sonnee Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 hallo allemaal, de moestuin ligt gefreesd en al te wachten op beter weer, de vensterbanken staan vol met allerhande kweekbakjes met turfpotjes erin en ik kan niet wachten tot alles naar buiten kan ik heb sinds januari een moestuin van net geen 150 M2 , de tuin s in voorgaande jaren kwa bemesting goed onderhouden en is dit jaar zelfs nog voor me gefreesd. maar nu wil ik eingelijk vanaf nu de boel zo inrichten dat frezen niet meer hoeft , dus bedden van een 1,20 m breed en mulchen maar. en door de aarbeien op worteldoek op omliggende tuinen op het complex bedacht ik mij..."mmm, handig, daar moet ik vast meer mee kunnen" op het forum ook al verschillende verwijzingen naar telen op worteldoek gevonden , handge tips zoals; gaten niet knippen , maar smelten met een verwarmd blik, of stuk buis etc .maar nu vroeg ik me af of er forummers zijn die veel groen op worteldoek telen en welke groenten zij al ervaring mee hebben . Zelf zit ik te denken aan vrijwel alles behalve dingen als rucola, pluksla etc, alles met veel steeltjes en blad zeg maar en de vaste planten hoek, die houd ik ook gewoon, maar alles op steel of 1 knol/plant direct vanaf de grond, daar zie ik wel mogelijkheden in , ik vind tuinen leuk, maar onkruid wieden is gewoon geen hobby van me wat zijn de ervaringen, welke planten doen het prima, welke zijn wat moeilijker om te doen op worteldoek?groetjes Sonja Quote
Jorg Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 Van Koert (Limburg ontvlucht voor de carnaval) en Jos weet ik dat ze verschillende groente telen op worteldoek, waaronder uien, aardappels en aardbeien.Zoals je al schrijft kan je eigenlijk alle groente die vanuit een 'stengel' de grond uit komen op worteldoek telen. Nadelen die mij zo te binnen schieten en waar ik geen onderbouwing voor heb zijn dat het zwart te veel warmte opneemt op warme dagen en dit weer afstraalt naar de grond en plant niet alle planten kunnen daar tegen. Ook gelijkmatige bemesting kan een probleem zijn (nu geef je direct aan de voet. En misschien dat de slakken onder het worteldoek een mooie nestplaats hebben. Op plantaardig.com staat er een artikel over het branden van gaten in worteldoek.http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tuin-moestuin-groentebed-worteldoek-aanleggen/http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/ajuin-planten-onder-worteldoek/ Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 maart 2011 Geplaatst: 10 maart 2011 Je zou eventueel wat gemaaid gras of wat stro op het doek kunnen leggen in de heetste weken/maanden? Dit tegen de hitte van het zwarte doek. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
BananaRaw Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Tuinvrienden, Mijn 1e zomerseizoen loopt stilaan ten einde en ik ben me zo al wat aan het voorbereiden op het komende 'jaar'. In mijn ogen was het een goed seizoen, en ik heb er dan ook heel wat van geleerd en daarom wil ik het een en ander anders doen. Ik heb hier op het forum her en der als een een foto gezien van mensen die groenten kweken op een worteldoek. Ik heb dit geprobeerd met sla soorten en andijvie en dit blijkt goed te lukken. Ook met kolen lukt dit goed. Nu vroeg ik mij af of er mensen ervaringen hebben met volgende zaken: - ajuin en worteldoek, lijkt me haalbaar.- voorgezaaide boontjes die je uitplant op worteldoek.- wortelen op worteldoek, lijkt me minder haalbaar.- witloof op worteldoek Ten tweede, Voor zij die hier al wat ervaring mee hebben, hoe leggen jullie dat doek vast? Zijn er bepaalde redenen om dit niet te doen? Ik zou het hoofdzakelijk tegen het onkruid doen natuurlijk. Groeten, Andries Quote
jos Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Andries ik werk met verhoogde bedden(voor de aardbeien) en heb met worteldoek alleen maar positieve ervaringen.Goede vochtregulering, schone vruchten en geen onkruid, nog een net erover (nadat de bijtjes hun werk hebben gedaan) en er kan je niets meer gebeuren. Edoch bij het opruimen van mijn oudste bed vond ik heel wat slakken-eitjes, de aardbeien hebben van de slakken zelf geen last gehad, die houden vermoedelijk niet van het worteldoek aan hun "voetjes".Voor de aardappels gebruik ik trouwens zwarte landbouwplastic, mn voor de vochtregulering, tegen het onkruid en het niet hoeven "hogen". Echter dit jaar blijkbaar een oase voor de woelratten gecreeerd. Veel aardappels aan of opgevreten. Is ook gebeurd bij mijn buurman die "gewoon ouderwets" aardappels teelt. Quote
tuinkabouter Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Ik heb ergens eens iets gelezen van iemand die uien op worteldoek teelde en hier zeer positief over was .Dus moet wel lukken lijkt me.Met de rest heb ik geen ervaring Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Borsalino Geplaatst: 31 augustus 2012 Geplaatst: 31 augustus 2012 Bij mij staat bijna alles op worteldoeken ik brand de gaatjes met een aangepaste mal in 3mm MDF.Ik ga dan met een elektrisch soldeerboutje door het gat en klaar is Kees.Enkele groenten hebben een gemeenschappelijke doek, de meeste eigen grote en aantal gaten.Ook de doeken hebben afwijkende breedtes. Er bestaat ook witte worteldoek, weet niet of die veel duurder is, maar heb tot hiertoe geen enkele negatieve ervaring met de eventuele opwarming eronder. Het meeste brandwerk was de doek voor wortelen. Ik steek de doeken vast met U-Pinnen om de 1.5 meter aan weerszijden, ligt stormvast. Wat ik dit jaar succesvol op worteldoek heb geteeld.WortelenWitloofKolenRaapjesSpinazieKervelBoontjesPreiAjuinLookSchorsenerenMaisPompoenenSelderSlaAndijvieVeldsla Volgend jaar ook snijbloemen. Wat ik doe bij uitplant van bv slaplantjes, en alle andere die weleens slap komen te hangen als er een warmteperiode is met veel brandende zon is er op 1 meter hoogte met 4 palen en draad er een vliesdoek overhangen.Geen enkel plantje valt dan slap op de zwarte worteldoek! Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 augustus 2012 Geplaatst: 31 augustus 2012 Bors als ik eens een keer over Antwerpen rijdt mag ik dan eens komen kijken..ik ben gewoon heel benieuwd hoe dat eruit ziet. Is er hier ook al gevraagd verteld waar je het worteldoek ( in mijn geval in NL) het beste kunt kopen? Ik start een nieuw bessenstuk op op een hele lastige plek en wil graag met worteldoek gaan werken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 31 augustus 2012 Geplaatst: 31 augustus 2012 Tuurlijk Appelvrouw, maar in de winter zal er niet veel meer op staan. Ik koop mijn worteldoek in de Makro of bij Heuvelfolies die heeft meer keus in speciale afmetingen.Zoals bv voor de prei een breedte van 1.62 meter, dit kwam beter uit om er 4 rijen in te branden en er insectengaas erover te spannen, kwam dan perfect uit, omdat het insectengaas zo duur is heb ik nu 1 stuk van 1.62 X 10. Wat prijsjes betreft er zijn verschillende zwaartes-diktes die natuurlijk de prijs beinvloeden, ik gebruik de goekoopste de lichtste dus. Eeuwig gaan ze niet meegaan, dan liever de goekopere en af en toe eens een nieuw stuk bijmaken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 augustus 2012 Geplaatst: 31 augustus 2012 Ik kom in het voorjaar, dan heb ik ook wat te zien( en te proeven..) Lie is ook benieuwd naar je aardbei en aspergebakken. Hoelang gaat het worteldoek mee? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Borsalino Geplaatst: 31 augustus 2012 Geplaatst: 31 augustus 2012 Ik denk dat het zo een 3 à 5 jaar zal meegaan.De gaten indien goed gebrand blijven mooi intact. De zijkanten zijn delicater. Waar goed op te letten is bv de weggetjes tussen de worteldoeken als ge die gaat rijven. Op de tuin hier is er nog iemand die ze gebruikt en die zijn bijna allemaal uitgerafeld aan de zijkanten door het inhaken van de rijf. Is in feite simpel, bij het inhalen zeer goed opletten, maar ge kunt dan als ge er dicht tegenaan wilt rijven dit al duwend doen, dan is er geen gevaar voor inhaken en uitrafelen. Is natuurlijk afhankelijk hoe je ermee omgaat, meer hoe je bv kolen met wortel eruit trekt. De doek voor de wortels die ziet niets af, alhoewel er veel gaten zeer dicht bij elkaar gebrand zijn.Wortels zijn makkelijk uit te trekken. Prei is iets moeilijker, ofwel onder de doek los maken met een schopje, uittrekken lukt niet.Ga een metalen uitliftbuis ervoor maken die langs onder half is weggezaagd en ik zo de prei los kan wrikken. Quote
BananaRaw Geplaatst: 2 september 2012 Geplaatst: 2 september 2012 Oke, volgend jaar dus zeker proberen. Nogmaals bedankt voor de info. PS: toevallig niet wat foto's van de wortelteelt? Ik zie die niet direct terug op je moestuinpagina. Quote
Borsalino Geplaatst: 2 september 2012 Geplaatst: 2 september 2012 Daar heb ik nu net geen foto van, wel van de ajuin enzo. De worteldoek is 1 meter breed, de gaten hebben een doormeter van 46mm.Er zijn 4 rijen, 12.5cm aan de zijkanten en tussen de rijen 25cm as-as.In de rij zijn de gaten op 7.5cm afstand as-as van elkaar.. Ik heb nog nooit zo een mooie egale wortelen gehad. Quote
jantje.vlaam Geplaatst: 6 september 2012 Geplaatst: 6 september 2012 Foto 1 ziet er goed uit, moet je dan met de hand water geven, of regent het er wel doorheen? Quote
Borsalino Geplaatst: 7 september 2012 Geplaatst: 7 september 2012 Tuurlijk regent het er doorheen, als ge er iets over zet van doek deze ook met geplooide 90° U bogen is. Op ronde U bogen loopt het water meer van de doek af. Quote
Thessa Geplaatst: 9 september 2012 Geplaatst: 9 september 2012 ik heb dit jaar bijna (alles wat je breder uit wilt zaaien lukt niet ) alles op het worteldoek geteeld ( zie thessa's moestuin) en veel positieve ervaringen gehad.zeker geen nadeel gehad betreft de hitte, het doek houd de grond langer vochtig dus is juist positief en neemt erg veel werk aan onkruid wieden weg.zorg wel dat het heel goed vast gezet wordt, er zijn haringen speciaal voor te koop, ik zet het om de 2 mtr vast en zeker ook nog een aantal tussen de planten om opwaaien te voorkomen en zo beschadigen aan de plantjes...ik heb heel wat leer geld moeten betalen dit jaar ik koop het bij het tuincentra maar de welkoop of iets dergelijks zal goedkoper zijn.over de levens duur kan ik nog niets vertellen er zijn stukken die ik gebruik die al zijn gebruikt door profecioneele telers en dus bij mij een 2de leven zijn begonnen maar ook nieuwe stukken de tijd zal het leren de brander doet bij mij het werk betreft de gaten , gaat erg gemakkelijk nog even en de boel kan van de grond en schoon de opslag in, dat is dan weer wel veel en vies werk....een nadeel......slakken zijn dol om onder het doek hun slag te slaan.....ik heb geprobeerd ze te weren met koffieprut, eierschalen enz maar niets helpt.....wel gewoon rojaal zo af en toe strooien met korrels en ze weg halen. dit was het enige nadeel van het doek. nou ja...optisch is een zwarte tuin van de grond veel en veel mooier Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
rubo Geplaatst: 13 september 2012 Geplaatst: 13 september 2012 Ik denk dat ik er volgend jaar er ook voor een deel toe over ga. Ik heb nogal last van katten die in de net gezaaide bedden zitten te schijten. Klopt het dat je zo ook minder last hebt van wortelvlieg of is dat een fabeltje ? Quote met vriendelijke groet, Rubo
Borsalino Geplaatst: 13 september 2012 Geplaatst: 13 september 2012 Bij mij staan de wortelen wel op worteldoek, maar ook onder insectengaas. Denk dat insectengaas beste is tegen wortelvlieg. Heb al elk jaar zonder gestoken wortelen gehad, nu puntgave wortels. Idem dito voor ajuin en kolen. Quote
davo1979 Geplaatst: 14 september 2012 Geplaatst: 14 september 2012 Hebben de mensen die worteldoek gebruiken standaard maten voor het gat? Quote
Borsalino Geplaatst: 14 september 2012 Geplaatst: 14 september 2012 Is verschillend volgens teelt. 46mm = wortelen, spinazie, peterselie, kervel, look, raapjes, veldsla, schorseneren, selder, sla, andijvie, witloof 53mm = ajuin, prei 81mm = boontjes, mais, kolen, pompoen Quote
davo1979 Geplaatst: 15 september 2012 Geplaatst: 15 september 2012 @Borsalino Dank je wel voor de uitleg! Quote
Waaslander Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Omdat het de vorige jaren er soms op leek dat ik onkruid kweekte met groenten tussen ,ben ik van plan dit jaar een groot deel op worteldoek te kweken . Al heel veel hier over gelezen daardoor ben ik ook op dit forum terecht gekomen . Maar 1 vraag blijf ik mee zitten bijna alles zou kunnen gekweekt worden op worteldoek waaronder ook prei ,maar hoe aard je deze aan ? Dit omdat ik liefst hoeveel mogelijk wit heb . Alvast bedankt. Quote
Borsalino Geplaatst: 3 januari 2013 Geplaatst: 3 januari 2013 Ik aard die nooit aan de prei, zelfs vroeger zonder worteldoek ook niet. De gaten zijn precies gebrand op de afstand van de preiplanter. De preiplanter precies in de gaten mikken, zo diep duwen als de pinnen lang zijn. De preiplantjes erin en aangieten. Heb nog nooit zulke lange preiwitten gehad nu ik ze op worteldoek heb staan.Ok ze staan onder insectengaas tegen de preimineervlieg, komt het nu daardoor dat de prei zulke lange witgedeelte hebben, wie zal het zeggen. De meeste zijn gewoon uit te trekken en die wat vaster zitten effe een pootstok ernaast induwen effe wrikken en de prei is los. Quote
Waaslander Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Bedankt voor de reactie. Dus wat ik vermoede. Hier worden gleuven getrokken in de gleuven met preiplanter gaten geduwd .Aangieten de eerste tijd gewoon tuinslang even laten lopen in de gleuven ,gans het bed gieten niet nodig men giet meer plaatselijk aan de prei . Dan langzaam tijdens de groei de grond rond de prei plat ,daardoor komen de prei een gans stuk dieper te staan .Ik vermoed daardoor weinig of geen prei uit te trekken zonder los te steken . Van de preimineervlieg voorlopig nog geen last dus ik kweek voorlopig nog niet onder insectengaas. Wel al bij het googleën een studie tegengekomen over effect van lengte van het wit dikte recht zijn en aantal teelten per jaar onder invloed van diameter en lengte van buis waar ze in gekweekt worden wel op hydrocultuur .Daardoor vroeg ik me af is dit een mogelijkheid als ze aan de groei zijn er een stuk buis over te steken om zo lengte wit te vergroten . Maar het uitzicht ?? En hoe ver plaats je de buisjes in de grond te diep kans op wortels te beschadigen en gewoon op de grond om beperkt in de grond beschadiging door wind die op de buisjes blaast ? Anderzijds wat is hier zichtbaar van en heeft de wind invloed bij teelt onder insectengaas. Maar is blijkbaar niet nodig om aan de slag te gaan met buisjes. Misschien komend jaar eens een test , gedeelte hoe ik het vroeger deed en een deel gewoon op worteldoek . Quote
Borsalino Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Tuurlijk gewoon proberen en je weet het. Ik teel vanaf dit jaar alles op worteldoek of beter in de gaten van de worteldoek. En de gangen tussen de worteldoek leg ik ook een pand worteldoek, dus de oorlog is verklaart aan het onkruid. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.