Jorieke123 Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Ik heb vorig jaar 2 mooie, vrij grote pruimenbomen gekregen van mijn schoonmoeder. We hebben ze netjes gepoot, met paal ernaast en band er omheen. Dit voorjaar loopt de ene uit, de andere blijft maar kaal. Ik ben nou even dichterbij gaan kijken, en er blijken allemaal gaatjes in de stam en de takken te zitten! Of nou ja... vooral kleine beetjes zaagsel, waarvan ik eerst nog dacht dat het misschien stuifmeel ofzo was. Bijvoorbeeld van bomen/struiken die er naast staan.Maar als je dat beetje zaagsel weg blaast, zie je een gaatje! Echt een houtworm-gaatje. Ze zitten overal, vooral bij de groeipunten/ogen/hoe heten die dingen Net boven een vertakking, net bij een punt waar eerder een blad moet hebben gezeten, etc. Is dit 'gewoon' houtworm, die in mijn boom zit, omdat die dood is gegaan afgelopen winter? Of is het een of andere worm/kever/boorder die mijn boom dood heeft gemaakt door gaatjes te boren? Heeeeelemaal bovenin de boom zijn nog een 3-tal groene blaadjes, die alweer verschrompelen. Hij heeft het dus nog wel geprobeerd daar bovenin. Naast die boom staat een jonge perenboom, waar 1 tak van dood is gegaan. De rest is groen, en ik kan geen gaatjes vinden. Náást die perenboom, staat een kwets, en die is er net zo aan toe als de beschreven pruimenboom! Ook helemaal dood, ook gaatjes, met dus vrij vers zaagsel. Verder zijn al mijn fruitbomen nu mooi uitgelopen. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Hopelijk geen loofhoutboktor (aziatische). In 2008 zijn ze in Deventer waargenomen en in 2012 in Winterswijk. Alle bomen in een straal van 100 m. moeten dan gerooid worden en in een straal van 1 km. gecontroleerd. Misschien kun je zo'n gat wat uitpeuteren en kijken wat voor larve er in zit. Misschien kun iemand die hier dan determineren. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 't Zou ook de ongelijke houtkever kunnen zijn. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Op aanraden van Frank heb ik contact opgenomen met de gemeente. Ik moet nog horen wat en hoe nu verder. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Uitgraven, stuk ertussen uit zagen met een duidelijk besmet gedeelte en opslaan in een gesloten plastic zak voor onderzoek door de gemeente en de rest verbranden zou ik zelf doen... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Goed dat je contact hebt opgenomen. Waarschijnlijk is het onschuldig, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Nou, er is net iemand geweest van de gemeente. Nix aan het handje (volgens hem dan ), doodnormale houtworm die op mijn dode bomen is afgekomen. De fik er in, en nieuwe bomen poten dus.Ik ga er meestal van uit dat zaken wel meevallen, maar jullie hadden me wel bang gemaakt hoor . Ik zag al voor me dat ze alle bomen zouden komen rooien hier. Toch vreemd dat die bomen dood zijn gegaan... verder is er nergens schade. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Sorry, was een klein plagerijtje. Maar wel heel goed van je dat je er verantwoordelijkheid in genomen hebt door een expert te raadplegen. Het had natuurlijk wel die Aziatische boktor kunnen zijn en dan had de hele buurt er onder kunnen komen zitten. En we willen met zijn allen toch voorkomen dat die tor zijn opmars gaat maken in ons land. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 We hebben de boom nu verwijderd, en verbrand. Maar ook nog een gang open gepeuterd, om te zien wat er nou in zit. En dat is een zwart kevertje. Geen houtwormen dus. Of tenminste... bij die ene gang die we mooi open kregen. We hebben ze niet allemaal open gemaakt. Zijn er zwarte kevertjes die gangen in bomen maken, waar de boom dan dood aan gaat? Want het blijft vreemd dat er 2 bomen dood gaan, die dan ook meteen gaatjes hebben. Zo vlak bij elkaar.Zeker omdat die grotere boom (nog steeds een jonge boom...) wel wat is uitgelopen, en daarna weer is verdroogt. Ik moet nog een foto maken van het beestje, hij zit in een potje, maar mijn camera is zoek. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 dat zwarte kevertje is een houtwormkever, houtwormen zijn de larven(maden) van dit kevertje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 De kever die wij vonden, lijkt mij alleen een stuk zwarter en glimmender dan de foto's die ik op Google zie... De gang die hij heeft gemaakt, is ook zwart. Maar dat komt misschien omdat de boom nog wat vochtig was van binnen? Reactie met lucht? Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 dat komt omdat dat de gewone houtworm kever is die binnenshuis vaak voor komt, die lust geen dode bomen maar heeft liever lekkere droge dakbalken ed, buiten zitten andere, zal het vanavond even nazoeken welke het wel kan zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Als de batterijen van mijn (reeds gevonden) camera dan eindelijk zijn opgeladen, zal ik ook even een foto maken. Er zijn natuurlijk weer vele soorten houtwormkevers? Bedankt in ieder geval Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 dacht in eens weer aan dit topic, er zijn inderdaad vele soorten houtwormkevers en boktorren die gaten in hout boren, honderden, maar slechts 2 of 3 van deze soorten zijn een gevaar voor timmerhoutde gaatjes in de stam van een fruitboom zijn hoogst waarschijnlijk de uitvliegopeningen van de ongelijke houtkever, ook hierbij is de larve de aantaster, niet de kever zelf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts