Bee Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Ik vermoed dat iedereen nu toch alle mooie bloemetjes heeft staan op zijn aardbeien dus we gaan allemaal hetzelfde probleem hebben vermoed ik...De laatste tijd zijn de temperaturen terug vrij laag, veel regen en harde wind, ook de komende dagen zou het zo gaan blijven.Als ik me goed herinner is de vruchtzetting van de aardbei sterk afhankelijk van een kwalitatieve bestuiving door de hommel/bij en bij dit weer gaan ze natuurlijk niet uitvliegen.Hoelang mag dit zo aanslepen of is er een bepaald moment dat je moet ingrijpen en zelf een helpende hand moet gaan toesteken ?Of heeft dat absoluut geen nut ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Het valt wel mee in de praktijk, Bee. Ik denk dat het helemaal goed komt! Natuurlijk is het soms nog koud. Maar sinds 3 a 4 weken zie ik, zelfs als de zon maar even schijnt, volop bijen, hommels en zelfs vlinders in de weer. Die halen hun energie vooral uit de nectar van de bloempjes die ze bezoeken....en die zijn er nu overal en volop: paardenbloemen, fluitekruid, fruitbloesem....overal is er voedsel! Wat warmte hebben ze even nodig om op gang te komen...een paar minuutjes zon is al voldoende. Nee...Ik maak me helemaal geen zorgen daarover en heb al gezien dat in de kruisbessen, pruimen en peren bijv. al volop bevruchting heeft plaatsgevonden. Ik denk dat dit jaar een goed jaar gaat worden....in tegenstelling tot verleden jaar! Aanvulling: Bij koud weer gaat de bloei van o.a. aardbeien ook langzamer. De bloemen wachten als het ware op warmte en blijven een aantal dagen in knop of open staan totdat er bevruchting heeft plaatsgevonden. Als ze bevrucht zijn, vallen de kelkblaadjes bijna direct. Zolang niet....blijft het bloempje een dag of wat "wachten". Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Aardbei wordt ook door de wind bestoven. Bestuiving door insecten is beter voor meer en mooiere vruchten. Honingbijen vliegen vanaf een temperatuur van 8 graden Celsius. Hommels ook zoiets. Hoe hoger de temperaturen, des te actiever ze zijn. Meestal vliegen ze in de ochtend en in de namiddag op de bloemen. De bloemen geven dan het meeste nectar waardoor de insecten gelokt worden. Bij de meeste plantensoorten is het zo dat de plant voldoende vocht op moet kunnen nemen voor nectarproductie. Dat is nu dus wel oké. Komende dagen wordt het warmer, dus zullen er vast wel bijen en of hommels op komen. Bloembezoek door insecten kan afgelezen worden aan de hoeveelheid stuifmeel aan de meeldraden; kale meeldraden duiden op goed bezoek. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Aanvulling: Bij koud weer gaat de bloei van o.a. aardbeien ook langzamer. De bloemen wachten als het ware op warmte en blijven een aantal dagen in knop of open staan totdat er bevruchting heeft plaatsgevonden. Als ze bevrucht zijn, vallen de kelkblaadjes bijna direct. Zolang niet....blijft het bloempje een dag of wat "wachten". Dat laatste wist ik niet, weeral wat te weten gekomen De meeste hebben nog hun kelkblaadjes maar er zijn er inderdaad ook al waarvan het "hartje" al een aardbeivormpje begint aan te nemen en hun kelkblaadjes kwijt zijn...Ik vermoed dat het weer wat op mijn systeem begint te werken, alles staat inderdaad mooi in bloei maar er vliegt momenteel niet te veel rond terwijl er veel zaken al mooi in bloei staan...Geduld hebben dus... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Hoe kan je zien of je aardbeien bevrucht zijn? Ik heb een 30 tal Ostara plantjes en veel hebben al bloemetjes. Hier en daar zie ik al een kleine groene aardbei hangen, dus dat is geslaagd. Maar hier en daar zie ik ook bloemetjes zonder blaadjes. Die zijn dan ook bestoven? Of zijn dat gewoon bloemetjes die gaan afsterven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 De aardbei is eigenlijk geen vrucht maar een schijnvrucht waarvan de bloembodem opzwelt. Als je kijkt naar een bloem die bevrucht is zullen de blaadjes afvallen en het hart langzaam opzwellen en veranderen en de 'vrucht' gaan vormen. MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Je moet dan een vruchtbeginsel zien. Een piepklein aardbeitje. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Ja ik zie hier en daar al piepkleine aardbeitjes, maar ik zie ook bloemetjes zonder blaadjes. Zijn die dat niet bevrucht, of zullen ze nog opzwellen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Gewoon afwachten ) Tuinieren is vooral geduldzaak.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts