkt het dood na een week of wat en weer een week of wat verder steekt het ineens de kop op of zelfs het jaar daarop (bieslook)....en anders op naar een behoorlijk tuincentrum en voor een paar dubbeltjes meer buitenplant kopen, klaar!!

MVG

Danuta